Sense Glove VR
Het project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren.
Projectdetails
Inleiding
In Nederland krijgen elk jaar ongeveer 41.000 mensen een CVA (cerebrovasculair accident), ook wel een beroerte genoemd. Het grootste deel van deze mensen (70%) krijgt te maken met paretische (verlammings)verschijnselen aan de arm. Concreet betekent dit krachtverlies of zelfs verlamming aan de hand en/of arm.
Potentie van Virtual Reality
Virtual Reality (VR) heeft de potentie om van grote waarde te zijn op diverse healthcare-gebieden. De eerste wetenschappelijke validaties van de potentie van VR zijn bijvoorbeeld al te vinden in 2007, waarbij Virtual Reality Exposure Therapy (VRET) aangetoond werd als een effectieve behandeling voor vliegangst, hoogtevrees en claustrofobie.
Huidige Technieken
Op dit moment zijn de huidige technieken echter nog niet zover dat de volledige potentie van VR op healthcaregebied kan worden benut. Dit betreft zowel de softwarematige technieken als de hardwarematige technieken. Met name op het gebied van accurate en natuurlijke interactie in VR is de huidige hardware nog onvoldoende ver ontwikkeld om een betaalbaar en effectief revalidatie-oplossing te realiseren.
Ontwikkeling van de Sense Glove
Sense Glove is in 2015 gestart met de ontwikkeling van de Sense Glove. De Sense Glove is een handschoen waarmee een accuraat virtueel handmodel kan worden gecreëerd en is voorzien van een uniek rem-mechanisme. Dit mechanisme geeft de gebruiker een krachtterugkoppeling door de vingers af te remmen wanneer een virtueel object wordt vastgepakt. De Sense Glove is uitermate geschikt voor revalidatietoepassingen.
Samenwerking met CleVR
Als gevolg van de VR-potentie heeft Sense Glove de samenwerking gezocht met CleVR, die zich specialiseert in VR-oplossingen voor diverse healthcare-gebieden.
Hoofddoelstelling van het Project
De hoofddoelstelling van het project is het ontwikkelen van een revalidatie-oplossing die is gebaseerd op de Sense Glove en wordt ondersteund door Virtual Reality, met als doel om patiënten met een verminderde arm- en handfunctie effectiever, goedkoper en sneller te laten revalideren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.806 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Sense Glovepenvoerder
- Clevr
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling 2e Generatie Force Feedback Rem voor SenseGlove ProHet project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektromagnetische rem voor realistische force feedback in VR, ter verbetering van de SenseGlove en het creëren van nieuwe trainingsmarkten. | Mkb-innovati... | € 102.249 | 2019 | Details |
Project VermeerProject Vermeer ontwikkelt een innovatieve, actieve glove die kracht uitoefent op de vingers, gericht op het verbeteren van bewegingen voor twee markten en het ondersteunen van regionale innovatiestrategieën. | Mkb-innovati... | € 180.404 | 2020 | Details |
Gamified VR-systeem fijn-motorische revalidatieSilverFit en The Virtual Dutch Men ontwikkelen een virtueel gegamificeerde revalidatie om patiënten na een beroerte te ondersteunen in hun herstel en zelfstandigheid. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2017 | Details |
VRarm: Virtuele therapeut aan huisHet project ontwikkelt een slimme VR-therapeut voor thuisrevalidatie van mensen met niet aangeboren hersenletsel. | Mkb-innovati... | € 136.248 | 2020 | Details |
Ontwikkeling No-Code Haptics for AR/VRHet consortium ontwikkelt een no-code haptics toolkit voor AR/VR, waardoor gebruikers eenvoudig haptische feedback kunnen toevoegen, gericht op MKB en onderwijs, met aanzienlijke economische voordelen. | Mkb-innovati... | € 180.331 | 2023 | Details |
Ontwikkeling 2e Generatie Force Feedback Rem voor SenseGlove Pro
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektromagnetische rem voor realistische force feedback in VR, ter verbetering van de SenseGlove en het creëren van nieuwe trainingsmarkten.
Project Vermeer
Project Vermeer ontwikkelt een innovatieve, actieve glove die kracht uitoefent op de vingers, gericht op het verbeteren van bewegingen voor twee markten en het ondersteunen van regionale innovatiestrategieën.
Gamified VR-systeem fijn-motorische revalidatie
SilverFit en The Virtual Dutch Men ontwikkelen een virtueel gegamificeerde revalidatie om patiënten na een beroerte te ondersteunen in hun herstel en zelfstandigheid.
VRarm: Virtuele therapeut aan huis
Het project ontwikkelt een slimme VR-therapeut voor thuisrevalidatie van mensen met niet aangeboren hersenletsel.
Ontwikkeling No-Code Haptics for AR/VR
Het consortium ontwikkelt een no-code haptics toolkit voor AR/VR, waardoor gebruikers eenvoudig haptische feedback kunnen toevoegen, gericht op MKB en onderwijs, met aanzienlijke economische voordelen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsproject SenseGlove Haptic Asset StoreSenseGlove onderzoekt de haalbaarheid van een haptisch asset framework om de adoptie van hun VR-innovaties te vergemakkelijken door maatwerksoftware te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MoveVReeMoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing. | 1.1 - Het ve... | € 457.275 | 2024 | Details |
Haalbaarheidsproject naar de Universele Haptische PuckSenseGlove onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectieve universele haptische puck voor Virtual Reality om de haptische markt te revolutioneren. | Mkb-innovati... | € 4.064 | 2022 | Details |
E-revalidatie na beroerteHica ontwikkelt een handcontroller voor e-revalidatie na een beroerte, gericht op het verbeteren van therapietrouw en voortgangsmeting. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van virtual reality voor fitnessDit project onderzoekt de haalbaarheid van VR-technologie en sensoren om lichamelijke activiteit te stimuleren en de fysieke gezondheid van de bevolking in Zuid-Holland te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsproject SenseGlove Haptic Asset Store
SenseGlove onderzoekt de haalbaarheid van een haptisch asset framework om de adoptie van hun VR-innovaties te vergemakkelijken door maatwerksoftware te ontwikkelen.
MoveVRee
MoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing.
Haalbaarheidsproject naar de Universele Haptische Puck
SenseGlove onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectieve universele haptische puck voor Virtual Reality om de haptische markt te revolutioneren.
E-revalidatie na beroerte
Hica ontwikkelt een handcontroller voor e-revalidatie na een beroerte, gericht op het verbeteren van therapietrouw en voortgangsmeting.
Haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van virtual reality voor fitness
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van VR-technologie en sensoren om lichamelijke activiteit te stimuleren en de fysieke gezondheid van de bevolking in Zuid-Holland te verbeteren.