Sense Glove VR

Het project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren.

Subsidie
€ 199.806
2017

Projectdetails

Inleiding

In Nederland krijgen elk jaar ongeveer 41.000 mensen een CVA (cerebrovasculair accident), ook wel een beroerte genoemd. Het grootste deel van deze mensen (70%) krijgt te maken met paretische (verlammings)verschijnselen aan de arm. Concreet betekent dit krachtverlies of zelfs verlamming aan de hand en/of arm.

Potentie van Virtual Reality

Virtual Reality (VR) heeft de potentie om van grote waarde te zijn op diverse healthcare-gebieden. De eerste wetenschappelijke validaties van de potentie van VR zijn bijvoorbeeld al te vinden in 2007, waarbij Virtual Reality Exposure Therapy (VRET) aangetoond werd als een effectieve behandeling voor vliegangst, hoogtevrees en claustrofobie.

Huidige Technieken

Op dit moment zijn de huidige technieken echter nog niet zover dat de volledige potentie van VR op healthcaregebied kan worden benut. Dit betreft zowel de softwarematige technieken als de hardwarematige technieken. Met name op het gebied van accurate en natuurlijke interactie in VR is de huidige hardware nog onvoldoende ver ontwikkeld om een betaalbaar en effectief revalidatie-oplossing te realiseren.

Ontwikkeling van de Sense Glove

Sense Glove is in 2015 gestart met de ontwikkeling van de Sense Glove. De Sense Glove is een handschoen waarmee een accuraat virtueel handmodel kan worden gecreëerd en is voorzien van een uniek rem-mechanisme. Dit mechanisme geeft de gebruiker een krachtterugkoppeling door de vingers af te remmen wanneer een virtueel object wordt vastgepakt. De Sense Glove is uitermate geschikt voor revalidatietoepassingen.

Samenwerking met CleVR

Als gevolg van de VR-potentie heeft Sense Glove de samenwerking gezocht met CleVR, die zich specialiseert in VR-oplossingen voor diverse healthcare-gebieden.

Hoofddoelstelling van het Project

De hoofddoelstelling van het project is het ontwikkelen van een revalidatie-oplossing die is gebaseerd op de Sense Glove en wordt ondersteund door Virtual Reality, met als doel om patiënten met een verminderde arm- en handfunctie effectiever, goedkoper en sneller te laten revalideren.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 199.806

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2017

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Sense Glovepenvoerder
  • Clevr

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Ontwikkeling 2e Generatie Force Feedback Rem voor SenseGlove Pro

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektromagnetische rem voor realistische force feedback in VR, ter verbetering van de SenseGlove en het creëren van nieuwe trainingsmarkten.

€ 102.249
Mkb-innovati...

Project Vermeer

Project Vermeer ontwikkelt een innovatieve, actieve glove die kracht uitoefent op de vingers, gericht op het verbeteren van bewegingen voor twee markten en het ondersteunen van regionale innovatiestrategieën.

€ 180.404
Mkb-innovati...

Gamified VR-systeem fijn-motorische revalidatie

SilverFit en The Virtual Dutch Men ontwikkelen een virtueel gegamificeerde revalidatie om patiënten na een beroerte te ondersteunen in hun herstel en zelfstandigheid.

€ 200.000
Mkb-innovati...

VRarm: Virtuele therapeut aan huis

Het project ontwikkelt een slimme VR-therapeut voor thuisrevalidatie van mensen met niet aangeboren hersenletsel.

€ 136.248
Mkb-innovati...

Ontwikkeling No-Code Haptics for AR/VR

Het consortium ontwikkelt een no-code haptics toolkit voor AR/VR, waardoor gebruikers eenvoudig haptische feedback kunnen toevoegen, gericht op MKB en onderwijs, met aanzienlijke economische voordelen.

€ 180.331

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject SenseGlove Haptic Asset Store

SenseGlove onderzoekt de haalbaarheid van een haptisch asset framework om de adoptie van hun VR-innovaties te vergemakkelijken door maatwerksoftware te ontwikkelen.

€ 20.000
1.1 - Het ve...

MoveVRee

MoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing.

€ 457.275
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de Universele Haptische Puck

SenseGlove onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectieve universele haptische puck voor Virtual Reality om de haptische markt te revolutioneren.

€ 4.064
Mkb-innovati...

E-revalidatie na beroerte

Hica ontwikkelt een handcontroller voor e-revalidatie na een beroerte, gericht op het verbeteren van therapietrouw en voortgangsmeting.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar het gebruik van virtual reality voor fitness

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van VR-technologie en sensoren om lichamelijke activiteit te stimuleren en de fysieke gezondheid van de bevolking in Zuid-Holland te verbeteren.

€ 20.000