Een virtueel scheepsontwerpsysteem, op gebouwd uit onafhankelijke componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geïntegreerd scheepsontwerpsysteem om de efficiëntie en effectiviteit in de scheepsbouw te verbeteren door software-integratie en samenwerking met jonge ontwerpers.
Projectdetails
Inleiding
De design- en engineeringfase van schepen is uiterst complex, vooral bij complexe en ingewikkelde schepen zoals die voornamelijk in Nederland gebouwd worden. Veruit de meeste kosten worden bepaald door de keuzes en beslissingen in deze cruciale eerste fase van het scheepsbouwproces. Veel systemen en berekeningen vinden plaats in de design- en engineeringfase: ontwerp, stabiliteit, eerste benadering constructieberekeningen, hydrostatische en -dynamische berekeningen, eerste resourceplanning, goedkeuring met regels classificatiebureaus, etc.
Doelstellingen
Om met het gehele scheepsbouwproces competitief te zijn ten opzichte van de concurrentie uit het buitenland, zijn intelligente en communicerende systemen benodigd voor:
- tijdswinst
- lagere faalkosten (door overzetten van data tussen systemen)
- betere inschatting van planning
- meer optimaal scheepsontwerp
Eerdere Successen
In het verleden zijn al eerste successen behaald op deze materie met bijvoorbeeld het Innovero-project, de Uitwisseling van Scheepsgeometrie en het project Integraal Samenwerken. Alle genoemde projecten zijn ten einde, terwijl Nederlandse scheepsontwerpbedrijven en scheepswerven heel graag verder willen met Computer Aided Design-onderwerpen.
Betrekken van Jonge Ontwerpers
Behalve een doorzetting van verdere software-integratie zoals in eerdere projecten, is het voor een competitieve scheepsbouwsector ook van zeer groot belang om de frisse ideeën van jonge ontwerpers in een vroeg stadium te betrekken en te integreren. Om jonge ontwerpers en de design-/engineeringsafdelingen aan elkaar te koppelen en aan beide partijen de mogelijkheden te laten zien, is een actieve rol nodig van een aantal partijen die zoeken naar jonge CAD/CAM-specialisten (bijvoorbeeld door symposia).
Concurrentie en Ontwikkeling
De concurrentie zit ondertussen niet stil. Nederlandse werven en ontwerpbureaus kunnen een hogere efficiëntie en effectiviteit behalen door verdere integratie van software en processen. Met dat doel voor ogen gaan in dit project ervaren partijen aan de slag met de ontwikkeling van een scheepsontwerpsysteem wat zich gedraagt...
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 88.200 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Scheepsbouwkundig Advies- en Rekencentrum (SARC) B.V.penvoerder
- Conoship International B.V.
- Numeriek Centrum Groningen B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction EngineeringHet project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw. | Mkb-innovati... | € 269.360 | 2022 | Details |
VIKTOR-ACDMKB-ers MOCS en C-Job ontwikkelen samen de VIKTOR-ACD design tool om automatisering en ontwerpefficiëntie in de Zuid-Hollandse maritieme industrie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 308.700 | 2020 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
De Maritieme Autopilot - De simulator om mens en AI te leren varenHet project ontwikkelt een high-end simulatormodule voor AI- en mensopleiding in de maritieme sector, versnelt de transitie naar autonoom varen en pakt personeelstekorten aan. | Mkb-innovati... | € 192.360 | 2022 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction Engineering
Het project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw.
VIKTOR-ACD
MKB-ers MOCS en C-Job ontwikkelen samen de VIKTOR-ACD design tool om automatisering en ontwerpefficiëntie in de Zuid-Hollandse maritieme industrie te verhogen.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
De Maritieme Autopilot - De simulator om mens en AI te leren varen
Het project ontwikkelt een high-end simulatormodule voor AI- en mensopleiding in de maritieme sector, versnelt de transitie naar autonoom varen en pakt personeelstekorten aan.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Automized Drawing RegisterMasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepenOntwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Feasibility 2024 Space ClaimHet project richt zich op het vroegtijdig definiëren van ruimteclaims om kosten en vertragingen in de scheepsbouw te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation SystemSubsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Automized Drawing Register
MasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw.
Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepen
Ontwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties.
Feasibility 2024 Space Claim
Het project richt zich op het vroegtijdig definiëren van ruimteclaims om kosten en vertragingen in de scheepsbouw te verminderen.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System
Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.