Haalbaarheidsonderzoek Virtuele Anatomie Docent

VIEMR onderzoekt de haalbaarheid van een AI-gestuurde Virtuele Anatomie Docent om interactieve digitale leermethoden te ontwikkelen voor medische studenten, ter aanvulling van het Enatom platform.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

In de afgelopen jaren is er in de markt een toenemende vraag naar digitale diensten en leermethoden ontstaan, en door de Covid-19 situatie is deze alleen maar meer toegenomen. VIEMR levert op dit gebied hoogwaardige digitale ervaringen die de ervaring in de werkelijkheid evenaren of zelfs verbeteren, waaronder het platform Enatom. VIEMR werkt o.a. samen met het UMCG om via “Virtual Reality” (VR) handelingen uit de werkpraktijk na te bootsen waarmee studenten en artsen hun vaardigheden kunnen trainen en ontwikkelen.

Interactiviteit in Lesmateriaal

Met VR kan bijvoorbeeld een preparaat van een lichaamsdeel meerdere keren en voor langere tijd bestudeerd worden dan wanneer deze in real-life wordt gebruikt. Voor goed lesmateriaal is interactiviteit onontbeerlijk. Als student wil je niet alleen passief een hoogwaardige 3D-versie van een lichaamsdeel bekijken, maar het onderdeel ook kunnen ‘aanraken’ om meer te weten te komen over onderdelen. Het oude platform mist echter de interactiviteit om een volwaardige vervanging te kunnen zijn van het fysieke college.

Ambitie van VIEMR

VIEMR heeft daarom als ambitie om een ware Virtuele Anatomie Docent op basis van Artificial Intelligence (AI) technologie te ontwikkelen ter aanvulling van het Enatom platform. Er heerst echter nog grote technische en economische onzekerheid over de mogelijkheden rondom een virtuele anatomie docent. Met dit project wil VIEMR de technische en economische haalbaarheid van deze ambitie onderzoeken.

Innovatie en Functionaliteit

De innovatie die VIEMR voor ogen heeft, is een module die informatie over de anatomie automatisch kan inladen aan de hand van studieboeken en academische artikelen, waarbij de informatie gegroepeerd wordt naar onderdelen van de anatomie. Vervolgens moet deze informatie slim aansluiten bij elk nieuw gescand lichaamsonderdeel en ook bij de informatiebehoefte van de student, zodat interactiviteit gewaarborgd wordt.

Doelstelling van het Onderzoek

Het uiteindelijke doel is om op basis van deze data een virtuele anatomie docent te creëren die zorgt dat studenten niet alleen visuele feedback krijgen, maar ook via audio. De doelstelling van dit haalbaarheidsonderzoek is om inzicht te krijgen in de technische en economische haalbaarheden van de voorgenomen innovatie. Een dergelijke innovatie bestaat op dit moment niet en kent grote uitdagingen.

Besluitvorming

Het doel is om op basis van de te genereren inzichten een gefundeerd go/no go besluit te nemen over een eventueel vervolgtraject.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • VIEMR B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek Enatom

VIEMR vernieuwt het Enatom-platform voor anatomisch onderwijs door het toegankelijk te maken op diverse apparaten en besturingssystemen, met behoud van hoge detailniveaus.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek Latijnse uitspraak van anatomische content, leren op interactieve wijze

Enatom en UMCG onderzoeken de haalbaarheid van een innovatieve leermodule met machine learning voor het interactief leren van Latijnse anatomietermen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Onderzoek naar de technische en economische haalbaarheid t.b.v. VRLearning

Coolminds onderzoekt de haalbaarheid van een VR-trainingsbibliotheek voor agressie- en veiligheidstrainingen, met als doel een platform te ontwikkelen voor bedrijven, afhankelijk van technische en financiële haalbaarheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

VRCOM

ATG Europe onderzoekt de haalbaarheid van VRCOM, een virtueel platform voor efficiënte communicatie en samenwerking in de ruimtevaart en high tech sectoren, met focus op 3D-modellen en gebruiksvriendelijke data-invoer.

€ 19.680
Mkb-innovati...

6DoF simulatietraining voor verpleegtechnische handelingen

Het project ontwikkelt een VR-educatieplatform voor zorgmedewerkers met interactieve scenario's om hun besluitvorming en vaardigheden in de zorg te verbeteren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Samenwerken in een full immersive VR-omgeving

Vier innovatieve organisaties uit Zuid-Nederland ontwikkelen een multiplayer virtual reality systeem met natuurlijke interactie om toepassingen in diverse sectoren te verbeteren.

€ 197.860
Mkb-innovati...

Blended Learning for Dementia

Tinqwise en TMVRS ontwikkelen een innovatief blended learning platform voor mentale gezondheidszorg, gericht op sociale cognitieve vaardigheden via interactieve VR-ervaringen met realistische gezichtsanimaties.

€ 185.360
Mkb-innovati...

High Intensity Training: The PalpatePro

Het PalpatePro-project ontwikkelt een haptische simulator voor de training van medisch personeel in borstkankerdiagnose, met als doel de zorgkwaliteit en vroegtijdige herkenning te verbeteren.

€ 213.406
Mkb-innovati...

VSMA: Virtual Service & Maintenance Assistent

Het project ontwikkelt een AI-gedreven assistent voor de technische service- en onderhoudssector, gericht op digitale ondersteuning van monteurs.

€ 303.100
ERC Proof of...

Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended Reality

VERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off.

€ 150.000