Validatie van interpretaties door rijhulpsystemen
V-Tron onderzoekt de haalbaarheid van softwarematige validatie van rijhulpsystemen om verkeersveiligheid en betrouwbaarheid te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
De laatste jaren hebben rijhulpsystemen zich in een rap tempo ontwikkeld binnen de automotive industrie. Termen als lane keeping, adaptive cruise control, (truck) platooning en zelfs Tesla’s bekende Autopilot zijn in een korte periode ingeburgerd. Voor een consument die een nieuwe auto zoekt, zijn deze termen tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.
Tweedehands en bedrijfsvoertuigen
Ook voor tweedehands auto’s en bedrijfsvoertuigen die standaard niet met dit soort systemen worden uitgevoerd, zijn er oplossingen beschikbaar. Zogenaamde aftermarket rijhulpsystemen kunnen in bestaande voertuigen worden gebouwd en bieden soortgelijke oplossingen.
Probleemstelling
V-Tron ontwikkelt en levert deze aftermarket rijhulpsystemen. Zij merkt echter ook dat, naarmate er meer en meer wordt toevertrouwd aan deze systemen, de verkeersveiligheid te wensen overlaat. Diverse onderzoeken wijzen uit dat rijhulpsystemen niet altijd even betrouwbaar zijn. Dat is ook niet zo gek als men zich bedenkt dat de volledige wegsignalering nog is ingericht op menselijke bestuurders.
Uitdagingen
Interpretatie van ingewikkelde wegsituaties is voor een softwaresysteem daarom zeer lastig. Bovendien zijn veel bestuurders nog niet vertrouwd met het ingrijpen van techniek op basis van sensordata. Veel problemen bij rijhulpsystemen kunnen voorkomen worden door de interpretatie van wegsignalering door die rijhulpsystemen te verbeteren.
Doel van het project
In dit project wil V-Tron daarom een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar het softwarematig valideren van interpretaties door rijhulpsystemen.
Validatie en betrouwbaarheid
Als de interpretatie op basis van de waargenomen sensordata in real-time kan worden gevalideerd aan de hand van live informatie over de situatie ter plekke, kan volgens V-Tron de betrouwbaarheid van die interpretatie significant worden vergroot. Dit leidt tot betrouwbaardere adviezen aan de bestuurder en kan op termijn de veiligheid van rijhulpsystemen en zelfs autonoom rijden sterk verbeteren.
Huidige situatie
Op dit moment is er echter alleen statische en/of historische data beschikbaar, die onvoldoende houvast biedt voor betrouwbare validatie.
Onderzoeksvragen
V-Tron onderzoekt in dit project zowel de technische haalbaarheid:
- Is de validatiesoftware in technisch opzicht te realiseren?
- Kan validatie in real-time plaatsvinden?
Alsook de economische haalbaarheid:
- Zijn de potentiële afnemers bereid te betalen voor extra veiligheid?
- Welke juridische aspecten spelen er bij het valideren?
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 51.400 |
Tijdlijn
Startdatum | 7-4-2020 |
Einddatum | 7-10-2020 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- V-Tronpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
AutoDamageDetectBoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
“Predictive maintenance”Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor predictive maintenance in de automotive sector. | Mkb-innovati... | € 19.740 | 2023 | Details |
FLEETSYSTEMS 2.0IACT Fleetsystems ontwikkelt een Cloud Based Fleet Management Systeem met sensorfusion om CO2-uitstoot te verlagen, verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te reduceren voor voertuigeigenaren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
BoostTPMSBoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
IdenticamHet project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
AutoDamageDetect
BoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid.
“Predictive maintenance”
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor predictive maintenance in de automotive sector.
FLEETSYSTEMS 2.0
IACT Fleetsystems ontwikkelt een Cloud Based Fleet Management Systeem met sensorfusion om CO2-uitstoot te verlagen, verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te reduceren voor voertuigeigenaren.
BoostTPMS
BoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties.
Identicam
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | Mkb-innovati... | € 112.007 | 2016 | Details |
Automated Synthesis of Certifiable Control Software for Autonomous VehiclesCertiCar aims to develop a reliable, formally correct advanced collision avoidance system to enhance safety and reduce testing time for autonomous vehicle control software. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2024 | Details |
Ontwikkeling Car Body InspectorHet project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing. | Mkb-innovati... | € 194.408 | 2023 | Details |
Fail-operational safety – making autonomous vehicles a realityChassis Autonomy aims to finalize a fail-operational steer-by-wire system for fully autonomous vehicles, enabling driverless technology and targeting market launch in two years. | EIC Accelerator | € 2.497.305 | 2023 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | Mkb-innovati... | € 285.600 | 2019 | Details |
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.
Automated Synthesis of Certifiable Control Software for Autonomous Vehicles
CertiCar aims to develop a reliable, formally correct advanced collision avoidance system to enhance safety and reduce testing time for autonomous vehicle control software.
Ontwikkeling Car Body Inspector
Het project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing.
Fail-operational safety – making autonomous vehicles a reality
Chassis Autonomy aims to finalize a fail-operational steer-by-wire system for fully autonomous vehicles, enabling driverless technology and targeting market launch in two years.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.