AutoDamageDetect

BoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Het probleem dat wordt aangepakt is het hoge aantal schades tijdens het manoeuvreren met zware, commerciële voertuigen zoals truck-trailercombinaties. De Brabantse transporteurs waarmee het Tilburgse BoostPhysics heeft gevalideerd, hebben eerder geprobeerd dit significante probleem op te lossen met diverse rijhulpsystemen, echter nog zonder het gewenste resultaat.

Probleemomschrijving

Het grootste probleem dat collectief wordt ervaren, is dat de sensoren kapot gaan of incorrect zijn georiënteerd door schade aan de bumper van het voertuig. Deze schades worden niet gerapporteerd, waardoor de betrouwbaarheid van het rijhulpsysteem daalt en er minder schades worden voorkomen.

Chauffeurs zouden de schades moeten rapporteren, echter gebeurt dit in de praktijk amper of niet. De chauffeur heeft de schade niet door of meldt de schade bewust niet vanwege diverse beweegredenen.

Oplossing

Om het omschreven probleem te kunnen oplossen, is BoostPhysics voornemens om nieuwe technologie genaamd ‘AutoDamageDetect’ te ontwikkelen. AutoDamageDetect verbetert de betrouwbaarheid van rijhulpsystemen door schades aan de sensoren automatisch te detecteren en hier automatisch schaderapportages bij te genereren en af te leveren bij de transporteur.

Doelstellingen

Het is de intentie om AutoDamageDetect primair als losstaand product te ontwikkelen voor verkoop aan fabrikanten van rijhulpsystemen. Secundair kan AutoDamageDetect intern worden gebruikt in het eigen rijhulpsysteem van BoostPhysics, genaamd Trailersync Sense®.

Met de toevoeging van AutoDamageDetect aan rijhulpsystemen voor truck-trailercombinaties en andere voertuigen wordt de betrouwbaarheid en levensduur van deze systemen verbeterd. Hierdoor draagt AutoDamageDetect bij aan het doel van de rijhulpsystemen, namelijk het verbeteren van de verkeersveiligheid door zo veel mogelijk ongevallen te voorkomen.

Projectuitvoering

In het huidige project zal BoostPhysics een technische en financiële haalbaarheidsstudie uitvoeren en een proefopstelling middels experimentele ontwikkeling bouwen.

Verwachte resultaten

Verwachte resultaten zijn:

  1. Een goed onderbouwde conclusie over de technische en financiële haalbaarheid van AutoDamageDetect.
  2. Een bruikbaar eerste prototype dat gebruikt kan worden ter verdere commerciële verkenning van de technologie.

De verwachting is dat er met AutoDamageDetect een significante impact kan worden gemaakt in de reductie van het aantal verkeersongevallen en (manoeuvreer)schades.

Begroting

Het project heeft een totale begroting van €55,200 (100%). Door BoostPhysics wordt er een eigen bijdrage geleverd van €35,200 (64%), waarbij de aangevraagde subsidie €20,000 (36%) bedraagt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 55.200

Tijdlijn

Startdatum1-7-2023
Einddatum31-12-2023
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • BoostPhysics B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

BoostTPMS

BoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties.

€ 20.000
Mkb-innovati...

SmartBeam

BoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Identicam

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties.

€ 20.000
Mkb-innovati...

TrailerBSW

TrailerBSW ontwikkelt een innovatief rijhulpsysteem om ongevallen met truck-trailercombinaties te voorkomen en verkeersveiligheid te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Validatie van interpretaties door rijhulpsystemen

V-Tron onderzoekt de haalbaarheid van softwarematige validatie van rijhulpsystemen om verkeersveiligheid en betrouwbaarheid te verbeteren.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ontwikkeling Car Body Inspector

Het project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing.

€ 194.408
Mkb-innovati...

AIDA (All-In Driver Assistant)

Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.

€ 285.600
Mkb-innovati...

Trip Buddy

Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.

€ 112.007
Mkb-innovati...

SDCT Smart Driver Coaching Tool

Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.

€ 203.875
ERC Proof of...

Detection of pedestrians and cyclist outside a line of sight

Developing a low-frequency radar system to enhance road safety by detecting cyclists and pedestrians, even when obstructed, to assist drivers in making informed decisions.

€ 150.000