AutoDamageDetect
BoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid.
Projectdetails
Inleiding
Het probleem dat wordt aangepakt is het hoge aantal schades tijdens het manoeuvreren met zware, commerciële voertuigen zoals truck-trailercombinaties. De Brabantse transporteurs waarmee het Tilburgse BoostPhysics heeft gevalideerd, hebben eerder geprobeerd dit significante probleem op te lossen met diverse rijhulpsystemen, echter nog zonder het gewenste resultaat.
Probleemomschrijving
Het grootste probleem dat collectief wordt ervaren, is dat de sensoren kapot gaan of incorrect zijn georiënteerd door schade aan de bumper van het voertuig. Deze schades worden niet gerapporteerd, waardoor de betrouwbaarheid van het rijhulpsysteem daalt en er minder schades worden voorkomen.
Chauffeurs zouden de schades moeten rapporteren, echter gebeurt dit in de praktijk amper of niet. De chauffeur heeft de schade niet door of meldt de schade bewust niet vanwege diverse beweegredenen.
Oplossing
Om het omschreven probleem te kunnen oplossen, is BoostPhysics voornemens om nieuwe technologie genaamd ‘AutoDamageDetect’ te ontwikkelen. AutoDamageDetect verbetert de betrouwbaarheid van rijhulpsystemen door schades aan de sensoren automatisch te detecteren en hier automatisch schaderapportages bij te genereren en af te leveren bij de transporteur.
Doelstellingen
Het is de intentie om AutoDamageDetect primair als losstaand product te ontwikkelen voor verkoop aan fabrikanten van rijhulpsystemen. Secundair kan AutoDamageDetect intern worden gebruikt in het eigen rijhulpsysteem van BoostPhysics, genaamd Trailersync Sense®.
Met de toevoeging van AutoDamageDetect aan rijhulpsystemen voor truck-trailercombinaties en andere voertuigen wordt de betrouwbaarheid en levensduur van deze systemen verbeterd. Hierdoor draagt AutoDamageDetect bij aan het doel van de rijhulpsystemen, namelijk het verbeteren van de verkeersveiligheid door zo veel mogelijk ongevallen te voorkomen.
Projectuitvoering
In het huidige project zal BoostPhysics een technische en financiële haalbaarheidsstudie uitvoeren en een proefopstelling middels experimentele ontwikkeling bouwen.
Verwachte resultaten
Verwachte resultaten zijn:
- Een goed onderbouwde conclusie over de technische en financiële haalbaarheid van AutoDamageDetect.
- Een bruikbaar eerste prototype dat gebruikt kan worden ter verdere commerciële verkenning van de technologie.
De verwachting is dat er met AutoDamageDetect een significante impact kan worden gemaakt in de reductie van het aantal verkeersongevallen en (manoeuvreer)schades.
Begroting
Het project heeft een totale begroting van €55,200 (100%). Door BoostPhysics wordt er een eigen bijdrage geleverd van €35,200 (64%), waarbij de aangevraagde subsidie €20,000 (36%) bedraagt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 55.200 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-7-2023 |
Einddatum | 31-12-2023 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- BoostPhysics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
BoostTPMSBoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
SmartBeamBoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
IdenticamHet project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
TrailerBSWTrailerBSW ontwikkelt een innovatief rijhulpsysteem om ongevallen met truck-trailercombinaties te voorkomen en verkeersveiligheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Validatie van interpretaties door rijhulpsystemenV-Tron onderzoekt de haalbaarheid van softwarematige validatie van rijhulpsystemen om verkeersveiligheid en betrouwbaarheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
BoostTPMS
BoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties.
SmartBeam
BoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector.
Identicam
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties.
TrailerBSW
TrailerBSW ontwikkelt een innovatief rijhulpsysteem om ongevallen met truck-trailercombinaties te voorkomen en verkeersveiligheid te verbeteren.
Validatie van interpretaties door rijhulpsystemen
V-Tron onderzoekt de haalbaarheid van softwarematige validatie van rijhulpsystemen om verkeersveiligheid en betrouwbaarheid te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling Car Body InspectorHet project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing. | Mkb-innovati... | € 194.408 | 2023 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | Mkb-innovati... | € 285.600 | 2019 | Details |
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | Mkb-innovati... | € 112.007 | 2016 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | Mkb-innovati... | € 203.875 | 2017 | Details |
Detection of pedestrians and cyclist outside a line of sightDeveloping a low-frequency radar system to enhance road safety by detecting cyclists and pedestrians, even when obstructed, to assist drivers in making informed decisions. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2022 | Details |
Ontwikkeling Car Body Inspector
Het project ontwikkelt een Car Body Inspector voor snelle, objectieve schade-inspecties van voertuigen, ter verbetering van veiligheid en kostenbeheersing.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.
Detection of pedestrians and cyclist outside a line of sight
Developing a low-frequency radar system to enhance road safety by detecting cyclists and pedestrians, even when obstructed, to assist drivers in making informed decisions.