Kunststof en lichtgewicht body en chassis
FvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen.
Projectdetails
Inleiding
FvO ontwikkelt samen met TUX schaalbare en innovatieve stadsvoertuigen (tuktuks) om de transitie naar een CO2-neutrale economie te versnellen. Echter staat een slecht publiek laadnetwerk (i.e. een minimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid) de grootschalige doorbraak van elektrische tuktuks in de weg.
Probleemstelling
Doordat de inzetbaarheid van elektrische tuktuks afhankelijk is van de groei van het elektriciteitsnetwerk, kunnen fleetowners en chauffeurs niet mee in de push naar elektrificatie, zonder dat dit ten koste gaat van hun portemonnee:
- Lagere inkomsten: Door een lagere actieradius van de beschikbare voertuigen, alsook door tijdverlies tijdens oplaadmomenten, kunnen zij minder ritten per dag verzorgen.
- Hogere kosten: Doordat de energieprijs van batterij swap stations 8x hoger is dan marktconform, stijgen de variabele kosten.
Huidige Status
FvO heeft inmiddels al tuktuks verkocht. Deze TUX zijn al grotendeels onafhankelijk van het energienetwerk.
Doelstelling
Om volledig onafhankelijk te worden, dient het gewicht van de TUX gereduceerd te worden. In dit haalbaarheidsproject onderzoekt FvO of dit haalbaar is door een nieuw chassis en body te ontwikkelen op basis van sandwichpanelen en polypropylene profielen.
Duurzaamheid
Bijkomend voordeel is dat deze materialen volledig circulair kunnen zijn.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.040 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2023 |
Einddatum | 30-9-2023 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Fleur van Oorschot B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
E-Tuk 2.0E-Tuk Factory onderzoekt de haalbaarheid van de E-Tuk 2.0, een modulair elektrisch voertuig, om wereldwijd benzineverbruik in stadsvervoer te verminderen en aan diverse marktbehoeften te voldoen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsproject Trolleybus op waterstofHymove B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve waterstoftrolleybus om duurzame mobiliteit te bevorderen, met focus op technische en economische aspecten en mogelijke samenwerkingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuigDit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief regeneratief remsysteem om energieverbruik van lichtgewicht stadsvoertuigen te verlagen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.
TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.
E-Tuk 2.0
E-Tuk Factory onderzoekt de haalbaarheid van de E-Tuk 2.0, een modulair elektrisch voertuig, om wereldwijd benzineverbruik in stadsvervoer te verminderen en aan diverse marktbehoeften te voldoen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Haalbaarheidsproject Trolleybus op waterstof
Hymove B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve waterstoftrolleybus om duurzame mobiliteit te bevorderen, met focus op technische en economische aspecten en mogelijke samenwerkingen.
Hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuig
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief regeneratief remsysteem om energieverbruik van lichtgewicht stadsvoertuigen te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk TukHet project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie. | Mkb-innovati... | € 193.995 | 2015 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren. | Mkb-innovati... | € 341.250 | 2023 | Details |
Elektrische ‘heavy use’ E-UTVDe ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid. | 1.1 - Onderz... | € 114.795 | 2023 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk Tuk
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Planning Optimalisatie voor de Energietransitie in Transport [POET]
Het project ontwikkelt het POET-platform om binnenstedelijke transportbedrijven te ondersteunen bij de elektrificatie van hun vloot en de benodigde laadinfrastructuur te realiseren.
Elektrische ‘heavy use’ E-UTV
De ontwikkeling van een elektrisch E-UTV versnelt de transitie naar hernieuwbare energie en ondersteunt regionale productie en werkgelegenheid.