Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.
TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.
Projectdetails
Inleiding
Op dit moment zijn duurzame elektrische vervoersmiddelen voornamelijk beschikbaar in ‘Eerste Wereld’ landen. Echter, juist in (metropolen van) opkomende landen is de behoefte aan duurzame last-mile mobiliteitsoplossingen groot.
Behoefte aan Duurzame Oplossingen
Dit komt met name door een exponentiële bevolkingsgroei en de hiermee samenhangende klimaatimpact, zoals toenemende luchtvervuiling. Een belangrijk voertuig in dergelijke landen is de rickshaw (een driewielige tuk tuk), aldaar verantwoordelijk voor 20% van de uitstoot.
Huidige Uitdagingen
Op dit moment staat een slecht publiek laadnetwerk (i.e. een minimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid) in deze opkomende landen de grootschalige doorbraak van elektrische rickshaws in de weg.
Projectdoelstellingen
TUX ontwikkelt een rickshaw die nagenoeg onafhankelijk is van een statisch elektriciteitsnetwerk, onder andere door toepassing van zonnecellen verwerkt in het dak van de rickshaw.
Haalbaarheidsproject
Dit haalbaarheidsproject staat in het teken van een haalbaarheidsstudie en de experimentele ontwikkeling van een kosten- (<€100/m2) en energie-efficiënt (>20%) geïntegreerd zonnedak met een lange levensduur (>10 jaar).
Technische Aspecten
Een geïntegreerd zonnepaneel dat aan deze specifieke vereisten voldoet en toepasbaar is op het dak van een voertuig is momenteel in de markt niet beschikbaar. Vanuit technisch aspect onderzoekt TUX hiervoor de haalbaarheid van nieuwe verbindingstechnieken en maximum power point tracking.
Verbinding met KIA 1
Hiermee sluit dit project aan op KIA 1 (Energie en Duurzaamheid) en daarmee aan het pad naar een klimaatneutraal energie- en grondstoffensysteem en een circulaire economie in 2050.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.040 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2021 |
Einddatum | 31-12-2021 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TUX mobility B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek naar krasbestendigheid van Vehicle Integrated PV met coatings/nanomaterialenHet project onderzoekt de haalbaarheid van krasbestendige coatings voor zonnedaken om de levensduur van Vehicle Integrated PV te verlengen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Circulair zonnedak voor solar voertuigDit project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak dat volledig herbruikbaar is, ter verbetering van de CO2-voetafdruk. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Kunststof en lichtgewicht body en chassisFvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
E-Tuk 2.0E-Tuk Factory onderzoekt de haalbaarheid van de E-Tuk 2.0, een modulair elektrisch voertuig, om wereldwijd benzineverbruik in stadsvervoer te verminderen en aan diverse marktbehoeften te voldoen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
ETRIKEHet project ontwikkelt de E-Trike, een innovatief 3-wielig elektrisch voertuig voor 2 personen, gericht op duurzaamheid en vermindering van autobezit, met focus op technische en economische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar krasbestendigheid van Vehicle Integrated PV met coatings/nanomaterialen
Het project onderzoekt de haalbaarheid van krasbestendige coatings voor zonnedaken om de levensduur van Vehicle Integrated PV te verlengen.
Circulair zonnedak voor solar voertuig
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak dat volledig herbruikbaar is, ter verbetering van de CO2-voetafdruk.
Kunststof en lichtgewicht body en chassis
FvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen.
E-Tuk 2.0
E-Tuk Factory onderzoekt de haalbaarheid van de E-Tuk 2.0, een modulair elektrisch voertuig, om wereldwijd benzineverbruik in stadsvervoer te verminderen en aan diverse marktbehoeften te voldoen.
ETRIKE
Het project ontwikkelt de E-Trike, een innovatief 3-wielig elektrisch voertuig voor 2 personen, gericht op duurzaamheid en vermindering van autobezit, met focus op technische en economische haalbaarheid.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk TukHet project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie. | Mkb-innovati... | € 193.995 | 2015 | Details |
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehiclesHet project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen. | Mkb-innovati... | € 348.950 | 2020 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | 2.2 - Bevord... | € 593.121 | 2024 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk Tuk
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie.
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles
Het project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.