Fysieke muziektool Maestro

Het project ontwikkelt de muziektool 'Maestro' om basisschoolleerlingen zelfstandig muziek te laten leren en vaardigheden te stimuleren, met een focus op een gepersonaliseerd leertraject.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

De trend in het onderwijs is dat activiteiten als zang en musiceren plaatsmaken voor cognitieve vakken, zoals taal en rekenen. Als gevolg hiervan verlaten muziekdocenten het onderwijs en beschikken docenten over geringe muzikale kennis, doordat er weinig aandacht op de lerarenopleiding is voor dit vak.

Belang van Muziek

Echter, muziek is van essentieel belang voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind. Muziek heeft een positieve impact op de ontwikkeling van de auditieve hersencentra. Daarnaast ondersteunt zingen en musiceren de ontwikkeling van de sleutelvaardigheid lezen en stimuleert het de emotionele intelligentie.

Huidige Situatie

Er zijn echter geen middelen waarmee kinderen zelfstandig muziek kunnen leren en oefenen.

Oplossing: Muziektool ‘Maestro’

De oplossing voor dit probleem is de ontwikkeling van een fysieke muziektool ‘Maestro’ gelinkt aan een digitale omgeving die voor ieder kind uniek is en een gepersonaliseerd leertraject biedt. Op deze manier kunnen basisschoolleerlingen zelf met de muziektool hun projecten afwerken en zo meer leren over muziek, maar ook over andere vaardigheden zoals:

  • Samenwerken
  • Luisteren
  • Analyseren
  • Creatief denken

Innovatie en Risico's

De innovatie van de muziektool zit in de combinatie van muziekles en een leerlingvolgsysteem in een fysiek apparaat. Hiervoor is een formule en methodiek nodig die verschillende kennisgebieden combineert. Het creëren van deze formule en deze te verwerken in een technische nieuwe tool kent vele technische en economische risico’s, die we door middel van dit haalbaarheidsproject willen onderzoeken.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Studio Tast B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie SchoolBuddy

Het project onderzoekt de haalbaarheid van SchoolBuddy, een slim oortje dat gepersonaliseerd leren ondersteunt en schermtijd vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mecaconnect

Mecaplay ontwikkelt een haalbaarheidsstudie voor cloud-gebaseerd muziekonderwijs, waarmee kinderen spelenderwijs muziek leren en samenwerken via low latency streaming en 5G-technologie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics

CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.

€ 15.936
Mkb-innovati...

Learning analytics voor leesonderwijs

Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ERC Consolid...

Music as youth empowerment: creating connection to self and others

MUSICONNECT aims to quantitatively assess music's role in youth empowerment and social connection through innovative research methods involving 5000 participants aged 15-25.

€ 1.983.056
ERC Proof of...

Training Alone to Play Together App

TAPTAPP is a web-based app designed to enhance musicians' joint playing skills through virtual partners and targeted training, aiming to revolutionize music education and practice.

€ 150.000
ERC Proof of...

A joint music making game augmenting social skills in autistic individuals

The AUTISMUS project aims to develop the eMusic Box, a user-friendly technology for individuals with ASD to engage in interactive music activities, enhancing their social skills and accessibility.

€ 150.000
EIC Accelerator

Bringing sheet music into the Digital Era via Artificial Intelligence

Enote aims to revolutionize sheet music by creating a native-digital library with AI features, enhancing interaction and solving modern musicians' challenges.

€ 1.950.597
Mkb-innovati...

Ren, scan en leer

Kleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid.

€ 149.093