Fysieke muziektool Maestro
Het project ontwikkelt de muziektool 'Maestro' om basisschoolleerlingen zelfstandig muziek te laten leren en vaardigheden te stimuleren, met een focus op een gepersonaliseerd leertraject.
Projectdetails
Inleiding
De trend in het onderwijs is dat activiteiten als zang en musiceren plaatsmaken voor cognitieve vakken, zoals taal en rekenen. Als gevolg hiervan verlaten muziekdocenten het onderwijs en beschikken docenten over geringe muzikale kennis, doordat er weinig aandacht op de lerarenopleiding is voor dit vak.
Belang van Muziek
Echter, muziek is van essentieel belang voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind. Muziek heeft een positieve impact op de ontwikkeling van de auditieve hersencentra. Daarnaast ondersteunt zingen en musiceren de ontwikkeling van de sleutelvaardigheid lezen en stimuleert het de emotionele intelligentie.
Huidige Situatie
Er zijn echter geen middelen waarmee kinderen zelfstandig muziek kunnen leren en oefenen.
Oplossing: Muziektool ‘Maestro’
De oplossing voor dit probleem is de ontwikkeling van een fysieke muziektool ‘Maestro’ gelinkt aan een digitale omgeving die voor ieder kind uniek is en een gepersonaliseerd leertraject biedt. Op deze manier kunnen basisschoolleerlingen zelf met de muziektool hun projecten afwerken en zo meer leren over muziek, maar ook over andere vaardigheden zoals:
- Samenwerken
- Luisteren
- Analyseren
- Creatief denken
Innovatie en Risico's
De innovatie van de muziektool zit in de combinatie van muziekles en een leerlingvolgsysteem in een fysiek apparaat. Hiervoor is een formule en methodiek nodig die verschillende kennisgebieden combineert. Het creëren van deze formule en deze te verwerken in een technische nieuwe tool kent vele technische en economische risico’s, die we door middel van dit haalbaarheidsproject willen onderzoeken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Studio Tast B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie SchoolBuddyHet project onderzoekt de haalbaarheid van SchoolBuddy, een slim oortje dat gepersonaliseerd leren ondersteunt en schermtijd vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
MecaconnectMecaplay ontwikkelt een haalbaarheidsstudie voor cloud-gebaseerd muziekonderwijs, waarmee kinderen spelenderwijs muziek leren en samenwerken via low latency streaming en 5G-technologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning AnalyticsCodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten. | Mkb-innovati... | € 15.936 | 2020 | Details |
Learning analytics voor leesonderwijsAlgorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie SchoolBuddy
Het project onderzoekt de haalbaarheid van SchoolBuddy, een slim oortje dat gepersonaliseerd leren ondersteunt en schermtijd vermindert.
Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren.
Mecaconnect
Mecaplay ontwikkelt een haalbaarheidsstudie voor cloud-gebaseerd muziekonderwijs, waarmee kinderen spelenderwijs muziek leren en samenwerken via low latency streaming en 5G-technologie.
CodeSkillz – Studievoortgang bijhouden met Learning Analytics
CodeSkillz ontwikkelt een prototype voor een dynamisch docentendashboard dat voortgangsmonitoring van leerlingen mogelijk maakt, gericht op formatief leren en co-creatie met docenten.
Learning analytics voor leesonderwijs
Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Music as youth empowerment: creating connection to self and othersMUSICONNECT aims to quantitatively assess music's role in youth empowerment and social connection through innovative research methods involving 5000 participants aged 15-25. | ERC Consolid... | € 1.983.056 | 2022 | Details |
Training Alone to Play Together AppTAPTAPP is a web-based app designed to enhance musicians' joint playing skills through virtual partners and targeted training, aiming to revolutionize music education and practice. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2022 | Details |
A joint music making game augmenting social skills in autistic individualsThe AUTISMUS project aims to develop the eMusic Box, a user-friendly technology for individuals with ASD to engage in interactive music activities, enhancing their social skills and accessibility. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2025 | Details |
Bringing sheet music into the Digital Era via Artificial IntelligenceEnote aims to revolutionize sheet music by creating a native-digital library with AI features, enhancing interaction and solving modern musicians' challenges. | EIC Accelerator | € 1.950.597 | 2022 | Details |
Ren, scan en leerKleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid. | Mkb-innovati... | € 149.093 | 2020 | Details |
Music as youth empowerment: creating connection to self and others
MUSICONNECT aims to quantitatively assess music's role in youth empowerment and social connection through innovative research methods involving 5000 participants aged 15-25.
Training Alone to Play Together App
TAPTAPP is a web-based app designed to enhance musicians' joint playing skills through virtual partners and targeted training, aiming to revolutionize music education and practice.
A joint music making game augmenting social skills in autistic individuals
The AUTISMUS project aims to develop the eMusic Box, a user-friendly technology for individuals with ASD to engage in interactive music activities, enhancing their social skills and accessibility.
Bringing sheet music into the Digital Era via Artificial Intelligence
Enote aims to revolutionize sheet music by creating a native-digital library with AI features, enhancing interaction and solving modern musicians' challenges.
Ren, scan en leer
Kleuteruniversiteit ontwikkelt een low-cost ICT-oplossing om kleuters actief te laten bewegen tijdens het leren, ter verbetering van hun motorische vaardigheden en gezondheid.