Recycling Tyres using FMRP
ARP bouwt een fabriek die afgedankte banden omzet in Functioneel Micronized Rubber Powder, waardoor 11.200 ton ELT jaarlijks circulair wordt gerecycled voor gebruik in nieuwe rubberproducten.
Projectdetails
Aanleiding
Recyclen van afgedankte banden (End-of-Life Tyres of 'ELT') is al sinds jaar en dag een uitdaging, zowel vanuit economisch, technologisch als ecologisch perspectief.
Door de enorme volumes heeft dit een grote impact; in Europa alleen al gaat het over drie miljoen ton ELT per jaar. De Europese Unie heeft - onder meer in “The Green Deal” - duidelijk aangegeven dat dit een hoge prioriteit heeft. Het dumpen op stortplaatsen is in Europa al een tijd verboden, en de export is strikt aan banden gelegd.
Op dit moment zijn de twee belangrijkste manieren van verwerken van ELT:
- Het terugwinnen van energie door verbranding (voornamelijk in de cementproductie-industrie).
- Het terugwinnen van materiaal.
Bij verbranding wordt fors minder energie teruggewonnen dan de productie heeft gekost, gaat kostbare grondstof verloren, en wordt de lucht ernstig vervuild. Bij het terugwinnen van materiaal worden de banden vermalen en in hun hoofdcomponenten gescheiden (rubber, metaal en textiel).
De rubberkorrels worden voornamelijk gebruikt als vulling in kunstgrasvelden, maar uiteindelijk geldt hier ook een end-of-life waarna het alsnog verbrand wordt of direct in het milieu verdwijnt.
Doelstelling
Atlantis Rubber Powders B.V. (ARP) wil een fabriek bouwen die grof vermalen ELT verder vermaalt tot heel fijn poeder (Micronized Rubber Powder of MRP) en dit met behulp van toevoeging van een additief activeert.
Door dit activeren hecht het gerecyclede rubberpoeder beter aan virgin rubber als het wordt bijgemengd tijdens het productieproces van rubberen producten zoals banden. Dit geactiveerde materiaal wordt Functioneel MRP of FMRP genoemd.
Hierbij wordt gebruikgemaakt van cryogeen vermalen rubber waarbij door vloeibare stikstof het rubber zodanig wordt afgekoeld dat het bros wordt en veel makkelijker tot fijn poeder te malen is dan het taaie rubber bij kamertemperatuur. Dit is een bekend en bewezen proces dat al op verschillende plekken in Nederland, Europa en de rest van de wereld wordt toegepast.
ARP heeft als eerste een verbeterde versie van dit proces beschermd en schaalt dit op in volume. De insteek is dat deze fabriek aan het eind van het project jaarlijks 11.200 ton ELT verwerkt tot nagenoeg eenzelfde hoeveelheid FMRP, wat vervolgens wordt gebruikt in de productie van banden en andere rubberproducten, waarmee het recyclen van banden in hoog volume circulair is geworden.
Korte omschrijving
ARP wil in Q1 2023 de productielocatie operationeel hebben. Hiervoor wordt in Q1 2022 een contract aangegaan voor een gebouw op de Kargro Recycling B.V. site in Nederweert.
Deze locatie ligt op het terrein dat binnen dezelfde omgevingsvergunning valt van grondstofleverancier Kargro, dichtbij de leverancier van vloeibaar stikstof en dichtbij diverse potentiële klanten in de rubberbusiness waardoor vervoer van materiaal geminimaliseerd wordt.
De benodigde machines (maal-, zeef- en mixmachines) worden Q4 2021 besteld waarna ze mid-2022 geïnstalleerd worden. De rest van 2022 zal dan gebruikt worden voor het inregelen en optimaliseren van de productie zodat vanaf begin 2023 de opschaling naar een capaciteit van 11.200 ton/jaar van de fabriek gewerkt kan worden.
Deze eerste productielocatie in Nederland functioneert vervolgens als blueprint voor productielocaties over de hele wereld.
Resultaat
Doordat de oude banden 100% worden gerecycled tot nieuwe producten, wordt er een aanzienlijke hoeveelheid virgin grondstof bespaard. Met name natuurrubber en synthetisch rubber, maar ook het metaal en textiel uit de oude banden wordt hergebruikt.
Uit de Life Cycle Assessment (LCA) blijkt dat deze vorm van recycling voor een fabriek met een output van 11.200 ton FMRP per jaar een besparing van 91.300 ton CO2 per jaar kan realiseren. Dit is naast de CO2-besparing gedurende de levensduur van de banden door verbeterde producteigenschappen als resultaat van het bijmengen van FMRP.
Het productieproces is bewezen en relatief eenvoudig/kosteneffectief, waardoor er na een jaar of vijf door ondersteuning vanuit VEKI een economisch haalbare productie gerealiseerd is die eenvoudig kan worden gekopieerd naar andere plaatsen waar behoefte is aan gerecycled rubber (denk hierbij aan productielocaties van banden).
Recycling van ELT tot FMRP, wat gebruikt kan worden in de productie van nieuwe banden en andere (technische) rubberproducten, is de enige echte vorm van circulair hergebruik in tegenstelling tot lineair hergebruik/downcyclen zoals bij verbranding of het vermalen tot korrels als vulmiddel voor.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 2.758.506 |
Tijdlijn
Startdatum | 4-1-2022 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Atlantis Rubber Powders B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen VEKI
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Verwerkingslijn technisch rubberafvalPARC Active Rubber BV investeert €3 miljoen in een installatie voor het recyclen van technisch rubber tot hoogwaardig recyclaat, wat jaarlijks 12.750 ton CO2 bespaart en virgin rubber deels vervangt. | Versnelde kl... | € 1.270.566 | 2022 | Details |
Investering in een low profile flexible PVC recycling procesPlastchem investeert in een nieuwe recyclingfabriek voor PVC met een capaciteit van 20.000 ton per jaar, gericht op het creëren van hoogwaardige, gerecycleerde materialen en significante CO2-reductie. | Versnelde kl... | € 4.000.000 | Onbekend | Details |
STEAM RECOVERY Investering ten behoeve van de installatie van een mechanische damprecompressie unitARLANXEO investeert in mechanische damprecompressie om restwarmte te hergebruiken, de energie-efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot met 27.090 ton per jaar te verlagen. | Versnelde kl... | € 9.769.141 | 2024 | Details |
From waste of waste to circular plastics.Reconomy Innovations ontwikkelt een nieuwe productielijn voor het recyclen van PolyAl tot herbruikbare pellets, met als doel opschaling, marktontwikkeling en CO2-besparing. | Versnelde kl... | € 1.800.000 | Onbekend | Details |
Circulair programma voor het terugwinnen van agrarische bindtouwen en nettenHet project richt zich op het hoogwaardig recyclen van 10 kiloton vervuilde agrarische bindtouwen en netten, met een innovatieve methode die CO2-uitstoot en virgin plastic productie aanzienlijk vermindert. | Versnelde kl... | € 2.470.096 | 2020 | Details |
Verwerkingslijn technisch rubberafval
PARC Active Rubber BV investeert €3 miljoen in een installatie voor het recyclen van technisch rubber tot hoogwaardig recyclaat, wat jaarlijks 12.750 ton CO2 bespaart en virgin rubber deels vervangt.
Investering in een low profile flexible PVC recycling proces
Plastchem investeert in een nieuwe recyclingfabriek voor PVC met een capaciteit van 20.000 ton per jaar, gericht op het creëren van hoogwaardige, gerecycleerde materialen en significante CO2-reductie.
STEAM RECOVERY Investering ten behoeve van de installatie van een mechanische damprecompressie unit
ARLANXEO investeert in mechanische damprecompressie om restwarmte te hergebruiken, de energie-efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot met 27.090 ton per jaar te verlagen.
From waste of waste to circular plastics.
Reconomy Innovations ontwikkelt een nieuwe productielijn voor het recyclen van PolyAl tot herbruikbare pellets, met als doel opschaling, marktontwikkeling en CO2-besparing.
Circulair programma voor het terugwinnen van agrarische bindtouwen en netten
Het project richt zich op het hoogwaardig recyclen van 10 kiloton vervuilde agrarische bindtouwen en netten, met een innovatieve methode die CO2-uitstoot en virgin plastic productie aanzienlijk vermindert.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstration project recycling of waste-tyres to recovered carbon black and circular chemicalsHet project richt zich op de bouw van een innovatieve recyclingfabriek in Delfzijl voor het verwerken van afgedankte autobanden tot hoogwaardige circulaire producten, met aanzienlijke CO2-reductie als resultaat. | Demonstratie... | € 15.000.000 | 2024 | Details |
Changing TiresTyromer Europe B.V. ontwikkelt een demonstratiefabriek voor mechanische devulkanisatie van oud rubber tot Tyre Derived Polymer, met als doel 20% hergebruik in nieuwe autobanden en CO2-reductie. | Demonstratie... | € 1.742.705 | 2019 | Details |
The Future of Carbon Black is GreenHet project richt zich op de bouw van een nieuwe fabriek voor het herwinnen van carbon black uit oude autobanden, met als doel een circulaire oplossing te bieden en de CO2-uitstoot te verlagen. | Demonstratie... | € 636.124 | 2021 | Details |
Continuous Mechanochemical DecrosslinkingReRun ontwikkelt een decrosslinkinginstallatie voor hoogwaardige recycling van post-consumer rubber, met als doel de circulaire economie te bevorderen en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 3.009.465 | 2020 | Details |
NOvel RUBber blends for Tyres with a REduced Environmental impacT, for a better LIFENORUBTREET_4_LIFE aims to develop a closed-loop recycling process for used tyres to create PAH-free rubber blends, reducing emissions by 30% and costs by 25% while ensuring safety for children’s playgrounds. | LIFE Prepara... | € 898.717 | 2024 | Details |
Demonstration project recycling of waste-tyres to recovered carbon black and circular chemicals
Het project richt zich op de bouw van een innovatieve recyclingfabriek in Delfzijl voor het verwerken van afgedankte autobanden tot hoogwaardige circulaire producten, met aanzienlijke CO2-reductie als resultaat.
Changing Tires
Tyromer Europe B.V. ontwikkelt een demonstratiefabriek voor mechanische devulkanisatie van oud rubber tot Tyre Derived Polymer, met als doel 20% hergebruik in nieuwe autobanden en CO2-reductie.
The Future of Carbon Black is Green
Het project richt zich op de bouw van een nieuwe fabriek voor het herwinnen van carbon black uit oude autobanden, met als doel een circulaire oplossing te bieden en de CO2-uitstoot te verlagen.
Continuous Mechanochemical Decrosslinking
ReRun ontwikkelt een decrosslinkinginstallatie voor hoogwaardige recycling van post-consumer rubber, met als doel de circulaire economie te bevorderen en CO2-uitstoot te verminderen.
NOvel RUBber blends for Tyres with a REduced Environmental impacT, for a better LIFE
NORUBTREET_4_LIFE aims to develop a closed-loop recycling process for used tyres to create PAH-free rubber blends, reducing emissions by 30% and costs by 25% while ensuring safety for children’s playgrounds.