THE NEW COOL
Het project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie.
Projectdetails
Inleiding
In Europa rijden zo’n 450.000 koeltrailers rond, allen met een koelaggregaat op diesel, die ieder 4.500 liter diesel (of meer) verbruiken, gezamenlijk zo’n 2 miljard liter diesel per jaar. De effecten op het milieu in de vorm van uitstoot van CO2 en fijnstof zijn enorm. De gezamenlijke uitstoot van CO2 beloopt meer dan 5 miljard kg. Daarnaast maken de dieselaggregaten veel lawaai.
Innovatie
Enkele jaren geleden kwam Twan Heetkamp Trailers B.V. op het idee om voor de koeling alternatieve energie te gebruiken en hiervoor enkele prototypes te ontwikkelen. De nieuwe koeltrailer heet The New Cool en biedt een milieuvriendelijke oplossing. Deze gebruikt geen dieselaggregaat maar een elektromotor om de lading te koelen.
Technische Specificaties
The New Cool heeft:
- Zonnepanelen op het dak
- Een aangepaste wielas die de remenergie opvangt die ontstaat door wrijving bij het remmen
Met deze energie worden de accu’s voor de elektromotor opgeladen. Bijkomend voordeel van de elektromotor is dat hij vele malen stiller is. Daarom kan de trailer laden en lossen in stedelijke gebieden zonder overlast te veroorzaken.
Erkenning
Het idee en de twee ontwikkelde prototypes werden genomineerd voor de Herman Wijffels prijs en wonnen de eerste prijs bij de gerenommeerde IAA Trailer Innovation Award, Hannover 2014. Tevens hebben gerenommeerde afnemers aangegeven geïnteresseerd te zijn in de nieuwe koeltrailer.
Projectdoel
Binnen dit project wordt gestart om The New Cool voor te bereiden voor een grotere productieserie. Hiervoor wordt een innovatieproject opgezet, bestaande uit:
- Nader technologisch onderzoek
- Een techno-economic feasibility study
- De bouw van twee typen prototypes
Dit leidt tot een nieuwe generatie New Cool, geschikt voor productie en commerciële inzet op middelgrote schaal.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 130.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Twan Heetkamp Trucks BVpenvoerder
- Trade Port Trailer Services BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Duurzaam gekoelde reefer voor rail transportFreshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek. | Mkb-innovati... | € 66.052 | 2023 | Details |
Smart Grid Zero Emission GeneratorHet project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 329.430 | 2017 | Details |
REDUCEEen consortium van Gelderse MKB's ontwikkelt een multifunctionele trailer om lege ritkilometers in de melkindustrie te verminderen, wat leidt tot CO2-reductie en efficiënter transport. | Mkb-innovati... | € 163.466 | 2016 | Details |
De smart spoorwagon voor koelcontainersRailReLease en C sense ontwikkelen een innovatieve wagon die koelcontainers van stroom voorziet en hun monitoring verbetert, om spoorvervoer aantrekkelijker te maken voor koeltransport. | Mkb-innovati... | € 172.389 | 2017 | Details |
Double Deck Trailer E-asOntwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport. | Mkb-innovati... | € 101.345 | 2022 | Details |
Duurzaam gekoelde reefer voor rail transport
Freshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek.
Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
REDUCE
Een consortium van Gelderse MKB's ontwikkelt een multifunctionele trailer om lege ritkilometers in de melkindustrie te verminderen, wat leidt tot CO2-reductie en efficiënter transport.
De smart spoorwagon voor koelcontainers
RailReLease en C sense ontwikkelen een innovatieve wagon die koelcontainers van stroom voorziet en hun monitoring verbetert, om spoorvervoer aantrekkelijker te maken voor koeltransport.
Double Deck Trailer E-as
Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsproject 24/7 zelfvoorzienende koelcelTijms ontwikkelt een mobiele koelcel met zonne-energie en warmte-uitwisseling om voedingsmiddelen en medicijnen veilig te koelen, zowel bij evenementen als in afgelegen gebieden en tijdens noodsituaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Elektrificatie kiptrailerHet project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
ONDERZOEK ONTWIKKELING ELEKTRISCH KOEL- EN VERWARMINGSSYSTEEM VOOR CARAVANSVadac onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een elektrisch koel- en verwarmingssysteem voor caravans als duurzaam alternatief voor gaskachels. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
GLU voor koeltrailersIM Efficiency onderzoekt de haalbaarheid van een zonne-energie systeem voor koeltrailers om CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsproject 24/7 zelfvoorzienende koelcel
Tijms ontwikkelt een mobiele koelcel met zonne-energie en warmte-uitwisseling om voedingsmiddelen en medicijnen veilig te koelen, zowel bij evenementen als in afgelegen gebieden en tijdens noodsituaties.
Elektrificatie kiptrailer
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen.
ONDERZOEK ONTWIKKELING ELEKTRISCH KOEL- EN VERWARMINGSSYSTEEM VOOR CARAVANS
Vadac onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een elektrisch koel- en verwarmingssysteem voor caravans als duurzaam alternatief voor gaskachels.
GLU voor koeltrailers
IM Efficiency onderzoekt de haalbaarheid van een zonne-energie systeem voor koeltrailers om CO2-uitstoot te verminderen.
Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen.