Duurzaam gekoelde reefer voor rail transport
Freshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek.
Projectdetails
Inleiding
Bij geconditioneerde lading wordt er meestal gekozen voor dieselelektrische reefer containers voor het vervoer over spoor, waarbij de diesel wordt gebruikt tijdens het vervoer over spoor.
Duurzame Oplossingen
Door de groeiende vraag naar duurzame oplossingen bestaat er de wens om de koeling van de container op een nieuwe, effectievere vorm te geven, waarmee dieselelektrische oplossingen overbodig worden.
Projectdoel
Freshrail en MMID willen binnen dit R&D-project tot de ontwikkeling van een eerste prototype komen van een reefer container met innovatieve koelingstechnologie, die geschikt is voor vervoer over spoor en die energie-efficiënt en effectief kan koelen tijdens het gehele transport.
Bijdrage aan Energietransitie
Het project draagt bij aan de energietransitie, en meer specifiek het uitfaseren van het gebruik van fossiele brandstoffen:
- Direct via het besparen van energie per reefer.
- Indirect via het faciliteren van modal shift in het (inter)nationale goederentransport.
Verduurzaming van Cold Chain Logistiek
Het aantrekkelijker maken van vervoer over spoor draagt bovendien bij aan het verduurzamen van cold chain logistiek.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 66.052 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- FFWD Fresh Rail Holding B.V.penvoerder
- Mmid Full Service Design Team B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De smart spoorwagon voor koelcontainersRailReLease en C sense ontwikkelen een innovatieve wagon die koelcontainers van stroom voorziet en hun monitoring verbetert, om spoorvervoer aantrekkelijker te maken voor koeltransport. | Mkb-innovati... | € 172.389 | 2017 | Details |
THE NEW COOLHet project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie. | Mkb-innovati... | € 130.000 | 2015 | Details |
Total Cold Chain Solution for MedsHet project ontwikkelt innovatieve koelcontainers voor de gehele koudeketen van medicijnen en medische producten om constante koelcapaciteit te waarborgen. | Mkb-innovati... | € 87.489 | 2019 | Details |
Air Flow Simulation System voor koelcontainersOTFLOW en HelloContainer ontwikkelen een digitaal airflowsimulatiesysteem voor optimalisatie van gekoeld transport van groenten en fruit, om voedselverspilling te verminderen en efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 183.960 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
De smart spoorwagon voor koelcontainers
RailReLease en C sense ontwikkelen een innovatieve wagon die koelcontainers van stroom voorziet en hun monitoring verbetert, om spoorvervoer aantrekkelijker te maken voor koeltransport.
THE NEW COOL
Het project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie.
Total Cold Chain Solution for Meds
Het project ontwikkelt innovatieve koelcontainers voor de gehele koudeketen van medicijnen en medische producten om constante koelcapaciteit te waarborgen.
Air Flow Simulation System voor koelcontainers
OTFLOW en HelloContainer ontwikkelen een digitaal airflowsimulatiesysteem voor optimalisatie van gekoeld transport van groenten en fruit, om voedselverspilling te verminderen en efficiëntie te verhogen.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Cold Chain ValueHet project onderzoekt haalbare hard- en softwareoplossingen om de klantreis in internationaal goederentransport te verbeteren en schade aan producten te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsproject 24/7 zelfvoorzienende koelcelTijms ontwikkelt een mobiele koelcel met zonne-energie en warmte-uitwisseling om voedingsmiddelen en medicijnen veilig te koelen, zowel bij evenementen als in afgelegen gebieden en tijdens noodsituaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Mobiel solar-oplaadsysteem voor vriescontainers (REEFER)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiel, zonne-energie aangedreven oplaadsysteem voor vriescontainers om de ecologische voetafdruk in havens en luchthavens te verminderen.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
Cold Chain Value
Het project onderzoekt haalbare hard- en softwareoplossingen om de klantreis in internationaal goederentransport te verbeteren en schade aan producten te verminderen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheidsproject 24/7 zelfvoorzienende koelcel
Tijms ontwikkelt een mobiele koelcel met zonne-energie en warmte-uitwisseling om voedingsmiddelen en medicijnen veilig te koelen, zowel bij evenementen als in afgelegen gebieden en tijdens noodsituaties.