Ontwikkeling van een nieuw type keramische matrix composiet dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen, oxidatie en trekkrachten.

Het project richt zich op het ontwikkelen van flexibele SiC-vezels voor keramische matrixcomposieten, om de efficiëntie in luchtvaart en energie te verhogen en CO2-emissies te reduceren.

Subsidie
€ 199.572
2020

Projectdetails

Inleiding

Keramische materialen kunnen een belangrijke rol spelen bij het reduceren van CO2-emissies in de luchtvaart, energiesector en industrie. Door de verbrandingstemperatuur in gasturbines te verhogen, wordt de efficiëntie verhoogd. De belangrijkste beperkende factor voor het verhogen van de verbrandingstemperatuur is het gebruik van metaallegeringen met een smeltpunt van 1200°C.

Beperkingen van Metaallegeringen

De bedrijfstemperatuur van een verbrandingskamer ligt rond de 1200 en 1300°C, wat voorbij het smeltpunt van superlegeringen ligt. Daarom worden thermische barrièrecoatings en koelsystemen toegepast, zodat deze metalen niet smelten.

Voordelen van Keramische Matrixcomposieten

Keramische matrixcomposieten (CMC), waarvan zowel de vezels als de matrix van Siliciumcarbide (SiC) zijn, zijn bestand tegen hoge temperaturen (1300 °C) en een oxiderende omgeving. Het nadeel is dat het materiaal relatief bros is. Toepassingen zijn nu te vinden met lage mechanische belasting.

Doel van het Innovatieproject

De partners van dit innovatieproject gaan zich richten op het vernieuwen van de productieprocessen van de vezels en het CMC-materiaal. Het doel is het verkrijgen van een flexibele SiC-vezel, die beter bestand is tegen hoge trekkrachten.

Ontwikkeling van Nieuwe Materialen

Met deze flexibele en sterke vezels kan in dit project een onderscheidend SiC/SiC CMC-materiaal ontwikkeld worden, dat bestand is tegen hoge mechanische belasting, oxiderende omstandigheden en nog hogere temperaturen (1500 °C). Bovendien zullen de productiekosten ook lager zijn.

Toepassingen en Voordelen

Door toepassing van onderdelen op basis van deze unieke keramische composieten voor de ‘hete secties’ in bijvoorbeeld (gas)turbines en straalmotoren kan de energie-efficiëntie met 10 – 15% verbeterd worden. Daarnaast kan het onderhoud met een factor vier verlaagd worden doordat onderdelen minder hard slijten. Door gewichtsbesparing kan de luchtvaart 10% extra brandstof besparen.

Industriële Productie in Nederland

Met de projectresultaten en de samenwerking wordt een goede basis in Nederland gelegd voor de industriële productie van keramische vezels (Overijssel) en keramische onderdelen voor de energie-, lucht- en ruimtevaartindustrie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 199.572

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Eurekite B.V.penvoerder
  • ARCEON B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

EcoJet

Het ECOJET-project ontwikkelt 3D-geprinte keramische verstuivers voor biodiesel, met als doel levensduur en efficiëntie van scheepsmotoren te verbeteren.

€ 289.494
Mkb-innovati...

Composiet Versterkte Hybride Componenten

Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.

€ 173.160
Mkb-innovati...

Carbon negatief hoogwaardig bamboevezel composiet

Het project ontwikkelt technologie voor het maken van koolstof negatieve composieten met bamboevezels en biobased harsen, gericht op duurzaamheid en marktbehoefte.

€ 199.679
Mkb-innovati...

T-Prime

T-Minus ontwikkelt een hypersone sondeerraket met hittebestendige composieten voor extreme temperaturen, gericht op diverse toepassingen binnen de ruimtevaartsector.

€ 199.150
Mkb-innovati...

Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie

Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.

€ 153.230

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ceramic Impregnated Carbon Ablator for Space Transportation (CICA)

Het project onderzoekt een kostenefficiënt en duurzaam koolstof-keramisch composiet hitteschild met lage thermische uitzetting voor hoge temperaturen boven 1600°C.

€ 20.000
ERC Proof of...

Highly deformable ceramic composites for ceramic forging and high temperature applications

This project aims to enhance ceramic toughness and manufacturability through nanometric strain hardening, enabling new applications in forging and high-temperature structural components.

€ 150.000
ERC Advanced...

Innovative and sustainable carbon-based composites for high temperature sensible thermal energy storage

STOREHEAT aims to develop and optimize Calcium Carbide-based Composites for efficient high-temperature heat storage, utilizing sustainable resources to enhance energy recovery from industrial waste heat.

€ 2.494.415
Mkb-innovati...

C2M

Dit project richt zich op het ontwikkelen van een verbindingsproces voor keramiek composiet materialen (CMCs) aan metalen, om de integratie in raket- en satelliettechnologie te vergemakkelijken en prestaties te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ONTW. SIC VEZELS VOOR SIC-SIC CERAMIC MATRIX COMPOSITES (CMCS)

Eurekite onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van Flexiramics voor Ceramic Matrix Composites op basis van siliciumcarbide, gericht op toepassingen in luchtvaartturbines.

€ 20.000