Composiet Versterkte Hybride Componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.
Projectdetails
Inleiding
De automotive sector maakt een grote verandering door, waarbij ontwikkelingen van elektrische aandrijflijnen, aanvullende veiligheidssystemen en autonoom rijden regelmatig in het nieuws komen. Gewicht besparende materialen zijn al jaren een belangrijk aspect voor fabrikanten, waardoor de momenteel gebruikelijke materialen zoals staal en aluminium voor automotive ontwikkelingen niet meer voldoen.
Marktbehoefte
Proven Concepts B.V. en Van Wees UD en Crossply Technology B.V. merken bovenstaande ontwikkelingen op. Zij spelen in op deze marktvraag door het gezamenlijk ontwikkelen en testen van een materiaal in specifieke toepassingen in de automotive industrie.
Projectdoelen
In het project komen ontwikkelingen op het gebied van:
- Materiaalsamenstellingen
- Productietechnologie
- Producten in bepaalde toepassingen
samen. Voor eindgebruikers in de automotive ontstaat meerwaarde, omdat zij significant gewicht kunnen besparen.
Economische Impact
Dit project is gericht op de versterking van de economie in Zuid-Nederland, gebaseerd op een cross-over tussen de topsectoren High Tech Systemen en Materialen en Chemie. Het sluit aan bij de volgende RIS3-doelstellingen:
- Superieure materialen
- Sluiten van de keten
- Automotive
- Hightech materials
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 173.160 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Proven Concepts B.V.penvoerder
- Van Wees UD and Crossply Technology B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Circular Sunroof SystemHet project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector. | Mkb-innovati... | € 196.181 | 2017 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGYVencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Zero waste productiemethode voor composietenVan Wees UD ontwikkelt een innovatieve productielijn voor "zero waste" composiet tailored blanks, gericht op de automobielindustrie om gewicht te reduceren en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2016 | Details |
Composieten watertransporttechnologieDonkervoort en Hytrans ontwikkelen samen innovatieve composieten voor watertransportsystemen en auto-onderdelen, gericht op efficiëntie en waterveiligheid in de toekomst. | Mkb-innovati... | € 173.467 | 2016 | Details |
Circular Sunroof System
Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.
HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY
Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.
Zero waste productiemethode voor composieten
Van Wees UD ontwikkelt een innovatieve productielijn voor "zero waste" composiet tailored blanks, gericht op de automobielindustrie om gewicht te reduceren en kosten te verlagen.
Composieten watertransporttechnologie
Donkervoort en Hytrans ontwikkelen samen innovatieve composieten voor watertransportsystemen en auto-onderdelen, gericht op efficiëntie en waterveiligheid in de toekomst.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling Thermoplastische composiet persOntwikkeling van een flexibele pers voor proef-productie van thermoplastische composieten om lichtere materialen te kwalificeren voor striktere brandstofemissienormen in de auto-industrie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische ComposietenHet project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Ontwikkeling UD-vezels voor duurzaam composietGLC onderzoekt de haalbaarheid van in-house productie van UD-vezels uit duurzame materialen voor innovatieve composieten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutionsThe ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions. | LIFE Standar... | € 1.812.848 | 2023 | Details |
Hightech drijflichaam uit thermoplastisch composiet: Nieuw woonoppervlak in NederlandDeze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een innovatief, lichtgewicht drijflichaam voor funderingsloos bouwen in ondiep water, gericht op het oplossen van woningbouw- en waterproblematiek in Nederland. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Ontwikkeling Thermoplastische composiet pers
Ontwikkeling van een flexibele pers voor proef-productie van thermoplastische composieten om lichtere materialen te kwalificeren voor striktere brandstofemissienormen in de auto-industrie.
Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische Composieten
Het project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren.
Ontwikkeling UD-vezels voor duurzaam composiet
GLC onderzoekt de haalbaarheid van in-house productie van UD-vezels uit duurzame materialen voor innovatieve composieten.
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions
The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.
Hightech drijflichaam uit thermoplastisch composiet: Nieuw woonoppervlak in Nederland
Deze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een innovatief, lichtgewicht drijflichaam voor funderingsloos bouwen in ondiep water, gericht op het oplossen van woningbouw- en waterproblematiek in Nederland.