Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie
Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.
Projectdetails
Aanleiding van het project
Composietmaterialen bieden superieure mechanische eigenschappen ten opzichte van meer traditionele materialen zoals metaal, plastics, hout en beton. Zo is met name het lichte gewicht in combinatie met een hoge sterkte en stijfheid zeer gewenst. De vraag naar deze materialen neemt dan ook jaarlijks toe.
De huidige composietmaterialen zijn op zichzelf echter niet duurzaam en niet of nauwelijks te recyclen. In dit project wordt daarom een recyclebare biobased composiet ontwikkeld die eveneens over goede mechanische eigenschappen beschikt. De samenstelling van dit composiet zal bestaan uit brandnetelvezels en thermoplastische biobased harsen.
In dit project zal dit nieuwe materiaal worden toegepast op een eerste hoogwaardige toepassing. Dit is een cruciale stap voor het succes en de doorontwikkeling van nieuwe recyclebare biobased composietmaterialen.
Toepassing van het nieuwe composiet
In dit project zal het nieuwe composiet als first-use case toegepast worden op de stoelen en dempende onderstellen van hoge snelheidsboten (RIB). De huidige stand der techniek van schokdempende systemen schiet tekort. De voornaamste reden is het hoge gewicht door gebruik van RVS.
De tekortschietende schokdempende systemen leiden tot een te hoge vertical velocity dose. Hierdoor treden rugklachten op. HK Suspension wil vanuit deze ervaring met CeraCarbon een innovatief verend en adaptief dempend onderstel (werknaam: VADO) ontwikkelen dat gebruik maakt van de superieure eigenschappen van composiet.
Expertise en slijtvastheid
CeraCarbon zal haar unieke expertise op het gebied van keramiek in combinatie met composieten toepassen om zo de hoge mate van slijtvastheid te creëren bij het nieuw te ontwikkelen materiaal. Deze eigenschap is essentieel voor de VADO-toepassing gezien de wrijvingsfrictie die optreedt binnen de schokdempers.
Het beoogde product zal medische problemen (rugklachten) voorkomen en door een significante gewichtsbesparing (efficiëntere aandrijving) de CO2-uitstoot van deze boten doen reduceren.
Technologische innovatie
Het verend en adaptief dempend onderstel (VADO) is innovatief vanwege het recyclebare composietmateriaal dat wordt toegepast op een geïntegreerd frame en op schokdemperbehuizingen.
Het (bio)composietmateriaal is recyclebaar en CO2-neutraal, aangezien de grondstoffen hernieuwbare planten zijn die CO2 opnemen tijdens de groei. Tijdens gebruik en recycling wordt deze CO2 opgeslagen en pas bij een eventueel einde aan het gebruik en compostering geven ze de CO2 weer vrij die ze eerder hebben opgenomen.
De combinatie van de composiet met keramiek zorgt bovendien voor een slijtvaste toepassing (slijtvastheid is een bekende tekortkoming van reguliere composieten). Daarnaast worden cartridges en elektronische aansturingscomponenten voor luchtvering ontwikkeld en getest.
In het onderstel worden sensoren geplaatst die op basis van onder andere versnelling, hellingshoeken en gewicht van de passagier de impact/klappen van de ruwe zee gladstrijkt. Het onderstel is een technologische doorbraak, omdat het de vertical velocity dose effectief vermindert, wat gezondheidsklachten voorkomt.
Economische waarde
Voor eindgebruikers ontstaat meerwaarde, omdat het schokdempende stoelonderstel door betere demping rugklachten vermindert, waardoor de inzetbaarheid van bemanning toeneemt.
Na het project wordt CeraCarbon toeleverancier van frame en schokdemperbehuizingen voor HK Suspension, die op haar beurt haar onderdelen produceert, assembleert en het totaalproduct aflevert. HK Suspension verzorgt daarnaast de service en het onderhoud.
Kwaliteit van het samenwerkingsverband
CeraCarbon en HK Suspension zijn in hoge mate complementair. CeraCarbon heeft de expertise voor het ontwikkelen van nieuwe composietmaterialen in combinatie met keramiek. HK Suspension heeft expertise in het ontwikkelen van de cartridges en elektronica en het realiseren van maatwerk schokdempende producten.
HK Suspension werkt al jaren met afnemers zoals Defensie, Koninklijke Reddingsbrigade en vele scheepswerven.
Maatschappelijke impact
Het project heeft grote maatschappelijke impact omdat het project aansluit bij de KIA’s:
- Energie en duurzaamheid
- Gezondheid en zorg
- Veiligheid
- Sleuteltechnologieën
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 153.230 |
Totale projectbegroting | € 437.800 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-1-2022 |
Einddatum | 31-12-2023 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CeraCarbon B.V.penvoerder
- HK Suspension B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Industriële fermentatie van brandnetelvezels voor het verkrijgen van nieuwe bio-composietenDit project ontwikkelt een industrieel fermentatieproces voor brandnetelvezels, gericht op duurzame biocomposieten en toepassingen. | Mkb-innovati... | € 155.540 | 2022 | Details |
Recyclability van thermoplastisch NFPC-profielDit project onderzoekt de recyclebaarheid van biobased thermoplastische composieten om CO2-opslag en levensduur te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 84.000 | 2020 | Details |
Automatisch & duurzaam composiet productieproces (Auduco)Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerd, duurzaam composiet productieproces met circulaire oplossingen voor composietafval, gericht op kosten-efficiëntie en milieuvriendelijkheid. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2017 | Details |
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de ScheepsbouwDonkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing. | Mkb-innovati... | € 196.059 | 2015 | Details |
Carbon negatief hoogwaardig bamboevezel composietHet project ontwikkelt technologie voor het maken van koolstof negatieve composieten met bamboevezels en biobased harsen, gericht op duurzaamheid en marktbehoefte. | Mkb-innovati... | € 199.679 | 2022 | Details |
Industriële fermentatie van brandnetelvezels voor het verkrijgen van nieuwe bio-composieten
Dit project ontwikkelt een industrieel fermentatieproces voor brandnetelvezels, gericht op duurzame biocomposieten en toepassingen.
Recyclability van thermoplastisch NFPC-profiel
Dit project onderzoekt de recyclebaarheid van biobased thermoplastische composieten om CO2-opslag en levensduur te optimaliseren.
Automatisch & duurzaam composiet productieproces (Auduco)
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerd, duurzaam composiet productieproces met circulaire oplossingen voor composietafval, gericht op kosten-efficiëntie en milieuvriendelijkheid.
Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw
Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.
Carbon negatief hoogwaardig bamboevezel composiet
Het project ontwikkelt technologie voor het maken van koolstof negatieve composieten met bamboevezels en biobased harsen, gericht op duurzaamheid en marktbehoefte.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
High-pressure carbon composite hydraulic cylindersDit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutionsThe ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions. | LIFE Standar... | € 1.812.848 | 2023 | Details |
Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermohardersHet project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Ontwikkeling UD-vezels voor duurzaam composietGLC onderzoekt de haalbaarheid van in-house productie van UD-vezels uit duurzame materialen voor innovatieve composieten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
TOOLing materials, design, and process engineering, leading to improved sustainability and wider applications for the composites of tomorrowTOOL4LIFE aims to enhance composite manufacturing sustainability by developing fully recyclable thermoplastic tooling, reducing energy use and CO2 emissions while enabling cost-effective production. | LIFE Standar... | € 2.138.010 | 2022 | Details |
High-pressure carbon composite hydraulic cylinders
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt.
Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions
The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.
Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermoharders
Het project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval.
Ontwikkeling UD-vezels voor duurzaam composiet
GLC onderzoekt de haalbaarheid van in-house productie van UD-vezels uit duurzame materialen voor innovatieve composieten.
TOOLing materials, design, and process engineering, leading to improved sustainability and wider applications for the composites of tomorrow
TOOL4LIFE aims to enhance composite manufacturing sustainability by developing fully recyclable thermoplastic tooling, reducing energy use and CO2 emissions while enabling cost-effective production.