Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie

Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.

Subsidie
€ 153.230
2021

Projectdetails

Aanleiding van het project

Composietmaterialen bieden superieure mechanische eigenschappen ten opzichte van meer traditionele materialen zoals metaal, plastics, hout en beton. Zo is met name het lichte gewicht in combinatie met een hoge sterkte en stijfheid zeer gewenst. De vraag naar deze materialen neemt dan ook jaarlijks toe.

De huidige composietmaterialen zijn op zichzelf echter niet duurzaam en niet of nauwelijks te recyclen. In dit project wordt daarom een recyclebare biobased composiet ontwikkeld die eveneens over goede mechanische eigenschappen beschikt. De samenstelling van dit composiet zal bestaan uit brandnetelvezels en thermoplastische biobased harsen.

In dit project zal dit nieuwe materiaal worden toegepast op een eerste hoogwaardige toepassing. Dit is een cruciale stap voor het succes en de doorontwikkeling van nieuwe recyclebare biobased composietmaterialen.

Toepassing van het nieuwe composiet

In dit project zal het nieuwe composiet als first-use case toegepast worden op de stoelen en dempende onderstellen van hoge snelheidsboten (RIB). De huidige stand der techniek van schokdempende systemen schiet tekort. De voornaamste reden is het hoge gewicht door gebruik van RVS.

De tekortschietende schokdempende systemen leiden tot een te hoge vertical velocity dose. Hierdoor treden rugklachten op. HK Suspension wil vanuit deze ervaring met CeraCarbon een innovatief verend en adaptief dempend onderstel (werknaam: VADO) ontwikkelen dat gebruik maakt van de superieure eigenschappen van composiet.

Expertise en slijtvastheid

CeraCarbon zal haar unieke expertise op het gebied van keramiek in combinatie met composieten toepassen om zo de hoge mate van slijtvastheid te creëren bij het nieuw te ontwikkelen materiaal. Deze eigenschap is essentieel voor de VADO-toepassing gezien de wrijvingsfrictie die optreedt binnen de schokdempers.

Het beoogde product zal medische problemen (rugklachten) voorkomen en door een significante gewichtsbesparing (efficiëntere aandrijving) de CO2-uitstoot van deze boten doen reduceren.

Technologische innovatie

Het verend en adaptief dempend onderstel (VADO) is innovatief vanwege het recyclebare composietmateriaal dat wordt toegepast op een geïntegreerd frame en op schokdemperbehuizingen.

Het (bio)composietmateriaal is recyclebaar en CO2-neutraal, aangezien de grondstoffen hernieuwbare planten zijn die CO2 opnemen tijdens de groei. Tijdens gebruik en recycling wordt deze CO2 opgeslagen en pas bij een eventueel einde aan het gebruik en compostering geven ze de CO2 weer vrij die ze eerder hebben opgenomen.

De combinatie van de composiet met keramiek zorgt bovendien voor een slijtvaste toepassing (slijtvastheid is een bekende tekortkoming van reguliere composieten). Daarnaast worden cartridges en elektronische aansturingscomponenten voor luchtvering ontwikkeld en getest.

In het onderstel worden sensoren geplaatst die op basis van onder andere versnelling, hellingshoeken en gewicht van de passagier de impact/klappen van de ruwe zee gladstrijkt. Het onderstel is een technologische doorbraak, omdat het de vertical velocity dose effectief vermindert, wat gezondheidsklachten voorkomt.

Economische waarde

Voor eindgebruikers ontstaat meerwaarde, omdat het schokdempende stoelonderstel door betere demping rugklachten vermindert, waardoor de inzetbaarheid van bemanning toeneemt.

Na het project wordt CeraCarbon toeleverancier van frame en schokdemperbehuizingen voor HK Suspension, die op haar beurt haar onderdelen produceert, assembleert en het totaalproduct aflevert. HK Suspension verzorgt daarnaast de service en het onderhoud.

Kwaliteit van het samenwerkingsverband

CeraCarbon en HK Suspension zijn in hoge mate complementair. CeraCarbon heeft de expertise voor het ontwikkelen van nieuwe composietmaterialen in combinatie met keramiek. HK Suspension heeft expertise in het ontwikkelen van de cartridges en elektronica en het realiseren van maatwerk schokdempende producten.

HK Suspension werkt al jaren met afnemers zoals Defensie, Koninklijke Reddingsbrigade en vele scheepswerven.

Maatschappelijke impact

Het project heeft grote maatschappelijke impact omdat het project aansluit bij de KIA’s:

  1. Energie en duurzaamheid
  2. Gezondheid en zorg
  3. Veiligheid
  4. Sleuteltechnologieën

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 153.230
Totale projectbegroting€ 437.800

Tijdlijn

Startdatum1-1-2022
Einddatum31-12-2023
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • CeraCarbon B.V.penvoerder
  • HK Suspension B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Industriële fermentatie van brandnetelvezels voor het verkrijgen van nieuwe bio-composieten

Dit project ontwikkelt een industrieel fermentatieproces voor brandnetelvezels, gericht op duurzame biocomposieten en toepassingen.

€ 155.540
Mkb-innovati...

Recyclability van thermoplastisch NFPC-profiel

Dit project onderzoekt de recyclebaarheid van biobased thermoplastische composieten om CO2-opslag en levensduur te optimaliseren.

€ 84.000
Mkb-innovati...

Automatisch & duurzaam composiet productieproces (Auduco)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerd, duurzaam composiet productieproces met circulaire oplossingen voor composietafval, gericht op kosten-efficiëntie en milieuvriendelijkheid.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Lichtgewicht Technologie uit de Autmotive Sector toepassen op de Scheepsbouw

Donkervoort ontwikkelt de X-Core technologie voor kosteneffectieve productie van koolstofvezelcomponenten, gericht op de auto- en scheepsbouw, met als doel materiaal- en kostenbesparing.

€ 196.059
Mkb-innovati...

Carbon negatief hoogwaardig bamboevezel composiet

Het project ontwikkelt technologie voor het maken van koolstof negatieve composieten met bamboevezels en biobased harsen, gericht op duurzaamheid en marktbehoefte.

€ 199.679

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

High-pressure carbon composite hydraulic cylinders

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt.

€ 20.000
LIFE Standar...

Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions

The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.

€ 1.812.848
Mkb-innovati...

Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermoharders

Het project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ontwikkeling UD-vezels voor duurzaam composiet

GLC onderzoekt de haalbaarheid van in-house productie van UD-vezels uit duurzame materialen voor innovatieve composieten.

€ 20.000
LIFE Standar...

TOOLing materials, design, and process engineering, leading to improved sustainability and wider applications for the composites of tomorrow

TOOL4LIFE aims to enhance composite manufacturing sustainability by developing fully recyclable thermoplastic tooling, reducing energy use and CO2 emissions while enabling cost-effective production.

€ 2.138.010