HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY
Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.
Projectdetails
Inleiding
Bij de ontwikkeling van exclusieve sportwagens gaat een relatief groot deel van tijd en kosten op aan de ontwikkeling en productie van het chassis. Vencer en Seine Metaal gaan d.m.v. een ‘Hybrid universal chassis technology’ een modulair opgebouwd lichtgewicht chassis ontwikkelen dat voor elke sportwagen geschikt is en eenvoudig te integreren is in het ontwerp. Door de ontwikkeling van dit chassis worden de chassiskosten beperkt, het gewicht verlaagd, de veiligheid vergroot, de flexibiliteit vergroot en de doorlooptijd van innovaties versneld.
Rol van Vencer
Binnen dit project treedt Vencer B.V. op als penvoerder. Vencer is een Nederlandse sportwagenfabrikant gevestigd in Vriezenveen die zich specialiseert in het bouwen van exclusieve maatwerk sportscars. In de nieuwe productiefaciliteit te Vriezenveen, waar Vencer zich in 2013 heeft gehuisvest, wordt iedere auto met de hand gemaakt. Vencer heeft het huidige productiemodel, de Vencer Sarthe, in eigen huis ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd.
Rol van Seine Metaal
Binnen dit project is Seine Metaal de samenwerkingspartner van Vencer. Seine Metaal is opgericht in juli 1998 en sinds januari 2002 zijn de activiteiten ondergebracht op het industrieterrein De Sluis in Vroomshoop. Seine Metaal is net als Vencer een MKB-bedrijf en heeft zich gespecialiseerd in de bewerking van staal, RVS en aluminium. Expertises van Seine Metaal liggen op het gebied van plaatbewerking, constructie, lasersnijden en 3D watersnijden.
Chassisstructuur
In een voorstudie is bepaald dat een chassis maximaal in 8 delen is op te delen, dit zijn:
- Front crash zone module
- Front suspension module
- Cabin module
- Engine space module
- Gearbox space module
- Rear suspension module
- Rear crash zone module
- Roll bar safety module
Voordelen van Modulaire Ontwikkeling
Door de modules apart van elkaar te ontwikkelen, kan elke module ook apart worden doorontwikkeld, waardoor:
- Het aantal vrijheidsgraden bij het design exponentieel toeneemt.
- De kosten fors gereduceerd worden doordat niet elk onderdeel opnieuw hoeft te worden ontwikkeld.
- De mogelijkheid bestaat om subelementen uit te voeren met smart materials, waarbij het risicoprofiel fors omlaag wordt gebracht door de lagere kosten per onderdeel.
- De omloopsnelheid zal toenemen, waardoor een innovatieve voorsprong behouden kan blijven en meer geëxperimenteerd kan worden met nieuwe technieken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Vencer B.V.penvoerder
- Seine Metaal B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Composiet Versterkte Hybride ComponentenHet project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 173.160 | 2019 | Details |
Circular Sunroof SystemHet project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector. | Mkb-innovati... | € 196.181 | 2017 | Details |
Smart development with integral prototypingHet project ontwikkelt een toolset voor virtuele prototyping van complexe HTSM-systemen, waardoor kosten en doorlooptijden verminderen en fouten vroegtijdig kunnen worden opgespoord. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Smart Development & Maintenance Vertical Integrated PlatformDit project ontwikkelt een innovatief softwareplatform voor virtuele machine- en productieprocesontwikkeling, waardoor kosten en tijd voor fysieke prototypes aanzienlijk worden verminderd. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Composiet Versterkte Hybride Componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van innovatieve, gewichtbesparende materialen voor de automotive sector om economische groei in Zuid-Nederland te stimuleren.
Circular Sunroof System
Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.
Smart development with integral prototyping
Het project ontwikkelt een toolset voor virtuele prototyping van complexe HTSM-systemen, waardoor kosten en doorlooptijden verminderen en fouten vroegtijdig kunnen worden opgespoord.
Smart Development & Maintenance Vertical Integrated Platform
Dit project ontwikkelt een innovatief softwareplatform voor virtuele machine- en productieprocesontwikkeling, waardoor kosten en tijd voor fysieke prototypes aanzienlijk worden verminderd.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Modulaire elektrificatie formule raceautoVecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair, betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Kleine series productieVAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor kostenefficiënte productie van maatwerk rolkooien. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Interne rolkooi scannerVAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek innovatief rolkooimodel voor automotive crashsimulatiesHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale simulatie- en ontwikkeldienst voor rolkooien in de automotive, gericht op markttoegang en economische voordelen ten opzichte van fysieke tests. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Biobased autoplatformDonkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biologische materialen om de carbon footprint met 75% te verlagen, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voorafgaand aan R&D. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Modulaire elektrificatie formule raceauto
Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair, betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's.
Kleine series productie
VAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor kostenefficiënte productie van maatwerk rolkooien.
Interne rolkooi scanner
VAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart.
Haalbaarheidsonderzoek innovatief rolkooimodel voor automotive crashsimulaties
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale simulatie- en ontwikkeldienst voor rolkooien in de automotive, gericht op markttoegang en economische voordelen ten opzichte van fysieke tests.
Biobased autoplatform
Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biologische materialen om de carbon footprint met 75% te verlagen, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voorafgaand aan R&D.