Modulaire elektrificatie formule raceauto

Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair, betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Vecter is een bedrijf dat actief is in de luchtvaart, autosport en automobielindustrie. Vecter ontwerpt en ontwikkelt prototypes van conceptauto’s en -systemen voor de luchtvaart, de grote OEM-ers en raceteams (zoals BMW, Audi).

Diensten

De diensten die Vecter op dit moment levert, omvatten oplossingen voor racewagens op het gebied van hydraulica, transmissie en stuursystemen binnen verschillende raceklassen (zoals de LMP1).

Bedrijfsgeschiedenis

Vecter is opgericht in 2013 en beschikt momenteel over een team van 7 hoogopgeleide werknemers. Hiervan zijn er 5 werkzaam op de R&D-afdeling. Zij houden zich bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe oplossingen en concepten voor alles wat beweegt.

Projectdoel

Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen. Dit betreft specifiek de diverse formuleklassen, zoals bijvoorbeeld Formule 1, Formule 2, Formule 3, Formule Renault, etc.

Innovatie

De beoogde innovatie moet de race-ervaring van een formule raceauto veilig en duurzaam nabootsen voor een breder publiek. Hierbij moet het gevoel van snelheid en acceleratie behouden blijven, maar moet de rij- en laadtijd ook geschikt zijn voor een brede inzet.

Haalbaarheidsonderzoek

Vecter voert dit haalbaarheidsonderzoek uit als voorbereiding op de ontwikkeling van zowel een modulair toepasbare hardware- als softwareoplossing, die professionele raceauto’s kan ombouwen met een elektronische aandrijving en besturingssysteem.

Nieuwe concepten

De beoogde ontwikkelstap is een wezenlijk nieuw concept binnen de racewereld: elektronisch aangedreven rij(hulp)systemen die noodzakelijk zijn om in de toekomst de verantwoordelijkheid van een (minder ervaren) coureur (deels) over te laten nemen door technologie.

Huidige stand van zaken

Binnen de huidige stand der techniek zijn er elektrische auto’s voor op de weg (zoals Tesla) en custom, high-end performance racewagens (denk aan Formule E) beschikbaar.

Aandrijflijnen

Bij auto’s voor de openbare weg is de aandrijflijn gericht op het zo lang mogelijk laten meegaan van de accu, waarop de elektromotor dan ook is afgestemd. Deze aandrijflijnen zijn vanwege gewicht, vermogen en afmetingen echter volledig ongeschikt voor de beoogde aandrijving voor raceauto’s.

Kosten en toegankelijkheid

De aandrijflijnen binnen de Formule E zijn extreem kostbaar en worden specifiek afgestemd per circuit. Naast dat deze (professionele) systemen onbetaalbaar zijn (enkele miljoenen per auto), is deze oplossing niet toegankelijk voor een breed publiek in verband met de performance, veiligheid en besturingscomplexiteit. Hier probeert Vecter een oplossing voor te ontwikkelen.

Belang van het onderzoek

Dit haalbaarheidsonderzoek is voor Vecter van groot belang om vast te kunnen stellen of het technisch en economisch haalbaar is om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen.

Verwachte knelpunten

Hierbij verwacht zij diverse technische knelpunten op het gebied van:

  1. Software van het besturingssysteem
  2. Veiligheidseisen
  3. Vermogensbehoefte van de elektromotor
  4. Accuduur
  5. Gewicht van de oplossing

Economische vraagstukken

Daarnaast onderzoekt ze diverse economische vraagstukken op het gebied van:

  • Marktpotentie
  • Onbekende kostprijs
  • Marktacceptatie

Resultaat van het onderzoek

Dit haalbaarheidsonderzoek zal leiden tot een go/no go beslissing voor het vervolgproject om de modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen.

Bijdrage aan doelstellingen

Door een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de ontwikkeling van een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s, draagt Vecter bij aan de doelstellingen binnen de KIA “Energie en Duurzaamheid”. Dit haalbaarheidsonderzoek sluit eveneens naadloos aan op de ambities van het MIT-Zuidprogramma.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 61.800

Tijdlijn

Startdatum26-4-2021
Einddatum31-3-2022
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Vecterpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar De Ontwikkeling van Een Elektrische Retro Auto

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van moderne elektrische auto's met een klassieke uitstraling en rijervaring, gericht op veiligheid en toegankelijkheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Voiture Extravert

Voiture Extravert onderzoekt de haalbaarheid van het seriematig ombouwen van klassieke auto’s naar moderne, veilige elektrische voertuigen met een nieuwe productieketen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen

Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Een schonere en duurzamere luchthaven

XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY

Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Innovatieve elektrische aandrijflijn

SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.

€ 161.950
Mkb-innovati...

Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.

Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Motonext: blueprint for the green future

Het Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren.

€ 212.100
Mkb-innovati...

Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen

Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.

€ 183.680