Modulaire elektrificatie formule raceauto
Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair, betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's.
Projectdetails
Inleiding
Vecter is een bedrijf dat actief is in de luchtvaart, autosport en automobielindustrie. Vecter ontwerpt en ontwikkelt prototypes van conceptauto’s en -systemen voor de luchtvaart, de grote OEM-ers en raceteams (zoals BMW, Audi).
Diensten
De diensten die Vecter op dit moment levert, omvatten oplossingen voor racewagens op het gebied van hydraulica, transmissie en stuursystemen binnen verschillende raceklassen (zoals de LMP1).
Bedrijfsgeschiedenis
Vecter is opgericht in 2013 en beschikt momenteel over een team van 7 hoogopgeleide werknemers. Hiervan zijn er 5 werkzaam op de R&D-afdeling. Zij houden zich bezig met het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe oplossingen en concepten voor alles wat beweegt.
Projectdoel
Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen. Dit betreft specifiek de diverse formuleklassen, zoals bijvoorbeeld Formule 1, Formule 2, Formule 3, Formule Renault, etc.
Innovatie
De beoogde innovatie moet de race-ervaring van een formule raceauto veilig en duurzaam nabootsen voor een breder publiek. Hierbij moet het gevoel van snelheid en acceleratie behouden blijven, maar moet de rij- en laadtijd ook geschikt zijn voor een brede inzet.
Haalbaarheidsonderzoek
Vecter voert dit haalbaarheidsonderzoek uit als voorbereiding op de ontwikkeling van zowel een modulair toepasbare hardware- als softwareoplossing, die professionele raceauto’s kan ombouwen met een elektronische aandrijving en besturingssysteem.
Nieuwe concepten
De beoogde ontwikkelstap is een wezenlijk nieuw concept binnen de racewereld: elektronisch aangedreven rij(hulp)systemen die noodzakelijk zijn om in de toekomst de verantwoordelijkheid van een (minder ervaren) coureur (deels) over te laten nemen door technologie.
Huidige stand van zaken
Binnen de huidige stand der techniek zijn er elektrische auto’s voor op de weg (zoals Tesla) en custom, high-end performance racewagens (denk aan Formule E) beschikbaar.
Aandrijflijnen
Bij auto’s voor de openbare weg is de aandrijflijn gericht op het zo lang mogelijk laten meegaan van de accu, waarop de elektromotor dan ook is afgestemd. Deze aandrijflijnen zijn vanwege gewicht, vermogen en afmetingen echter volledig ongeschikt voor de beoogde aandrijving voor raceauto’s.
Kosten en toegankelijkheid
De aandrijflijnen binnen de Formule E zijn extreem kostbaar en worden specifiek afgestemd per circuit. Naast dat deze (professionele) systemen onbetaalbaar zijn (enkele miljoenen per auto), is deze oplossing niet toegankelijk voor een breed publiek in verband met de performance, veiligheid en besturingscomplexiteit. Hier probeert Vecter een oplossing voor te ontwikkelen.
Belang van het onderzoek
Dit haalbaarheidsonderzoek is voor Vecter van groot belang om vast te kunnen stellen of het technisch en economisch haalbaar is om een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen.
Verwachte knelpunten
Hierbij verwacht zij diverse technische knelpunten op het gebied van:
- Software van het besturingssysteem
- Veiligheidseisen
- Vermogensbehoefte van de elektromotor
- Accuduur
- Gewicht van de oplossing
Economische vraagstukken
Daarnaast onderzoekt ze diverse economische vraagstukken op het gebied van:
- Marktpotentie
- Onbekende kostprijs
- Marktacceptatie
Resultaat van het onderzoek
Dit haalbaarheidsonderzoek zal leiden tot een go/no go beslissing voor het vervolgproject om de modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s te ontwikkelen.
Bijdrage aan doelstellingen
Door een haalbaarheidsstudie uit te voeren naar de ontwikkeling van een modulair toepasbare en betaalbare elektrische aandrijving- en besturingssysteem voor raceauto’s, draagt Vecter bij aan de doelstellingen binnen de KIA “Energie en Duurzaamheid”. Dit haalbaarheidsonderzoek sluit eveneens naadloos aan op de ambities van het MIT-Zuidprogramma.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 61.800 |
Tijdlijn
Startdatum | 26-4-2021 |
Einddatum | 31-3-2022 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Vecterpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie naar De Ontwikkeling van Een Elektrische Retro AutoHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van moderne elektrische auto's met een klassieke uitstraling en rijervaring, gericht op veiligheid en toegankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Voiture ExtravertVoiture Extravert onderzoekt de haalbaarheid van het seriematig ombouwen van klassieke auto’s naar moderne, veilige elektrische voertuigen met een nieuwe productieketen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingenWierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar De Ontwikkeling van Een Elektrische Retro Auto
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwikkelen van moderne elektrische auto's met een klassieke uitstraling en rijervaring, gericht op veiligheid en toegankelijkheid.
Voiture Extravert
Voiture Extravert onderzoekt de haalbaarheid van het seriematig ombouwen van klassieke auto’s naar moderne, veilige elektrische voertuigen met een nieuwe productieketen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen
Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGYVencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2015 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Motonext: blueprint for the green futureHet Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 212.100 | 2022 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY
Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Motonext: blueprint for the green future
Het Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.