Interne rolkooi scanner

VAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

V.A. Fabrication B.V. (VAM) is actief in de automotive sector. In deze sector zijn ze gespecialiseerd in de ontwikkeling en vervaardiging van rolkooien en het op maat maken van chassis builds.

Huidige Opdracht

In een huidige opdracht van een klant ontwikkelt VAM een rolkooi. Voor dit voertuig wordt een groot aantal elementen samengevoegd alvorens de rolkooi ontwikkeld, gemaakt en geplaatst wordt.

Probleemstelling

Idealiter wordt na de bouw door verschillende toeleveranciers het chassis afgeleverd bij VAM, zodat de rolkooi op maat gemaakt kan worden. Echter, in verband met geheimhouding van deze verschillende elementen, is dit niet mogelijk. VAM moet aan de hand van tekeningen en handmetingen deze rolkooi ontwerpen.

Toleranties en Digitale Methode

Vanwege verschillende toleranties binnen de producten bij elke toeleverancier passen niet alle onderdelen exact op elkaar wanneer deze geassembleerd worden. Hiervoor wil VAM een nieuwe digitale methode ontwikkelen om 3D-scans te maken van de verschillende objecten.

  1. Deze nieuwe methode scant de basis van het voertuig.
  2. De verschillende onderdelen worden samengevoegd tot een nieuwe 3D-tekening.
  3. Vervolgens wordt deze 3D-tekening omgezet naar de 3D-werkomgeving (SolidWorks) van VAM, zodat de rolkooi precies kan worden ontworpen.

Tijdswinst

Met deze nieuwe methode wordt de tijd van het inmeten en ontwerpen van het buigplan met 50% gereduceerd. VAM is handmatig ongeveer 12 uur bezig met het inmeten en tekenen van de rolkooi. Met de nieuwe methode is VAM hier ongeveer 6 uur mee kwijt.

Totale Tijdreductie

In totaal wordt hiermee de tijd van het inmeten, ontwerpen, produceren en monteren van een rolkooi met 10% verlaagd. De puntenwolk die gecreëerd wordt door de 3D-scan zorgt ervoor dat het CAD-design eenvoudig aanpasbaar is.

Automatisering en Foutmarges

Omdat het productieprogramma in communicatie staat met SolidWorks, wordt deze aan de hand van de scan en tekening automatisch mee veranderd. Hierdoor kan de machinefile automatisch aan de machines doorgeven wanneer er veranderingen moeten worden doorgevoerd.

Voordelen van de 3D-scan

Bijkomend voordeel is dat de foutmarges omlaag gaan doordat de 3D-scan rondom het skelet van het voertuig preciezer is dan de handmetingen die op dit moment uitgevoerd worden. De scan zorgt ervoor dat er minder fouten gemaakt worden in het ontwerp en bespaart naast tijd ook materiaal. Proefbuigingen zijn met de nieuwe methode namelijk niet meer nodig.

Opleiding en Implementatie

Metaalbewerking op de huidige manier zit niet in het takenpakket van de metaalbewerkingsopleiding. Hierdoor moet VAM zelf haar mensen opleiden om de rolkooien en het juiste buigplan te kunnen ontwerpen.

Drempelverlaging

Door de nieuwe methode is de drempel naar het ontwerpen een stuk kleiner, doordat de inmeetstap vergemakkelijkt is. De opleidingskosten en -doorlooptijd voor nieuwe werknemers liggen hierdoor een stuk lager.

Haalbaarheidsonderzoek

Dit haalbaarheidsonderzoek heeft als doel om te onderzoeken of het technisch haalbaar is om deze innovatie te realiseren. Dat wil zeggen, of de scanner daadwerkelijk de binnenruimte van het chassis zoals VAM die voor ogen heeft kan inscannen en omzetten in een puntenwolk.

Communicatie met Machine

Deze puntenwolk moet vervolgens omgezet worden in een 3D-tekening, waarna het tekenprogramma kan communiceren met de machine om de afwijkingen in het buigplan te bepalen. Het haalbaarheidsonderzoek sluit aan op de KIA-sleuteltechnologie: Engineering and fabrication technologies.

Implementatierisico

Omdat deze techniek niet 'off the shelf' verkrijgbaar is op de markt, maar wel al bestaat, is er voor VAM een groot implementatierisico. De subsidie voor dit onderzoek is hard nodig gezien het technische risico.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 68.500

Tijdlijn

Startdatum12-4-2022
Einddatum31-3-2023
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • V.A. Fabrication B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Kleine series productie

VAM onderzoekt de haalbaarheid van een kleine serieproductielijn voor kostenefficiënte productie van maatwerk rolkooien.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek innovatief rolkooimodel voor automotive crashsimulaties

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale simulatie- en ontwikkeldienst voor rolkooien in de automotive, gericht op markttoegang en economische voordelen ten opzichte van fysieke tests.

€ 20.000
Mkb-innovati...

vision-aided contourfreesmachine

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerde Vision-aided contourfreesmachine voor staalconservering, die invoermateriaal autonoom herkent en efficiënt verwerkt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

VRCOM

ATG Europe onderzoekt de haalbaarheid van VRCOM, een virtueel platform voor efficiënte communicatie en samenwerking in de ruimtevaart en high tech sectoren, met focus op 3D-modellen en gebruiksvriendelijke data-invoer.

€ 19.680
Mkb-innovati...

VCA als een Service

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele app die KAM-managers ontzorgt en bedrijven helpt bij het voldoen aan VCA-eisen door administratieve taken en informatie toegankelijk te maken.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

3D vision inspectie voor gietdelen

Het project ontwikkelt een 3D porositeiten scanner voor de automotive sector om oppervlaktefouten van aluminium gietdelen autonoom en betrouwbaar te meten, ter verbetering van kwaliteitscontrole en procesoptimalisatie.

€ 173.810
Mkb-innovati...

HYBRID UNIVERSAL CHASSIS TECHNOLOGY

Vencer en Seine Metaal ontwikkelen een modulair lichtgewicht chassis voor sportwagens om kosten te verlagen, veiligheid te vergroten en innovatie te versnellen.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Ontwikkeling scanrobot voor sortering binnen high-mix high-volume industrieën

Shapeways en Borges3D ontwikkelen een geautomatiseerde scanoplossing om het handmatige matchingproces van 3D-geprinte producten te vervangen, wat kosten en tijd bespaart en groei bevordert.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction Engineering

Het project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw.

€ 269.360
Mkb-innovati...

WAAM for Aluminum Boat Hulls and Parts

MX3D en KM Yachtbuilders ontwikkelen met Dykstra een innovatief WAAM-proces voor het efficiënt en gecertificeerd 3D-printen van complexe aluminium jachtonderdelen.

€ 151.025