Snelladen at home

Esset ontwikkelt een particuliere snellaad-installatie die gebruikmaakt van off-grid opgeslagen duurzame energie om de laadtijd van elektrische auto's thuis te verkorten.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Het thuis opladen van een elektrische auto duurt lang; veel langer dan bij een snellaadstation langs de snelweg. Dat komt omdat een particuliere aansluiting in de basis (de “meterkast”) werkt met wisselstroom en qua afgegeven vermogen niet kan tippen aan het vermogen dat een gelijkstroom snellaadstation af kan geven.

Onderneming

“Esset” is een onderneming met een groen hart en een praktische inslag. In 2020 is “Esset” begonnen met de ontwikkeling van een installatie voor particulier gebruik, waarmee duurzaam opgewekte stroom (de “zonnepanelen op je dak”) off-grid kan worden opgeslagen in een buffer van gerecyclede auto-accu's.

Innovatie

De innovatie van Esset is dat deze gebufferde stroom voldoende is om een zelf te ontwikkelen hoog vermogen-gelijkstroom thuislader te voeden.

Projectdoel

Binnen het kader van het haalbaarheidsproject Snelladen@home wil Esset inzicht krijgen in de economische en de technische haalbaarheid van een particuliere snellaad-installatie op basis van off-grid opgeslagen duurzame energie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Esset Holdingpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Hybride energiesysteem voor in de thuisomgeving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride energiesysteem voor efficiënte energie-inzet in de thuisomgeving.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Persluchtenergie opslagsysteem

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een PEOS om de impact van elektrische voertuigen op het elektriciteitsnet te verminderen door een efficiënte oplaadinfrastructuur te ontwikkelen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

HAALBAARHEIDSONDERZ.ONTWIKKELING EMBEDDED SYSTEM SLIM LADEN EV MET ZONNESTROOM

AmperaPark ontwikkelt een hightech systeem voor het efficiënt laden van elektrische voertuigen met zonnestroom op parkeerplaatsen, gericht op energiemanagement en gebruiksgemak voor EV-rijders.

€ 19.860
Mkb-innovati...

ESS voor lokale DC netwerken

Hedgehog onderzoekt de technologische en economische haalbaarheid van een Local controller en ESS voor lokale DC-netwerken om conversieverliezen te minimaliseren en een Go/No-go beslissing te nemen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CHES Circulair Home Energieopslag Systeem

Het CHES-project onderzoekt de technische haalbaarheid van het hergebruiken van afgeschreven auto-accu's voor goedkope off-grid energieopslag uit hernieuwbare bronnen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

2.2 - Bevord...

Elke E-truck Verdient een Lading

Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.

€ 593.121
Mkb-innovati...

Ontwikkeling van hard- en software voor een DC infrastructuur voor (online) kantoorapparatuur in ene

Het project ontwikkelt een geïntegreerde plug-and-play box voor PV-systemen die energie-efficiëntie met 10-15% verhoogt door gebruik van gelijkstroom en geavanceerde energiebeheersoftware.

€ 191.520
Mkb-innovati...

Fast Charging Automation Systeem voor zware voertuigen

ROCSYS en Heliox ontwikkelen samen het Fast Charging Automation System (FastCAS) voor geautomatiseerd snelladen van elektrische vrachtwagens en AGV's met een innovatieve modulaire lader en robotsysteem.

€ 348.950
Mkb-innovati...

HERMES

Het HERMES-project ontwikkelt een app voor het reserveren en betalen van semi-publieke laadpalen, om het tekort aan laadplekken voor elektrische auto’s te verminderen.

€ 179.800
Mkb-innovati...

Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles

Het project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen.

€ 348.950