HAALBAARHEIDSONDERZ.ONTWIKKELING EMBEDDED SYSTEM SLIM LADEN EV MET ZONNESTROOM
AmperaPark ontwikkelt een hightech systeem voor het efficiënt laden van elektrische voertuigen met zonnestroom op parkeerplaatsen, gericht op energiemanagement en gebruiksgemak voor EV-rijders.
Projectdetails
Inleiding
De versnelde groei van het aantal elektrische voertuigen (EV’s) is in 2019 merkbaar in gang gezet en zal de komende jaren naar verwachting (o.a. E-laad, ANWB en McKinsey) nog veel sneller gaan. Op parkeerplaatsen van bedrijven zullen steeds vaker bezoekers en medewerkers komen met een EV.
Doel van het project
AmperaPark produceert met haar AmperaPort zonnestroom op parkeerplaatsen en gebruikt deze zonnestroom voor het laden van EV’s op die parkeerplaats. Zij zoekt naar technologische oplossingen om het laden met zonnestroom te faciliteren voor EV-rijders en eigenaren van parkeerplaatsen, door slimme technologieën aan te bieden voor het plannen en managen van het parkeren en laden.
Hightech embedded system
Door van de parkeerplaats een hightech embedded system te maken, welke anticipeert op het verwachte gebruik van energie (inkomende EV’s) en de verwachte productie van zonnestroom (via onze AmperaPort), kan het reserveren en plannen van het laden op efficiënte en effectieve wijze plaatsvinden.
Keuzemogelijkheden voor EV-rijders
De EV-rijder kan kiezen uit diverse opties:
- Gewoon laden
- Langzaam laden
- Snelladen
De EV-rijder wordt hierin gestimuleerd door een flexibele tarifering, die o.a. fluctueert op basis van het gebruik van de laadvoorzieningen en de productie van duurzame zonnestroom.
Ontzorging en energiemanagement
De EV-rijder wordt ontzorgd wat betreft de risico’s van niet kunnen laden en de eigenaar van de parkeerplaats beschikt over een managementtool waarmee hij/zij optimaal energiemanagement kan toepassen.
Stimuleren van EV-gebruik
Op deze wijze stimuleren we het gebruik van EV’s en kunnen we kritisch bepalen en anticiperen hoeveel en welk type laadpalen nodig zijn en hierop in de loop van de tijd bijsturen. We laden zoveel mogelijk met lokaal opgewekte zonnestroom, waardoor het elektriciteitsnet minder wordt belast.
Haalbaarheidsstudie
Middels deze haalbaarheidsstudie willen we samen met een groep van technologiebedrijven onderzoeken wat er voor nodig is om een dergelijk embedded system te ontwikkelen en wat de kosten, kansen en risico’s zijn.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.860 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- AMPERAPARK B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Efficiënt mobiel laden van elektrische voertuigen met zonne-energie[Aanvrager/Partner] ontwikkelt een innovatieve oplossing voor het mobiel opladen van elektrische voertuigen met zonnepanelen, gebruikmakend van efficiënte Gallium Nitride-technologie. | Mkb-innovati... | € 19.200 | 2023 | Details |
Maxem AI MicrogridMaxem onderzoekt de haalbaarheid van een cloudservice die het laadgedrag van elektrische voertuigen optimaliseert bij kantoorpanden met zonnepanelen, gericht op economische en financiële risico's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Awesema to chargeOnderzoek naar de haalbaarheid van een systeem voor onafhankelijke betalingen bij laadpalen voor elektrische auto's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ontwikkelen van een circulaire solarcarportis een haalbaarheidsstudie voor een duurzame, modulaire solarcarport van biobased materialen die elektrische voertuigen oplaadt met energie van circulaire pv-panelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Efficiënt mobiel laden van elektrische voertuigen met zonne-energie
[Aanvrager/Partner] ontwikkelt een innovatieve oplossing voor het mobiel opladen van elektrische voertuigen met zonnepanelen, gebruikmakend van efficiënte Gallium Nitride-technologie.
Maxem AI Microgrid
Maxem onderzoekt de haalbaarheid van een cloudservice die het laadgedrag van elektrische voertuigen optimaliseert bij kantoorpanden met zonnepanelen, gericht op economische en financiële risico's.
Awesema to charge
Onderzoek naar de haalbaarheid van een systeem voor onafhankelijke betalingen bij laadpalen voor elektrische auto's.
HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet.
Ontwikkelen van een circulaire solarcarport
is een haalbaarheidsstudie voor een duurzame, modulaire solarcarport van biobased materialen die elektrische voertuigen oplaadt met energie van circulaire pv-panelen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
eParkHet 'ePark' project ontwikkelt een integratie van software voor laadpunten, energiebeheer en parkeerbeheer om een duurzame parkeergarage te creëren die efficiënt EV's oplaadt. | Mkb-innovati... | € 272.300 | 2019 | Details |
‘Project Great Scott’Het project ontwikkelt een autonome parkeerfunctie voor zonne-auto's, optimaliseert energie-efficiëntie en veiligheid volgens ISO 26262. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2020 | Details |
SLOWNED: Intelligenter opladen – met behulp van parkeer-, weer- en energiedata - van EVsParkingware BV ontwikkelt het SLOWNED-concept voor slim opladen van elektrische voertuigen op werkplekken met zonne-energie, om kosten te besparen en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 119.487 | 2020 | Details |
On-the-go charging system for heavy electric vehicles in ports and other closed loop applicationsElonroad's electric road system aims to revolutionize port electrification by enabling in-motion charging for heavy vehicles, reducing costs and battery size while boosting the EV market. | EIC Accelerator | € 2.500.000 | 2023 | Details |
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehiclesHet project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen. | Mkb-innovati... | € 348.950 | 2020 | Details |
ePark
Het 'ePark' project ontwikkelt een integratie van software voor laadpunten, energiebeheer en parkeerbeheer om een duurzame parkeergarage te creëren die efficiënt EV's oplaadt.
‘Project Great Scott’
Het project ontwikkelt een autonome parkeerfunctie voor zonne-auto's, optimaliseert energie-efficiëntie en veiligheid volgens ISO 26262.
SLOWNED: Intelligenter opladen – met behulp van parkeer-, weer- en energiedata - van EVs
Parkingware BV ontwikkelt het SLOWNED-concept voor slim opladen van elektrische voertuigen op werkplekken met zonne-energie, om kosten te besparen en CO2-uitstoot te verminderen.
On-the-go charging system for heavy electric vehicles in ports and other closed loop applications
Elonroad's electric road system aims to revolutionize port electrification by enabling in-motion charging for heavy vehicles, reducing costs and battery size while boosting the EV market.
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles
Het project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen.