Refurbishment carbon keramische remschijven
Roex Motorsport refurbisheert carbon keramische remschijven om kosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Er rijden ontzettend veel auto’s over de gehele wereld, waarvan de meeste zijn uitgerust met stalen remschijven. Sinds 2006 heeft de carbon keramische remschijf zijn intrede gedaan in de automarkt. De technologie voor deze remschijven was afkomstig uit de Formule 1, luchtvaart en ruimtevaart.
Toepassing van Carbon Keramische Remschijven
Dit type remschijf wordt nog altijd het meeste gebruikt voor exclusieve (sport)automerken, zoals Ferrari, Porsche en Lamborghini. Voor dit type remmen wordt speciale keramiek gebruikt: een mengsel van koolstofvezels en siliciumcarbide is de ideale mix om hoge wrijvingswarmte te kunnen absorberen.
Probleemstelling
In de praktijk is gebleken dat carbon keramische remschijven minder lang meegaan dan fabrikanten beweren. Het vervangen van carbon keramische remschijven is een dure aangelegenheid.
- Het vervangen van 4 carbon keramische remschijven kan tot wel €20.000 oplopen.
- Ook het produceren van carbon keramische remschijven draagt bij aan de CO2-uitstoot waar we wereldwijd mee kampen.
- Dit leidt tot veel onnodig restafval wanneer deze remschijven worden weggegooid.
Oplossing door Roex Motorsport
Roex Motorsport wil hier een einde aan maken door carbon keramische remschijven te refurbishen voor klanten en onafhankelijke dealers.
Doelstellingen
Middels deze aanvraag wil Roex Motorsport bekijken op wat voor manier zij deze remschijven kunnen hergebruiken en kunnen herstellen middels afvalstromen uit bijvoorbeeld de industrie.
CO2 Neutraal
Ook zal er worden gekeken of dit op een CO2-neutrale manier gedaan kan worden. Deze techniek maakt het aanzienlijk goedkoper voor eindgebruikers doordat er niet een volledige nieuwe set hoeft te worden aangeschaft.
Conclusie
Dit is zowel voor particulieren als de racewereld een interessant en voordeliger alternatief.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.400 |
Tijdlijn
Startdatum | 21-4-2021 |
Einddatum | 21-4-2022 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- ROEX Motorsportpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ceramic Impregnated Carbon Ablator for Space Transportation (CICA)Het project onderzoekt een kostenefficiënt en duurzaam koolstof-keramisch composiet hitteschild met lage thermische uitzetting voor hoge temperaturen boven 1600°C. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
High-pressure carbon composite hydraulic cylindersDit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische ComposietenHet project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermohardersHet project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Batterij recycling techniekDit project ontwikkelt een veilige mechanische recyclingtechniek voor batterijen, met als doel 70% hoogwaardige hergebruik van materialen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ceramic Impregnated Carbon Ablator for Space Transportation (CICA)
Het project onderzoekt een kostenefficiënt en duurzaam koolstof-keramisch composiet hitteschild met lage thermische uitzetting voor hoge temperaturen boven 1600°C.
High-pressure carbon composite hydraulic cylinders
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt.
Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische Composieten
Het project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren.
Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermoharders
Het project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval.
Batterij recycling techniek
Dit project ontwikkelt een veilige mechanische recyclingtechniek voor batterijen, met als doel 70% hoogwaardige hergebruik van materialen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling van een nieuw type keramische matrix composiet dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen, oxidatie en trekkrachten.Het project richt zich op het ontwikkelen van flexibele SiC-vezels voor keramische matrixcomposieten, om de efficiëntie in luchtvaart en energie te verhogen en CO2-emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 199.572 | 2020 | Details |
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatieDit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten. | Mkb-innovati... | € 153.230 | 2021 | Details |
Highly deformable ceramic composites for ceramic forging and high temperature applicationsThis project aims to enhance ceramic toughness and manufacturability through nanometric strain hardening, enabling new applications in forging and high-temperature structural components. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2025 | Details |
Creating Carbon Blacks from CO2Aeroborn B.V. ontwikkelt een proces om CO2 om te zetten in hoogwaardige carbon black voor duurzame toepassingen. | 1.1 - Het ve... | € 1.000.000 | 2022 | Details |
Light and structural laser welded battery coolerValeo Systemes Thermiques aims to reduce CO2 emissions by 50% through a new battery cooler production line using laser welding and recycled aluminium, enhancing energy efficiency and recyclability. | Innovation F... | € 3.651.973 | 2022 | Details |
Ontwikkeling van een nieuw type keramische matrix composiet dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen, oxidatie en trekkrachten.
Het project richt zich op het ontwikkelen van flexibele SiC-vezels voor keramische matrixcomposieten, om de efficiëntie in luchtvaart en energie te verhogen en CO2-emissies te reduceren.
Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie
Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.
Highly deformable ceramic composites for ceramic forging and high temperature applications
This project aims to enhance ceramic toughness and manufacturability through nanometric strain hardening, enabling new applications in forging and high-temperature structural components.
Creating Carbon Blacks from CO2
Aeroborn B.V. ontwikkelt een proces om CO2 om te zetten in hoogwaardige carbon black voor duurzame toepassingen.
Light and structural laser welded battery cooler
Valeo Systemes Thermiques aims to reduce CO2 emissions by 50% through a new battery cooler production line using laser welding and recycled aluminium, enhancing energy efficiency and recyclability.