Refurbishment carbon keramische remschijven

Roex Motorsport refurbisheert carbon keramische remschijven om kosten te verlagen en CO2-uitstoot te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Er rijden ontzettend veel auto’s over de gehele wereld, waarvan de meeste zijn uitgerust met stalen remschijven. Sinds 2006 heeft de carbon keramische remschijf zijn intrede gedaan in de automarkt. De technologie voor deze remschijven was afkomstig uit de Formule 1, luchtvaart en ruimtevaart.

Toepassing van Carbon Keramische Remschijven

Dit type remschijf wordt nog altijd het meeste gebruikt voor exclusieve (sport)automerken, zoals Ferrari, Porsche en Lamborghini. Voor dit type remmen wordt speciale keramiek gebruikt: een mengsel van koolstofvezels en siliciumcarbide is de ideale mix om hoge wrijvingswarmte te kunnen absorberen.

Probleemstelling

In de praktijk is gebleken dat carbon keramische remschijven minder lang meegaan dan fabrikanten beweren. Het vervangen van carbon keramische remschijven is een dure aangelegenheid.

  1. Het vervangen van 4 carbon keramische remschijven kan tot wel €20.000 oplopen.
  2. Ook het produceren van carbon keramische remschijven draagt bij aan de CO2-uitstoot waar we wereldwijd mee kampen.
  3. Dit leidt tot veel onnodig restafval wanneer deze remschijven worden weggegooid.

Oplossing door Roex Motorsport

Roex Motorsport wil hier een einde aan maken door carbon keramische remschijven te refurbishen voor klanten en onafhankelijke dealers.

Doelstellingen

Middels deze aanvraag wil Roex Motorsport bekijken op wat voor manier zij deze remschijven kunnen hergebruiken en kunnen herstellen middels afvalstromen uit bijvoorbeeld de industrie.

CO2 Neutraal

Ook zal er worden gekeken of dit op een CO2-neutrale manier gedaan kan worden. Deze techniek maakt het aanzienlijk goedkoper voor eindgebruikers doordat er niet een volledige nieuwe set hoeft te worden aangeschaft.

Conclusie

Dit is zowel voor particulieren als de racewereld een interessant en voordeliger alternatief.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.400

Tijdlijn

Startdatum21-4-2021
Einddatum21-4-2022
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • ROEX Motorsportpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Ceramic Impregnated Carbon Ablator for Space Transportation (CICA)

Het project onderzoekt een kostenefficiënt en duurzaam koolstof-keramisch composiet hitteschild met lage thermische uitzetting voor hoge temperaturen boven 1600°C.

€ 20.000
Mkb-innovati...

High-pressure carbon composite hydraulic cylinders

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van hogedruk carbon composiet hydraulische cilinders voor de maritieme markt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hoogwaardig Hergebruik Thermoplastische Composieten

Het project richt zich op het opschalen van hergebruik van koolstofvezelversterkte thermoplastische composieten voor duurzame toepassingen, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en lokale beschikbaarheid van materialen te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hergebruik en hoogwaardige recyclage voor vezelversterkte thermoharders

Het project onderzoekt de haalbaarheid van hergebruik en recycling van thermohardend composiet voor duurzame toepassingen en vermindering van afval.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Batterij recycling techniek

Dit project ontwikkelt een veilige mechanische recyclingtechniek voor batterijen, met als doel 70% hoogwaardige hergebruik van materialen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Ontwikkeling van een nieuw type keramische matrix composiet dat bestand is tegen zeer hoge temperaturen, oxidatie en trekkrachten.

Het project richt zich op het ontwikkelen van flexibele SiC-vezels voor keramische matrixcomposieten, om de efficiëntie in luchtvaart en energie te verhogen en CO2-emissies te reduceren.

€ 199.572
Mkb-innovati...

Brandnetelvezel composiet; Een golfslagbrekende innovatie

Dit project ontwikkelt een recyclebaar biobased composiet voor schokdempende onderstellen in hoge snelheidsboten, ter vermindering van rugklachten.

€ 153.230
ERC Proof of...

Highly deformable ceramic composites for ceramic forging and high temperature applications

This project aims to enhance ceramic toughness and manufacturability through nanometric strain hardening, enabling new applications in forging and high-temperature structural components.

€ 150.000
1.1 - Het ve...

Creating Carbon Blacks from CO2

Aeroborn B.V. ontwikkelt een proces om CO2 om te zetten in hoogwaardige carbon black voor duurzame toepassingen.

€ 1.000.000
Innovation F...

Light and structural laser welded battery cooler

Valeo Systemes Thermiques aims to reduce CO2 emissions by 50% through a new battery cooler production line using laser welding and recycled aluminium, enhancing energy efficiency and recyclability.

€ 3.651.973