Haalbaarheidsproject Waterstof Werkboten
Alumax ontwikkelt een onderhoudsvrije waterstof werkboot voor professioneel gebruik om de milieubelasting van de scheepvaart te verminderen en bij te dragen aan duurzame energie.
Projectdetails
Inleiding
Lange tijd was waterstof het buitenbeentje bij de energieproductie. Maar het tij keert; waterstof wordt populair als energiebron in het vervoer, de industrie en in huis. Het lijkt op aardgas, maar dan zonder CO2. Heel schoon dus.
Doel van het project
Alumax wil de onderhoudsvrije en robuuste consoleboten, die met name geschikt zijn voor professioneel gebruik, klaarmaken voor de toekomst.
Aanpak
Het imago van de scheepvaart als grote vervuiler en de opkomst van waterstof pakt Alumax aan om een bijdrage te leveren.
Ontwikkeling van de waterstof werkboot
Na onderzoek wil Alumax een waterstof werkboot ontwikkelen voor professioneel gebruik door overheid en bedrijfsleven.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Alumax Boats B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Zero Emission DraagvleugelbootDit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Mobiel waterstof tankstationHet project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 8.640 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie WaterstoftechnologieEnersea onderzoekt de haalbaarheid van offshore waterstofproductie met nieuwe technologie en hergebruik van bestaande assets voor duurzame energieoplossingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
Mobiel waterstof tankstation
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele waterstof tankwagen om vraag en aanbod in diverse sectoren te optimaliseren.
Haalbaarheidsstudie Waterstoftechnologie
Enersea onderzoekt de haalbaarheid van offshore waterstofproductie met nieuwe technologie en hergebruik van bestaande assets voor duurzame energieoplossingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
The ATOLLHet project ontwikkelt een innovatief drijvend zonne-systeem voor duurzame energieopwekking op ruw water, met als doel waterstofopslag voor maritiem gebruik en het oplossen van integratievraagstukken. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2020 | Details |
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on boardThe LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise. | LIFE Standar... | € 2.354.207 | 2022 | Details |
SEAWATER H2OHatenboer-Water en Pure Water Technologies ontwikkelen een autonome zeewaterzuiveringsinstallatie op offshore windlocaties voor duurzame waterstofproductie en ecologische bescherming. | Mkb-innovati... | € 122.472 | 2023 | Details |
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
The ATOLL
Het project ontwikkelt een innovatief drijvend zonne-systeem voor duurzame energieopwekking op ruw water, met als doel waterstofopslag voor maritiem gebruik en het oplossen van integratievraagstukken.
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board
The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.
SEAWATER H2O
Hatenboer-Water en Pure Water Technologies ontwikkelen een autonome zeewaterzuiveringsinstallatie op offshore windlocaties voor duurzame waterstofproductie en ecologische bescherming.
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.