Exoskelet met railsysteem voor de scheepsbouw
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief exoskelet met railsysteem voor de scheepsbouw, gericht op effectiviteit, veiligheid en duurzaamheid, ter ondersteuning van klimaatneutrale productie.
Projectdetails
Inleiding
Dit haalbaarheidsproject heeft als doel om de haalbaarheid van de ontwikkeling van een exoskelet met railsysteem voor de scheepsbouwindustrie vast te stellen. Hierbij wordt onderzoek gedaan naar factoren zoals effectiviteit, veiligheid, gebruiksgemak, duurzaamheid en kosten om te beoordelen of het mogelijk is om het exoskelet met railsysteem te ontwikkelen.
Projectactiviteiten
Tot de projectactiviteiten behoren een viertal fases:
- Technische haalbaarheidsanalyse
- Economische haalbaarheidsanalyse
- Ontwikkeling van een prototype
- Evaluatie
Internationale Ontwikkelingen
Er zijn wereldwijd verschillende bedrijven en onderzoeksinstellingen die werken aan de ontwikkeling van exoskeletten voor industriële toepassingen, waaronder ook voor de scheepsbouwindustrie. De combinatie van een exoskelet als mechanische ondersteuning van de lasser met een railsysteem als geleiding van het lasapparaat is echter onderscheidend ten opzichte van internationale ontwikkelingen.
Bijdrage aan Duurzaamheid
Het haalbaarheidsproject draagt primair bij aan de KIA ‘Energie en Duurzaamheid’. Het gebruik van gerecycled plastic voor de productie van "groene boten" is namelijk een belangrijke ontwikkeling in het realiseren van een klimaatneutrale scheepsbouwindustrie met hergebruik van grondstoffen en producten. Concreet draagt dit project bij aan de missie ‘netto klimaatneutrale grondstoffen en processen en ten minste 80% circulariteit in de industrie in 2050’ zoals beschreven in de KIA.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Skel-Ex B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart welding of lightweight ship hullsHet project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van een slimme lasrobot voor scheepsonderhoud en -productie om een go- of no-go-besluit te nemen voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedbackSmart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Het Smart Laevo exoskeletHet project onderzoekt de integratie van actieve technologie in passieve exoskeletten om hun inzetbaarheid en acceptatie te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
SCHEEPSBOUW COBOTHet project onderzoekt de technische haalbaarheid van een mobiele lascobot voor de scheepsbouw om personeelstekorten op te vangen en de marktpotentie voor investeringen te evalueren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Smart welding of lightweight ship hulls
Het project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van een slimme lasrobot voor scheepsonderhoud en -productie om een go- of no-go-besluit te nemen voor verdere ontwikkeling.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback
Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.
Het Smart Laevo exoskelet
Het project onderzoekt de integratie van actieve technologie in passieve exoskeletten om hun inzetbaarheid en acceptatie te verbeteren.
SCHEEPSBOUW COBOT
Het project onderzoekt de technische haalbaarheid van een mobiele lascobot voor de scheepsbouw om personeelstekorten op te vangen en de marktpotentie voor investeringen te evalueren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ExoSkeleton Jacket for WeldersHet project ontwikkelt een geïntegreerd exoskelet jacket voor lassers, dat comfort en ergonomie verbetert, en bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid en lagere zorgkosten. | Mkb-innovati... | € 152.150 | 2020 | Details |
Composite Spring Exo-Skeleton - CSESHet project richt zich op de ontwikkeling van een lichtgewicht Composite Spring Exo-Skeleton (CSES) om blessures in de bouw en industrie te voorkomen en de fysieke belasting te verlichten. | Mkb-innovati... | € 195.970 | 2017 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
De ge-3D-printe vezellaag voor industriële printsleevesDit project automatiseert de productie van vezelversterkte composietlagen om de efficiëntie te verhogen, afval te verminderen en de concurrentiepositie in de printindustrie te versterken. | Mkb-innovati... | € 195.048 | 2021 | Details |
ExoSkeleton Jacket for Welders
Het project ontwikkelt een geïntegreerd exoskelet jacket voor lassers, dat comfort en ergonomie verbetert, en bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid en lagere zorgkosten.
Composite Spring Exo-Skeleton - CSES
Het project richt zich op de ontwikkeling van een lichtgewicht Composite Spring Exo-Skeleton (CSES) om blessures in de bouw en industrie te voorkomen en de fysieke belasting te verlichten.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
De ge-3D-printe vezellaag voor industriële printsleeves
Dit project automatiseert de productie van vezelversterkte composietlagen om de efficiëntie te verhogen, afval te verminderen en de concurrentiepositie in de printindustrie te versterken.