Capacitor voor elektrische maritieme toepassingen
Holland Marine Parts onderzoekt de ontwikkeling van een Ultra Capacitor voor maritieme toepassingen om de duurzaamheid van elektrische schepen te verbeteren en accu-kosten te verlagen.
Projectdetails
Inleiding
Holland Marine Parts wil de haalbaarheid onderzoeken van de ontwikkeling van een Ultra Capacitor, waarmee een kortstondig elektrisch vermogen kan worden geleverd voor maritieme toepassingen.
Doel van de ontwikkeling
Deze UC maakt de gehele aandrijflijn van elektrische schepen duurzamer, door de piekbelasting van de conventionele accu efficiënt af te handelen.
Voordelen
Hierdoor worden de volgende voordelen behaald:
- De levensduur van de accu wordt significant verlengd.
- De gebruiks- en onderhoudskosten worden verlaagd.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Holland Marine Parts B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Step-up converterHet project onderzoekt de haalbaarheid van een hoog voltage elektromotor retrofit met een laag voltage accu voor snelladen van schepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Hydrofoil Offshore Wind - HOWFlying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Ontwikkeling optimalisatie software voor on-site high power capacity DC assetsOnderzoek naar de haalbaarheid van optimalisatiesoftware voor de ontwikkeling van on-site DC-assets met hoge vermogenscapaciteit. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Step-up converter
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een hoog voltage elektromotor retrofit met een laag voltage accu voor snelladen van schepen.
Hydrofoil Offshore Wind - HOW
Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Ontwikkeling optimalisatie software voor on-site high power capacity DC assets
Onderzoek naar de haalbaarheid van optimalisatiesoftware voor de ontwikkeling van on-site DC-assets met hoge vermogenscapaciteit.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Venturi Tidal Current GeneratorHet project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines. | Mkb-innovati... | € 139.008 | 2017 | Details |
MARitime Carbon Capture Utilisation and Storage (MARCCUS)MARCCUS ontwikkelt een modulaire CO2-batterij voor container feeders die CO2 afvangt en opslaat, en deze als grondstof voor de tuinbouw inzet om emissies te reduceren. | Mkb-innovati... | € 192.850 | 2021 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Venturi Tidal Current Generator
Het project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines.
MARitime Carbon Capture Utilisation and Storage (MARCCUS)
MARCCUS ontwikkelt een modulaire CO2-batterij voor container feeders die CO2 afvangt en opslaat, en deze als grondstof voor de tuinbouw inzet om emissies te reduceren.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.