Pilot oxyfuel verbranding voor branders van process fornuizen oor afvang van CO2
Dit project ontwikkelt een veilige oxyfuel brander voor industriële processen met 100% zuurstof en verbrandingsgasrecycling, gericht op CO2-reductie en verbeterde warmteverdeling.
Projectdetails
Aanleiding
Voor het verduurzamen van grote hoge temperatuur industriële processen, zoals ethyleen kraakfornuizen of stoom methaan reforming fornuizen, is het nodig om CO2 af te vangen. Oxyfuel verbranding is de aanduiding voor het proces waarbij een brandstof met zuivere zuurstof wordt verbrand.
Doordat de rookgassen vrijwel alleen maar CO2 en water bevatten, is de CO2 eenvoudig te drogen en vervolgens permanent op te slaan in bijvoorbeeld oude gasvelden (Porthos). De productie van zuivere zuurstof met bijvoorbeeld een luchtscheidingsinstallatie kost veel energie. Bij elektrolyse van water ontstaat naast waterstof ook zuivere zuurstof. Dit is een goede zuurstofbron voor verbrandingsprocessen (oxyfuel verbranding).
Bij de productie van groene waterstof door elektrolyse wordt voor elke kg geproduceerde waterstof 8 kg zuurstof geproduceerd, die meestal naar de omgeving wordt geventileerd. Deze zuurstof is een kosteneffectieve bron die gebruikt kan worden voor oxyfuel verbranding bij industriële hoge temperatuur processen. Voor oxyfuel verbranding in procesfornuizen is een speciale thermodynamische cyclus uitgedacht.
Doelstelling
In het verleden hebben operators van procesovens (zoals Total Petrochemicals, SKY NRG) belangstelling getoond voor het toepassen van oxyfuel firing in hun ovens. Verder hebben leveranciers van elektrolyzers (zoals Rely) belangstelling om toepassingen voor zuurstof van elektrolyzers te ontwikkelen.
In dit pilotproject wordt oxyfuel verbranding ontwikkeld met 100% zuurstof als oxidant en recycling van verbrandingsgassen. Na de pilot tests is de ontwikkelde technologie direct beschikbaar voor toepassing in industriële procesfornuizen. Hiervoor zijn de volgende activiteiten voorzien:
- Ontwerpen en aanpassen van een bestaande brander testpilot voor het testen met zuivere zuurstof oxidant en recycling van verbrandingsgassen.
- Toepassen van een uniek mengsysteem van zuurstof met verbrandingsgas, zodat er nooit een explosief zuurstof-gas mengsel in leidingen kan voorkomen.
- Ontwikkeling en pilot test van een steam methane reformer fornuis LSV brander voor oxyfuel verbranding.
- Ontwikkeling en pilot test van een ethyleen kraakfornuis LSV brander voor oxyfuel verbranding.
Korte omschrijving
Dit pilotproject omvat het aanpassen van een brander testpilot en brander, en het beproeven van een industriële LSV® brander die flexibel functioneert met 100% zuurstof met recycling van verbrandingsgassen tot 100% lucht als oxidant en geschikt is voor toepassing in kraakfornuizen of stoom methaan reforming fornuizen.
De brander wordt dusdanig aangepast dat de zuurstof op het laatste moment in de brander wordt toegevoegd. Dit heeft als voordeel dat er geen risico ontstaat op explosieve zuurstof – recycle gas mengsels met eventuele koolwaterstoffen. Hierdoor ontstaat een uniek branderontwerp.
Door middel van proeven wordt het effect van de hoeveelheid zuurstof in de oxidant (35%, 30%, 25% en 20% zuurstof) op de volgende parameters bepaald:
- Warmteverdeling van de vlam
- Vlamlengte
- NOx emissie
- Temperatuurprofiel in de brander ter controle van gebruikte brandermaterialen
- Controle van de temperatuur van brandstofinjectie nozzles
Indien nodig worden de brandstofinjectie nozzles in de brander aangepast om een juiste vlamlengte en warmteverdeling over de hoogte van het fornuis te krijgen.
Resultaat
Operators van grote ethyleen kraakfornijzen en steam reforming fornuizen zijn op zoek naar een branderontwerp dat geschikt is voor verbrandingslucht tot 100% oxyfuel als oxidant in combinatie met verbrandingsgasrecycling. De warmteverdeling van de vlam over de hoogte van het fornuis moet passen bij de benodigde chemische reactie warmte van het proces.
Het oxyfuel brandersysteem is veilig bij lekkage van brandbaar gas uit een verwarmingsbuis, waarbij onverbrand gas in het verbrandingsgas komt. Het mengsysteem van zuurstof met verbrandingsgas wordt daarom zodanig ontworpen dat er nooit een explosief zuurstof-verbrandingsgas mengsel in een leiding kan ontstaan. Dit zuurstofmengsysteem wordt in de pilot gedemonstreerd.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 216.800 |
Tijdlijn
Startdatum | 9-1-2024 |
Einddatum | 8-1-2028 |
Subsidiejaar | 2024 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- T.EN Netherlands B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizenDit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen. | Demonstratie... | € 32.648 | 2021 | Details |
High Hydrogen Gas Turbine Combustor High Pressure Test (Pilot)Dit project ontwikkelt een gas turbine die flexibel kan opereren op 0-100% waterstof met lage emissies, ter ondersteuning van de energietransitie naar groene waterstof en duurzame energieopslag. | Demonstratie... | € 745.860 | 2021 | Details |
DEMO met experimentele ontwikkeling Vlamloze/Flameless Thermische Oxidiser (FTO) voor het ontgassenHet project ontwikkelt een mobiele FTO-installatie voor het veilig en efficiënt ontgassen van opslagtanks in de (petro)chemische industrie, met minimale emissies en elektriciteitsopwekking uit restdampen. | Demonstratie... | € 679.425 | 2023 | Details |
RDR eReactor Pilot for electrification of steam hydrocarbon cracking processHet project ontwikkelt en test innovatieve RDR-technologie op pilotschaal om de efficiëntie en veiligheid van het stoomkraken van naphtha te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 5.497.420 | 2021 | Details |
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotorTDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten. | Demonstratie... | € 120.735 | 2019 | Details |
Waterstof brander met elektrische luchtvoorverwarming voor proces fornuizen
Dit project past een LSV® brander aan voor gebruik met 100% waterstof en elektrische luchtvoorverwarming, gericht op lage NOx-emissies en optimale warmteverdeling in industriële processen.
High Hydrogen Gas Turbine Combustor High Pressure Test (Pilot)
Dit project ontwikkelt een gas turbine die flexibel kan opereren op 0-100% waterstof met lage emissies, ter ondersteuning van de energietransitie naar groene waterstof en duurzame energieopslag.
DEMO met experimentele ontwikkeling Vlamloze/Flameless Thermische Oxidiser (FTO) voor het ontgassen
Het project ontwikkelt een mobiele FTO-installatie voor het veilig en efficiënt ontgassen van opslagtanks in de (petro)chemische industrie, met minimale emissies en elektriciteitsopwekking uit restdampen.
RDR eReactor Pilot for electrification of steam hydrocarbon cracking process
Het project ontwikkelt en test innovatieve RDR-technologie op pilotschaal om de efficiëntie en veiligheid van het stoomkraken van naphtha te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen.
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotor
TDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Plasma Chemie voor CO2 vrije productie van waterstof en etheen uit methaanHet project richt zich op de ontwikkeling van een CO2-vrije plasmatechnologie voor de productie van waterstof en etheen uit methaan, met als doel de CO2-emissies van OCI Nitrogen te reduceren. | Missiegedrev... | € 3.740.938 | 2021 | Details |
e-Missi0nDow en Shell ontwikkelen elektrische verwarmingsprocessen voor olefinenproductie om CO2-uitstoot met 3,4 miljoen ton per jaar te reduceren en streven naar een emissieloos proces tegen 2050. | Missiegedrev... | € 3.463.518 | 2021 | Details |
Industriële hybride en low-NOx waterstofbranderHet project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 125.163 | 2020 | Details |
Innovative and cost-efficient production process for Power-to-Liquid using industrial off-gasesThe E-Fuel Pilot project aims to establish a pioneering synthetic fuel plant in Norway using P2X technology to produce 8,000 tonnes/year of eco-friendly syncrude, significantly reducing GHG emissions. | Innovation F... | € 40.000.000 | 2024 | Details |
Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstofHet project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Plasma Chemie voor CO2 vrije productie van waterstof en etheen uit methaan
Het project richt zich op de ontwikkeling van een CO2-vrije plasmatechnologie voor de productie van waterstof en etheen uit methaan, met als doel de CO2-emissies van OCI Nitrogen te reduceren.
e-Missi0n
Dow en Shell ontwikkelen elektrische verwarmingsprocessen voor olefinenproductie om CO2-uitstoot met 3,4 miljoen ton per jaar te reduceren en streven naar een emissieloos proces tegen 2050.
Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander
Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.
Innovative and cost-efficient production process for Power-to-Liquid using industrial off-gases
The E-Fuel Pilot project aims to establish a pioneering synthetic fuel plant in Norway using P2X technology to produce 8,000 tonnes/year of eco-friendly syncrude, significantly reducing GHG emissions.
Haalbaarheid dynamisch verbrandingsmodel voor waterstof
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een turbulent verbrandingsmodel voor waterstof/aardgas-mengsels om ultra-lage NOx-emissies te realiseren en de verbrandingseigenschappen te simuleren.