Storable liquid rocket motor for rocket attitude control
Het consortium ontwikkelt een mobiele HTP-printer en bi-propellant raket om milieuvriendelijke raketbrandstof on-site te produceren voor civiele toepassingen en attitude controle.
Projectdetails
Inleiding
Het consortium bestaande uit T-Minus Engineering en SolvGE wil een raket ontwikkelen die gebruikmaakt van HTP (waterstofperoxide; High Test Peroxide), een milieuvriendelijke brandstof, en uitgebreidere functionaliteit voor civiele toepassingen.
Projectdoel
Zodoende wordt in dit project een prototype mobiele HTP-printer ontwikkeld voor de productie van deze milieuvriendelijke raketbrandstof. Daarnaast wordt er een prototype bi-propellant liquid stuwraket voor attitude control ontwikkeld die gebruikmaakt van HTP.
Voordelen van HTP
HTP heeft het voordeel dat het groen, niet-toxisch en relatief stabiel is voor opslag, en dus veilig is om mee te werken.
Nadelen van HTP
Een nadeel is echter de beschikbaarheid in Europa en ter plaatse. Daarnaast is het vervoer van HTP met een hoge concentratie verboden of zeer kostbaar, waardoor het onpraktisch is voor gebruik in raketten die meestal worden gelanceerd vanaf moeilijk bereikbare en afgelegen locaties.
Oplossing
De innovatieve, mobiele HTP-printer kan hierin de ontbrekende schakel zijn, waardoor het mogelijk wordt HTP on-site te produceren.
Toepassingen
Het gebruik van HTP zal het mogelijk maken om een nieuw type stuwraketten toe te voegen aan hun producten, waarmee het mogelijk wordt om actieve controle uit te oefenen over de attitude van de raket tijdens het exo-atmosferische (= ruimte) deel van de vlucht.
Bijdrage aan KIA
Met dit project levert het consortium een bijdrage aan de KIA Energie & Duurzaamheid, en aan de KIA’s Sleuteltechnologieën en Maatschappelijk verdienvermogen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 154.561 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- T-Minus Engineering B.V.penvoerder
- SolvGE B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
T-PrimeT-Minus ontwikkelt een hypersone sondeerraket met hittebestendige composieten voor extreme temperaturen, gericht op diverse toepassingen binnen de ruimtevaartsector. | Mkb-innovati... | € 199.150 | 2019 | Details |
Lightweight Multifunctional Booster MotorT-Minus en ALE ontwikkelen een kosten-efficiënte, modulaire Lichtgewicht Multifunctionele Booster Motor voor herhaalde ruimtevaartlanceringen, gericht op optimalisatie van prestaties en kosten. | Mkb-innovati... | € 166.075 | 2017 | Details |
VOLTAHet project ontwikkelt het batterij-aangedreven raketvoortstuwingssysteem VOLTA voor kleine satellieten, gericht op het verbeteren van baanmanipulatie en het behalen van "space qualified" status. | Mkb-innovati... | € 125.000 | 2016 | Details |
Hexa Tetra Propeller-eHet project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
HYPERTHERMIAT-minus ontwikkelt de DART-XL hypersonische sondeerraket met een innovatieve, temperatuurbestendige voorrand om prestaties te verbeteren en gewicht te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.150 | 2022 | Details |
T-Prime
T-Minus ontwikkelt een hypersone sondeerraket met hittebestendige composieten voor extreme temperaturen, gericht op diverse toepassingen binnen de ruimtevaartsector.
Lightweight Multifunctional Booster Motor
T-Minus en ALE ontwikkelen een kosten-efficiënte, modulaire Lichtgewicht Multifunctionele Booster Motor voor herhaalde ruimtevaartlanceringen, gericht op optimalisatie van prestaties en kosten.
VOLTA
Het project ontwikkelt het batterij-aangedreven raketvoortstuwingssysteem VOLTA voor kleine satellieten, gericht op het verbeteren van baanmanipulatie en het behalen van "space qualified" status.
Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.
HYPERTHERMIA
T-minus ontwikkelt de DART-XL hypersonische sondeerraket met een innovatieve, temperatuurbestendige voorrand om prestaties te verbeteren en gewicht te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Fast Burning Rocket PropellantHet FBRP-project onderzoekt de haalbaarheid van een geavanceerde vaste raketbrandstof voor booster motoren, met als doel technische en economische inzichten te bieden voor marktintroductie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Superconductor-Based Readiness Enhanced Magnetoplasmadynamic Electric PropulsionSUPREME aims to enhance the flight proficiency and commercial viability of AF-MPD thrusters using High-Temperature Superconductors for sustainable high-power electric propulsion in space applications. | EIC Transition | € 2.499.995 | 2023 | Details |
Green Solar-to-propellant Water PropulsionThe Green SWaP project aims to develop a solar-powered system for producing hydrogen and hydrogen peroxide from water to enable eco-friendly in-space propulsion solutions. | EIC Pathfinder | € 3.997.916 | 2024 | Details |
Innovatieve low-cost raketcoatingT-Minus ontwikkelt een kosten-efficiënte raketcoating voor test- en onderzoeksraketten, gericht op haalbaarheid en toepassing in defensie en brandveiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Ramping up production capacity of groundbreaking space propulsion systemsThrustMe aims to revolutionize satellite propulsion with a cost-effective iodine-based system, enhancing production capacity and developing next-gen technologies following successful in-space demonstrations. | EIC Accelerator | € 2.000.000 | 2022 | Details |
Fast Burning Rocket Propellant
Het FBRP-project onderzoekt de haalbaarheid van een geavanceerde vaste raketbrandstof voor booster motoren, met als doel technische en economische inzichten te bieden voor marktintroductie.
Superconductor-Based Readiness Enhanced Magnetoplasmadynamic Electric Propulsion
SUPREME aims to enhance the flight proficiency and commercial viability of AF-MPD thrusters using High-Temperature Superconductors for sustainable high-power electric propulsion in space applications.
Green Solar-to-propellant Water Propulsion
The Green SWaP project aims to develop a solar-powered system for producing hydrogen and hydrogen peroxide from water to enable eco-friendly in-space propulsion solutions.
Innovatieve low-cost raketcoating
T-Minus ontwikkelt een kosten-efficiënte raketcoating voor test- en onderzoeksraketten, gericht op haalbaarheid en toepassing in defensie en brandveiligheid.
Ramping up production capacity of groundbreaking space propulsion systems
ThrustMe aims to revolutionize satellite propulsion with a cost-effective iodine-based system, enhancing production capacity and developing next-gen technologies following successful in-space demonstrations.