Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten onder de 6 jaar te helpen hun ademhaling te leren controleren via innovatieve technologieën en telemonitoring.

Subsidie
€ 153.382
2021

Projectdetails

Inleiding

Astmapatiënten onder de 6 jaar kunnen moeilijk gediagnosticeerd en behandeld worden, omdat deze kinderen te jong zijn voor een longfunctietest. Diverse ziekenhuizen (o.a. Erasmus MC, Radboud UMC en UZ Leuven) bevestigen dat de huidige behandelmethodiek ongeschikt is voor kinderen van deze leeftijd. De initiatiefnemers hebben in persoonlijke kring het ontbreken van een goede behandelmethode ondervonden.

Projectomschrijving

Hiertoe ontwikkelt Panda Whale B.V. (hierna te noemen: Panda Whale) in samenwerking met [Aanvrager/Partner] (hierna te noemen: TRIAS) een behandelmethode op basis van de serious game Sparky. De hoofddoelstelling van het consortium Panda Whale-TRIAS is om met Sparky jonge longpatiënten hun ademhaling te leren controleren op een manier die volledig aansluit bij hun percepties en vaardigheden.

Subdoelstellingen

Het R&D-samenwerkingsproject bestaat uit 4 subdoelstellingen:

  1. Sparky 2.0 serious game
  2. Telemonitoring dashboard
  3. Hardware game controllers
  4. Therapeutisch testen

Innovatie van deze onderdelen is van doorslaggevend belang om de hoofddoelstelling te behalen. Het koppelen van serious games aan ademhalingsoefeningen en longfunctiemetingen is namelijk een onontgonnen gebied.

Technische Uitdagingen

Om deze reden gaat het consortium de technische uitdaging aan serious games te ontwikkelen ter ondersteuning van o.a. real-time astma-aanvallen, gameplay voor groepen en om medicatie-inname te toetsen. Daarnaast vindt innovatie plaats op het gebied van telemonitoring zodat onafhankelijk van de situatie oefeningen verantwoord en gecontroleerd uitgevoerd kunnen worden. Game controllers worden vernieuwd door toe...

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 153.382

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Panda Whale B.V.penvoerder
  • Partner geen Rechtspersoon

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.

€ 153.382
Mkb-innovati...

Gamen Voor Lucht

Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.

€ 335.755
Mkb-innovati...

Versnel Burn-out-herstel

Glimp en M91200 ontwikkelen de Pebbles, een adaptief apparaat voor ademhalingsoefeningen, om burn-out-therapie te verbeteren en zorgkosten te verlagen in Zuid-Holland.

€ 187.500
Mkb-innovati...

Smart Revalidatie Platform

Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.

€ 229.530
Mkb-innovati...

Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controller

Het project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games.

€ 133.287

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

1.1 - Het ve...

Disfunctionele-ademhaling begeleiding voor thuis

Het project evalueert de effectiviteit van Pebble-technologie voor kinderen met disfunctionele ademhaling in het HagaZiekenhuis.

€ 18.735
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementie

Mobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering.

€ 20.000
LIFE Standar...

Serious and escape games in virtual reality to improve the capacity of decision makers and citizens for the implementation of air quality plans and actions

The LIFE V-Air project aims to enhance air quality awareness and decision-making through gamification and VR tools, engaging citizens and policymakers to visualize impacts and drive effective actions.

€ 754.479
Mkb-innovati...

MIT Eyetracking Research

Het project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Project MITH2020 School for Ninja

Een startup ontwikkelt een serious game op basis van Theory U om spelers te helpen bij stressklachten door middel van interventies zoals meditatie en bewustwording, met als doel zelfregie en participatie te bevorderen.

€ 20.000