Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten
Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten onder de 6 jaar te helpen hun ademhaling te leren controleren via innovatieve technologieën en telemonitoring.
Projectdetails
Inleiding
Astmapatiënten onder de 6 jaar kunnen moeilijk gediagnosticeerd en behandeld worden, omdat deze kinderen te jong zijn voor een longfunctietest. Diverse ziekenhuizen (o.a. Erasmus MC, Radboud UMC en UZ Leuven) bevestigen dat de huidige behandelmethodiek ongeschikt is voor kinderen van deze leeftijd. De initiatiefnemers hebben in persoonlijke kring het ontbreken van een goede behandelmethode ondervonden.
Projectomschrijving
Hiertoe ontwikkelt Panda Whale B.V. (hierna te noemen: Panda Whale) in samenwerking met [Aanvrager/Partner] (hierna te noemen: TRIAS) een behandelmethode op basis van de serious game Sparky. De hoofddoelstelling van het consortium Panda Whale-TRIAS is om met Sparky jonge longpatiënten hun ademhaling te leren controleren op een manier die volledig aansluit bij hun percepties en vaardigheden.
Subdoelstellingen
Het R&D-samenwerkingsproject bestaat uit 4 subdoelstellingen:
- Sparky 2.0 serious game
- Telemonitoring dashboard
- Hardware game controllers
- Therapeutisch testen
Innovatie van deze onderdelen is van doorslaggevend belang om de hoofddoelstelling te behalen. Het koppelen van serious games aan ademhalingsoefeningen en longfunctiemetingen is namelijk een onontgonnen gebied.
Technische Uitdagingen
Om deze reden gaat het consortium de technische uitdaging aan serious games te ontwikkelen ter ondersteuning van o.a. real-time astma-aanvallen, gameplay voor groepen en om medicatie-inname te toetsen. Daarnaast vindt innovatie plaats op het gebied van telemonitoring zodat onafhankelijk van de situatie oefeningen verantwoord en gecontroleerd uitgevoerd kunnen worden. Game controllers worden vernieuwd door toe...
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 153.382 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Panda Whale B.V.penvoerder
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiëntenPanda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen. | Mkb-innovati... | € 153.382 | 2021 | Details |
Gamen Voor LuchtHet project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel. | Mkb-innovati... | € 335.755 | 2016 | Details |
Versnel Burn-out-herstelGlimp en M91200 ontwikkelen de Pebbles, een adaptief apparaat voor ademhalingsoefeningen, om burn-out-therapie te verbeteren en zorgkosten te verlagen in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 187.500 | 2022 | Details |
Smart Revalidatie PlatformHet project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 229.530 | 2022 | Details |
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controllerHet project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games. | Mkb-innovati... | € 133.287 | 2022 | Details |
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten
Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.
Gamen Voor Lucht
Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.
Versnel Burn-out-herstel
Glimp en M91200 ontwikkelen de Pebbles, een adaptief apparaat voor ademhalingsoefeningen, om burn-out-therapie te verbeteren en zorgkosten te verlagen in Zuid-Holland.
Smart Revalidatie Platform
Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controller
Het project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Disfunctionele-ademhaling begeleiding voor thuisHet project evalueert de effectiviteit van Pebble-technologie voor kinderen met disfunctionele ademhaling in het HagaZiekenhuis. | 1.1 - Het ve... | € 18.735 | 2024 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementieMobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Serious and escape games in virtual reality to improve the capacity of decision makers and citizens for the implementation of air quality plans and actionsThe LIFE V-Air project aims to enhance air quality awareness and decision-making through gamification and VR tools, engaging citizens and policymakers to visualize impacts and drive effective actions. | LIFE Standar... | € 754.479 | 2022 | Details |
MIT Eyetracking ResearchHet project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Project MITH2020 School for NinjaEen startup ontwikkelt een serious game op basis van Theory U om spelers te helpen bij stressklachten door middel van interventies zoals meditatie en bewustwording, met als doel zelfregie en participatie te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Disfunctionele-ademhaling begeleiding voor thuis
Het project evalueert de effectiviteit van Pebble-technologie voor kinderen met disfunctionele ademhaling in het HagaZiekenhuis.
Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementie
Mobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering.
Serious and escape games in virtual reality to improve the capacity of decision makers and citizens for the implementation of air quality plans and actions
The LIFE V-Air project aims to enhance air quality awareness and decision-making through gamification and VR tools, engaging citizens and policymakers to visualize impacts and drive effective actions.
MIT Eyetracking Research
Het project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen.
Project MITH2020 School for Ninja
Een startup ontwikkelt een serious game op basis van Theory U om spelers te helpen bij stressklachten door middel van interventies zoals meditatie en bewustwording, met als doel zelfregie en participatie te bevorderen.