Mobile Continuous Cutting Platform

Rail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid.

Subsidie
€ 200.000
2016

Projectdetails

Inleiding

Wanneer treinen over spoorstaven rijden, treedt slijtage op. Daardoor vervormen de spoorstaven en ontstaan kleine haarscheurtjes. Om zorg te dragen dat het spoorwegnet intact blijft, het spoor veilig blijft, en de onderhouds- en vervangingskosten beperkt blijven, worden de spoorstaven geslepen.

Probleemstelling

Het slijpen en herprofileren van spoorstaven gebeurt momenteel met slijptreinen. Dit slijpen gaat gepaard met enorme geluidsoverlast en een grote vonkenregen, met als gevolg veel fijnstofproductie door het residu van de geslepen spoorstaven. Hierdoor is deze methode ongeschikt voor bepaalde omgevingen, zoals:

  • Rangeerterreinen
  • Tunnels
  • Overwegen
  • Wissels
  • Beboste gebieden

Oplossing

Rail Restore B.V. en Nimex B.V. zijn experts in de markt van spoorstaven snijden. Het is de doelstelling van Rail Restore B.V. en Nimex B.V. om een Mobile Cutting Unit (MCU) met een curved abrasive waterjet nozzle te ontwikkelen. Deze unit maakt het mogelijk om spoorstaven met een exacte curve te snijden en herprofileren op plekken waar rails op dit moment niet kunnen of mogen worden geslepen.

Innovatie

Het project leidt tot een innovatieve curved abrasive waterjet die ingezet gaat worden om op een mobiel voertuig, in de buitenlucht en op locatie, spoorstaven te snijden. Rail Restore B.V. en Nimex B.V. zijn volledig complementair aan elkaar omtrent de benodigde kennis en competenties om de vereiste unit, de dynamische mobiele positionering, het outdoor snijproces, de materialen en constructies te ontwikkelen.

Relevantie

De ontwikkeling in dit project sluit aan bij de topsector Logistiek, thema Service Logistiek, en binnen de TKI Dinalog bij het thema Ruimte & Bereikbaarheid. De betrokken bedrijven zijn gevestigd in het hart van de maintenance regio (West-Brabant) van Zuid-Nederland en zijn daarmee onlosmakelijk verbonden met het netwerk in dit nationale topcluster.

Verwachte Impact

De innovatie zorgt voor hogere beschikbaarheid van het spoor terwijl tegelijkertijd de onderhoudskosten verlagen, met een positief effect op de bereikbaarheid. Rail Restore B.V. en Nimex B.V. hebben vanuit Pro Rail en gerenommeerde bedrijven en organisaties ondersteuning ontvangen voor hun vooruitstrevende visie.

Financiële Verwachtingen

Door het exploiteren van de MCU verwachten Rail Restore B.V. en Nimex B.V. ieder een additionele omzet van ruim 8,5 miljoen euro in de eerste vijf jaar na afloop van het project.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Rail Restore B.V.penvoerder
  • Nimex B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

i-Trac

Het project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren.

€ 198.450
Mkb-innovati...

Opheffen blokkades in de keten van te renoveren thermisch verzinkte materialen

Het project richt zich op het optimaliseren van het ontzinkproces van thermisch verzinkte geleiderail om de circulaire ambities te ondersteunen en de capaciteit voor renovatie te vergroten.

€ 199.780
Mkb-innovati...

Mill Digital Twin Expert System (MiDiTex)

Het project ontwikkelt een Mill Digital Twin Expert System (MiDiTex) voor predictive maintenance van SAG-molens om ongeplande stilstand te verminderen en energiebesparing van 7% te realiseren.

€ 197.750
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Integrated Unloading & Switching System 2.0

Timesavers en KV Techniek ontwikkelen een innovatieve robottechnologie voor geautomatiseerde ontbraamoplossingen, inclusief een nieuwe machine en een 'plug and play'-module voor bestaande systemen.

€ 195.883
Mkb-innovati...

Oplossing onderhoudsproblematiek natte kunstwerken

Ontwikkel een integraal platform voor slim en efficiënt onderhoud van natte infrastructuur in Nederland, om kosten te verlagen en hinder te minimaliseren, en zo de sector te vernieuwen.

€ 183.114

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

LIFE Standar...

New Alternative vegetation management TechniqUes for an environmentally friendly Railway infrastructurE - Railway Vegetation Management

The LIFE NATURE-RAIL project aims to demonstrate zero-chemical vegetation control methods for railways, assessing their socio-economic impact for broader European application.

€ 1.668.795
Mkb-innovati...

De weg naar CO2 reductie - CircuRail

Steel Productions B.V. ontwikkelt een innovatief proces voor niet-chemische ontzinking en certificering van gebruikte geleiderails, gericht op het creëren van een circulaire rail (CircuRail).

€ 20.000
Mkb-innovati...

Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AI

Het project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Predictive maintenance

Cursor ontwikkelt een systeem voor predictive maintenance in de haven van Rotterdam om vroegtijdig scheuren in verhardingen te detecteren, kosten te verlagen en de infrastructuur te verduurzamen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrische IJsvogel

De Vries ontwikkelt lichte, elektrische machines met rupsbanden voor het CO2-neutraal maaien van natte natuurgronden, om het onderhoud van begroeiing te verbeteren en milieuvriendelijker te maken.

€ 20.000