Bioxxide Ballasterwaterbehandelingsinstallatie

Het project ontwikkelt een compact ballastwaterbehandelingssysteem (Bioxxide) met een natuurlijk biocide om de introductie van invasieve mariene soorten te voorkomen en een efficiënt logistiek proces te implementeren.

Subsidie
€ 264.040
2019

Projectdetails

Inleiding

Van meer dan 90% van de wereldwijde handelsstromen vindt het transport van goederen plaats via zee. Hiervoor worden zeeschepen ingezet die ballastwater gebruiken om de diepgang, stabiliteit, voortstuwing, manoeuvreerbaarheid en sterkte van het schip te verbeteren. Het ballastwater wordt in havens, rivieren en op open zee in ballasttanks geladen en elders op de wereld in een haven weer gelost. Jaarlijks wordt hierdoor zo’n 10 miljard ton ballastwater door de zeeschepen verplaatst over de wereld. Dit zorgt voor de verspreiding van uitheemse (invasieve) waterorganismen die in een andere ecologische zone geen natuurlijke vijanden hebben. Volgens de Nature Conservancy is de scheepvaart hiermee de grootste oorzaak van de introductie van invasieve soorten in zee wereldwijd.

Probleemstelling

Met de toename van de scheepsgrootte, het aantal schepen en de hogere snelheid, kortom met de intensivering van het scheepvaartverkeer, is dit een ernstig probleem geworden. De introductie van schadelijke uitheemse organismen moet worden voorkomen. In het verleden heeft de introductie van uitheemse soorten grote (ook economische) impact op introductiegebieden gehad. De kans op introductie van invasieve exoten is groot doordat:

  1. Jaarlijks wordt tussen de 3 en 4 duizend miljoen ton onbehandeld ballastwater in havens en kustgebieden geloosd.
  2. Dagelijks worden meer dan 10 duizend mariene soorten getransporteerd en geïntroduceerd in een uitheemse omgeving.

Ontwikkeling Bioxxide

Bestaande op de markt verkrijgbare ballastwaterbehandelingssystemen maken gebruik van UV, elektrolyse (chloorbehandeling) en filtratie. Bioxxide is niet gebaseerd op deze technieken, maar maakt gebruik van een natuurlijk biocide.

Doelstellingen van het project

De doelstelling van dit project is het ontwikkelen van een ballastwaterbehandelingssysteem (Bioxxide), gebaseerd op het gebruik van natuurlijk biocide. Het systeem is compact, eenvoudig te installeren, makkelijk te bedienen en goedkoop in aanschaf.

De tweede doelstelling van dit project is de ontwikkeling van een nieuw logistiek proces in de scheepvaart, waarbij automatisch een signaal uitgaat voor de levering van een nieuwe biocidecontainer in de eerstvolgende haven, voor de biocideoplossing op is.

Technische uitdaging

De technische uitdaging in dit project is om een ballastwaterbehandelingssysteem te ontwikkelen met een minimale voetafdruk op het schip, zowel in energiegebruik als ruimtegebruik.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 264.040

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • TSOL Projects B.V.penvoerder
  • Hookshire B.V.
  • TPU Services B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Ontwikkeling Biologische Zuivering van Zeer Zout Water

Dit project ontwikkelt een innovatieve waterzuiveringsinstallatie die zout water biologisch kan reinigen tot 35.000 mg/liter, om milieuvriendelijke en kosteneffectieve oplossingen te bieden.

€ 199.605
Mkb-innovati...

Onderzoek ontwikkeling effectieve microfouling bestrijdingsmethodiek in een open recirculatie koelwater testsysteem

Special Water Europe ontwikkelt een effectieve methodiek om biofilms in open recirculatie koelwatersystemen te destabiliseren en te bestrijden met een combinatie van producten en biocides.

€ 52.311
Mkb-innovati...

Innovatieve zuivering van Zeer Zorgwekkende Stoffen uit afvalwater

B&C Ultrafiltratie BV en partners ontwikkelen een innovatieve waterzuivering unit om zeer zorgwekkende stoffen uit olie/watermengsels in de metaalindustrie effectief te verwijderen en om te zetten in water en methaan.

€ 118.398
Mkb-innovati...

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

€ 141.295
Mkb-innovati...

Galuxea BV

Galuxea en H2O BS ontwikkelen en testen een energiezuinige UVC-LED-oplossing om biofouling in oppervlaktewater te bestrijden zonder chemie, met als doel ecologische bescherming en kostenbesparing.

€ 248.920

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Zuiveringssysteem voor toiletwater van pleziervaartuigen

Deze haalbaarheidsstudie onderzoekt de ontwikkeling van een natuurlijk microbieel zuiveringssysteem voor afvalwater in de pleziervaart, gericht op milieuvriendelijke lozing en het voldoen aan regelgeving.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zwart water zuiveringsinstallatie pleziervaart

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een elektro-coagulatie zuiveringsinstallatie voor pleziervaartuigen, ter vervanging van verboden directe lozing volgens EU-regels.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Decentrale conservering van gefractioneerde aquatische biomassa.

Dit project ontwikkelt een nieuw bioraffinageproces voor aquatische biomassa om rotting te voorkomen en efficiëntie te verbeteren, met als doel biobased materialen en stikstofvermindering.

€ 20.000
Demonstratie...

Cargo Treatment on-Board

Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.

€ 380.599
EIC Pathfinder

Biocatalytic membranes for micro/nano plastic degradation within waste water effluents

BMRex aims to develop a novel biocatalyst-based membrane reactor technology for efficient removal and degradation of micro/nano-plastics from wastewater, promoting sustainable plastic recycling.

€ 3.638.501