Besparen gewicht vloersysteem voor rolstoelvervoer
Smartfloor en [Aanvrager/Partner] ontwikkelen een lichter modulaire vloersysteem voor taxibussen om het laadgewicht te verlagen, het aantal inzittenden te behouden en de ergonomie te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Smartfloor en [Aanvrager/Partner] gaan samen een modulaire vloersysteem ontwerpen voor het ombouwen van taxibussen tot rolstoelvervoer.
Probleemstelling
Het maximale gewicht van taxibusje + laadgewicht is 3500 kilogram. Nu kunnen er 9 personen (chauffeur + 8 inzittenden) in een taxibus worden vervoerd. Doordat voertuigen steeds zwaarder worden, wordt het laadgewicht gereduceerd. De voertuigen worden steeds zwaarder door extra equipment dat benodigd is om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen en ook met de komst van elektrische voertuigen met de zware accupakketten.
Gevolgen van het probleem
Als het laadgewicht wordt gereduceerd, betekent dit dat er minder personen vervoerd kunnen worden. Dit heeft de volgende gevolgen:
- Het aantal ritten neemt toe.
- De uitstoot neemt toe.
- De kosten van het vervoer worden hoger.
Oplossing
Smartfloor richt zich op het vloersysteem van een taxibus. [Aanvrager/Partner] en Smartfloor gaan in dit onderzoek een lichter vloersysteem ontwerpen om te voorkomen dat het laadgewicht gereduceerd wordt en daarmee het aantal inzittenden.
Onderzoek naar bedieningssysteem
Daarnaast zal er onderzoek gedaan worden naar het bedieningssysteem waarmee de stoelen vergrendeld zijn aan het vloersysteem. Momenteel wordt er gebruikgemaakt van een 2-handsbediening. Hiervoor wordt er een 1-handsbediening ontworpen, wat ook voor een betere ergonomie moet zorgen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 76.388 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Smartfloor B.V.penvoerder
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
The Railfree TrainHet project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2017 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | Mkb-innovati... | € 203.875 | 2017 | Details |
OCTO: data terminal voor personenvervoerOntwikkeling van een innovatieve data terminal voor taxi's en touringcars met ritplanning op basis van actuele weer- en verkeersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 94.274 | 2022 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
The Railfree Train
Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.
OCTO: data terminal voor personenvervoer
Ontwikkeling van een innovatieve data terminal voor taxi's en touringcars met ritplanning op basis van actuele weer- en verkeersomstandigheden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ROLSTOELVERVOER IN 100% ELEKTRISCHE AUTO'SDit project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor rolstoelvervoer in elektrische voertuigen, inclusief een proof of concept en marktonderzoek naar behoefte en businesscase. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
TreinliftHet project onderzoekt de haalbaarheid van een treinlift voor gehandicapten om het reizen per trein toegankelijker te maken en de bijbehorende uitdagingen te verhelpen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Mobiele meet- en scanstraat voor vrachtwagensFuchs ontwikkelt een innovatieve mobiele scan- en meetstraat voor vrachtwagenbanden, die veilig en realtime data verzamelt op elke locatie, met een ontwerp vergelijkbaar met een zeecontainer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ROLSTOELVERVOER IN 100% ELEKTRISCHE AUTO'S
Dit project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor rolstoelvervoer in elektrische voertuigen, inclusief een proof of concept en marktonderzoek naar behoefte en businesscase.
Treinlift
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een treinlift voor gehandicapten om het reizen per trein toegankelijker te maken en de bijbehorende uitdagingen te verhelpen.
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Mobiele meet- en scanstraat voor vrachtwagens
Fuchs ontwikkelt een innovatieve mobiele scan- en meetstraat voor vrachtwagenbanden, die veilig en realtime data verzamelt op elke locatie, met een ontwerp vergelijkbaar met een zeecontainer.