Besparen gewicht vloersysteem voor rolstoelvervoer

Smartfloor en [Aanvrager/Partner] ontwikkelen een lichter modulaire vloersysteem voor taxibussen om het laadgewicht te verlagen, het aantal inzittenden te behouden en de ergonomie te verbeteren.

Subsidie
€ 76.388
2020

Projectdetails

Inleiding

Smartfloor en [Aanvrager/Partner] gaan samen een modulaire vloersysteem ontwerpen voor het ombouwen van taxibussen tot rolstoelvervoer.

Probleemstelling

Het maximale gewicht van taxibusje + laadgewicht is 3500 kilogram. Nu kunnen er 9 personen (chauffeur + 8 inzittenden) in een taxibus worden vervoerd. Doordat voertuigen steeds zwaarder worden, wordt het laadgewicht gereduceerd. De voertuigen worden steeds zwaarder door extra equipment dat benodigd is om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen en ook met de komst van elektrische voertuigen met de zware accupakketten.

Gevolgen van het probleem

Als het laadgewicht wordt gereduceerd, betekent dit dat er minder personen vervoerd kunnen worden. Dit heeft de volgende gevolgen:

  1. Het aantal ritten neemt toe.
  2. De uitstoot neemt toe.
  3. De kosten van het vervoer worden hoger.

Oplossing

Smartfloor richt zich op het vloersysteem van een taxibus. [Aanvrager/Partner] en Smartfloor gaan in dit onderzoek een lichter vloersysteem ontwerpen om te voorkomen dat het laadgewicht gereduceerd wordt en daarmee het aantal inzittenden.

Onderzoek naar bedieningssysteem

Daarnaast zal er onderzoek gedaan worden naar het bedieningssysteem waarmee de stoelen vergrendeld zijn aan het vloersysteem. Momenteel wordt er gebruikgemaakt van een 2-handsbediening. Hiervoor wordt er een 1-handsbediening ontworpen, wat ook voor een betere ergonomie moet zorgen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 76.388

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Smartfloor B.V.penvoerder
  • Partner geen Rechtspersoon

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.

Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.

€ 196.651
Mkb-innovati...

The Railfree Train

Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Optimale Multi Modale Mobiliteit

Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.

€ 190.400
Mkb-innovati...

SDCT Smart Driver Coaching Tool

Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.

€ 203.875
Mkb-innovati...

OCTO: data terminal voor personenvervoer

Ontwikkeling van een innovatieve data terminal voor taxi's en touringcars met ritplanning op basis van actuele weer- en verkeersomstandigheden.

€ 94.274

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

ROLSTOELVERVOER IN 100% ELEKTRISCHE AUTO'S

Dit project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor rolstoelvervoer in elektrische voertuigen, inclusief een proof of concept en marktonderzoek naar behoefte en businesscase.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Treinlift

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een treinlift voor gehandicapten om het reizen per trein toegankelijker te maken en de bijbehorende uitdagingen te verhelpen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Een schonere en duurzamere luchthaven

XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mobiele meet- en scanstraat voor vrachtwagens

Fuchs ontwikkelt een innovatieve mobiele scan- en meetstraat voor vrachtwagenbanden, die veilig en realtime data verzamelt op elke locatie, met een ontwerp vergelijkbaar met een zeecontainer.

€ 20.000