The Railfree Train
Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.
Projectdetails
Inleiding
Het onderhavige project heeft betrekking op de ontwikkeling van een duurzaam, self-guided voertuig waarmee we de efficiëntie aanzienlijk kunnen vergroten op vliegvelden en industrieterreinen. Hieronder een korte inleiding op de kansrijkheid binnen beide markten.
Marktanalyse
De wereldwijde transport van goederen is de drijvende motor achter de zeer sterke internationalisering en expansie van de economie. In de ontwikkelde landen, zoals de USA, Duitsland, enzovoort, is het luchtvervoer van goederen essentieel om samen met trein- en scheepstransport concurrerend te blijven op de wereldmarkt. Transport via de lucht is de snelste en meest recente manier om goederen te vervoeren.
Voordelen en Uitdagingen
Het ultieme voordeel van het luchtvervoer ligt dus in haar snelheid, echter de kosten van de exploitatie ervan zijn hoog en omwille van fysieke beperkingen vooral geschikt voor relatief lichte en kostbare ladingen. Een resultaat is de expansie van de luchthavens. Volgens prognoses van IATA en Boeing zal de luchtvracht wereldwijd met bijna 5% per jaar groeien. Dit betekent een verdubbeling vóór het jaar 2030. In de Aziatische landen ligt de groei zelfs nog hoger (zie bovenstaande figuren en de volgende bron: aviationvoice.com).
Huidige Situatie op Bedrijfsterreinen
Op bedrijfsterreinen worden veel goederen vervoerd van hal naar hal. Veel karretjes worden nog getrokken met dieseltractors en worden niet efficiënt benut. Voldoende parkeerplaats en monitoring van locaties van de karretjes vormen een probleem. Onze oplossing zal:
- Met minder karretjes meer vervoeren
- Kosten reduceren
- 24/7 beschikbaar zijn
- Optimale benutting van bedrijfsoppervlakte mogelijk maken
- Groei flexibel maken
- Just-in-time vervoer mogelijk blijven van voorraad, gereedschap en mensen
Het is tevens goed integreerbaar en draagt bij aan de modernisering.
Projectdoel
Het doel van het project is om binnen 2 jaar tijd een vernieuwend en geautomatiseerd cargo transportsysteem prototype voor vliegvelden en bedrijfsterreinen te ontwikkelen, testen en demonstreren.
Technologie en Innovatie
Hiervoor worden hightech oplossingen bedacht en uitgewerkt voor de logistieke integratie op de 2 doelmarkten. De technologietransfer van navigatietechnologie, realtime monitoring en intelligente besturing van het transportsysteem zal gepaard gaan met logistieke data-analyses.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Deep Innovations B.V.penvoerder
- Unconstrained Robotics B.V. (Accerion)
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | Mkb-innovati... | € 203.875 | 2017 | Details |
Ontwikkeling Universal Smart Mobility SolutionTracefy en E-Trailer ontwikkelen een universele slimme mobiliteitsoplossing die integratie met bestaande systemen bevordert, gericht op duurzame en toekomstbestendige mobiliteit. | Mkb-innovati... | € 348.600 | 2021 | Details |
Locatie Herkenning Wagon en LadingDistriRail B.V. ontwikkelt een track & trace systeem voor goederentransport per spoor om ladingen live te volgen, de klantenservice te verbeteren en de veiligheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 153.503 | 2016 | Details |
Zero-operator mixed palletizingHet project ontwikkelt een Zero-Operator Mixed-Palletizing oplossing om onbemande logistieke processen te realiseren, waardoor personeelstekorten worden aangepakt en de efficiëntie en duurzaamheid toenemen. | Mkb-innovati... | € 195.675 | 2022 | Details |
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.
Ontwikkeling Universal Smart Mobility Solution
Tracefy en E-Trailer ontwikkelen een universele slimme mobiliteitsoplossing die integratie met bestaande systemen bevordert, gericht op duurzame en toekomstbestendige mobiliteit.
Locatie Herkenning Wagon en Lading
DistriRail B.V. ontwikkelt een track & trace systeem voor goederentransport per spoor om ladingen live te volgen, de klantenservice te verbeteren en de veiligheid te verhogen.
Zero-operator mixed palletizing
Het project ontwikkelt een Zero-Operator Mixed-Palletizing oplossing om onbemande logistieke processen te realiseren, waardoor personeelstekorten worden aangepakt en de efficiëntie en duurzaamheid toenemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Out of the box effectieve lift-/reach-transportmodule in smal werkgebiedHet project onderzoekt innovatieve technologieën voor efficiënter goederenbeheer in krappe magazijnruimtes, met als doel kosten te verlagen en ontwerpvrijheid te vergroten. | Mkb-innovati... | € 18.200 | 2023 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORTDit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem. | Mkb-innovati... | € 19.950 | 2020 | Details |
URTwoInther onderzoekt de haalbaarheid van het URTwo-systeem om de verwerkingssnelheid in logistiek te verhogen naar 10.000 pakketten per uur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Out of the box effectieve lift-/reach-transportmodule in smal werkgebied
Het project onderzoekt innovatieve technologieën voor efficiënter goederenbeheer in krappe magazijnruimtes, met als doel kosten te verlagen en ontwerpvrijheid te vergroten.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORT
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem.
URTwo
Inther onderzoekt de haalbaarheid van het URTwo-systeem om de verwerkingssnelheid in logistiek te verhogen naar 10.000 pakketten per uur.
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.