The Railfree Train

Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.

Subsidie
€ 200.000
2017

Projectdetails

Inleiding

Het onderhavige project heeft betrekking op de ontwikkeling van een duurzaam, self-guided voertuig waarmee we de efficiëntie aanzienlijk kunnen vergroten op vliegvelden en industrieterreinen. Hieronder een korte inleiding op de kansrijkheid binnen beide markten.

Marktanalyse

De wereldwijde transport van goederen is de drijvende motor achter de zeer sterke internationalisering en expansie van de economie. In de ontwikkelde landen, zoals de USA, Duitsland, enzovoort, is het luchtvervoer van goederen essentieel om samen met trein- en scheepstransport concurrerend te blijven op de wereldmarkt. Transport via de lucht is de snelste en meest recente manier om goederen te vervoeren.

Voordelen en Uitdagingen

Het ultieme voordeel van het luchtvervoer ligt dus in haar snelheid, echter de kosten van de exploitatie ervan zijn hoog en omwille van fysieke beperkingen vooral geschikt voor relatief lichte en kostbare ladingen. Een resultaat is de expansie van de luchthavens. Volgens prognoses van IATA en Boeing zal de luchtvracht wereldwijd met bijna 5% per jaar groeien. Dit betekent een verdubbeling vóór het jaar 2030. In de Aziatische landen ligt de groei zelfs nog hoger (zie bovenstaande figuren en de volgende bron: aviationvoice.com).

Huidige Situatie op Bedrijfsterreinen

Op bedrijfsterreinen worden veel goederen vervoerd van hal naar hal. Veel karretjes worden nog getrokken met dieseltractors en worden niet efficiënt benut. Voldoende parkeerplaats en monitoring van locaties van de karretjes vormen een probleem. Onze oplossing zal:

  • Met minder karretjes meer vervoeren
  • Kosten reduceren
  • 24/7 beschikbaar zijn
  • Optimale benutting van bedrijfsoppervlakte mogelijk maken
  • Groei flexibel maken
  • Just-in-time vervoer mogelijk blijven van voorraad, gereedschap en mensen

Het is tevens goed integreerbaar en draagt bij aan de modernisering.

Projectdoel

Het doel van het project is om binnen 2 jaar tijd een vernieuwend en geautomatiseerd cargo transportsysteem prototype voor vliegvelden en bedrijfsterreinen te ontwikkelen, testen en demonstreren.

Technologie en Innovatie

Hiervoor worden hightech oplossingen bedacht en uitgewerkt voor de logistieke integratie op de 2 doelmarkten. De technologietransfer van navigatietechnologie, realtime monitoring en intelligente besturing van het transportsysteem zal gepaard gaan met logistieke data-analyses.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2017

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Deep Innovations B.V.penvoerder
  • Unconstrained Robotics B.V. (Accerion)

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Optimale Multi Modale Mobiliteit

Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.

€ 190.400
Mkb-innovati...

SDCT Smart Driver Coaching Tool

Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.

€ 203.875
Mkb-innovati...

Ontwikkeling Universal Smart Mobility Solution

Tracefy en E-Trailer ontwikkelen een universele slimme mobiliteitsoplossing die integratie met bestaande systemen bevordert, gericht op duurzame en toekomstbestendige mobiliteit.

€ 348.600
Mkb-innovati...

Locatie Herkenning Wagon en Lading

DistriRail B.V. ontwikkelt een track & trace systeem voor goederentransport per spoor om ladingen live te volgen, de klantenservice te verbeteren en de veiligheid te verhogen.

€ 153.503
Mkb-innovati...

Zero-operator mixed palletizing

Het project ontwikkelt een Zero-Operator Mixed-Palletizing oplossing om onbemande logistieke processen te realiseren, waardoor personeelstekorten worden aangepakt en de efficiëntie en duurzaamheid toenemen.

€ 195.675

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Out of the box effectieve lift-/reach-transportmodule in smal werkgebied

Het project onderzoekt innovatieve technologieën voor efficiënter goederenbeheer in krappe magazijnruimtes, met als doel kosten te verlagen en ontwerpvrijheid te vergroten.

€ 18.200
Mkb-innovati...

Inland shipping maximum sustainable

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CONNECTED AUTOMATED TRANSPORT

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem.

€ 19.950
Mkb-innovati...

URTwo

Inther onderzoekt de haalbaarheid van het URTwo-systeem om de verwerkingssnelheid in logistiek te verhogen naar 10.000 pakketten per uur.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.

€ 20.000