VACUÜMDICHT POROSITEITSVRIJ VERBINDEN ALUMINIUM MET COBOT

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van het gebruik van een Cobot om de porositeit van aluminium lassen te verbeteren, met als doel de luchtvaartsector te verduurzamen en brandstofverbruik te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Klimaatverandering is één van 's werelds meest besproken onderwerpen. In de afgelopen jaren werden in de verschillende klimaatconferenties afspraken vastgelegd om de uitstoot van broeikasgassen, als een grote veroorzaker van klimaatveranderingen, tegen te gaan. De luchtvaartsector heeft een aanzienlijk aandeel in de oorzaak van de hoeveelheid uitgestoten broeikasgassen. Zij hebben daarom ook de plicht maatregelen te nemen die de uitstoot waar mogelijk verminderen.

Duurzaamheid in de Luchtvaart

Een van de manieren om de luchtvaartsector te verduurzamen is een afname in brandstofverbruik door lichtere materiaalkeuze. Daarnaast kunnen ook middels een betere aerodynamica besparingen in brandstofverbruik worden gerealiseerd. Een van de nieuwere materialen die gebruikt worden is composiet. Dit materiaal wordt gelamineerd in een mal.

Vereisten voor Mallen

Zo’n mal wordt gebruikt onder druk en vacuüm. Dergelijke mallen moeten vacuümdicht zijn en daarnaast is iedere porie aan de oppervlakte een defect van het product. Door de porositeit van de aluminium lassen te verbeteren, verbetert ook het vermogen van de mal om vacuüm te trekken en te functioneren.

Huidige Uitdagingen

Op dit moment is dit nog steeds moeilijk, tenzij gebruik wordt gemaakt van hele dure technieken zoals Electron Beam welding. Dit project richt zich op het verbeteren van de porositeit van de aluminium las met behulp van een Cobot.

Hoofdvraag en Technische Haalbaarheid

De hoofdvraag luidt dan ook: Is het haalbaar om middels het gebruik van een Cobot de menselijke variantie in de kwaliteit van de las te verkleinen ofwel uit te sluiten en daarmee porositeitsvrij te lassen met aluminium? Technische haalbaarheidsvragen die daarbij horen zijn:

  • Is de sterkte van de las dan wel groot genoeg?
  • Is de Cobot in te passen in het proces?
  • Is de porositeit te verminderen?
  • Is porositeit uit te sluiten?

Economische Haalbaarheid

Tevens moet onderzocht worden of het uiteindelijke project bedrijfseconomisch haalbaar is. Als uit dit onderzoek blijkt dat het bedrijfseconomisch niet haalbaar is, dan wordt er uiteraard ook niet overgegaan tot ontwikkelen. Economische haalbaarheid is voor Dutch-Shape lastiger te behalen doordat zij enkelstuks produceert. Het gaat dus om telkens andere producten, waardoor automatiseren niet lonend is, in tegenstelling tot wanneer het proces identiek 10 tot 1000 maal gerepeteerd wordt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • DUTCH-SHAPE DEVELOPMENT B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Ontwikkeling van een innovatief productieproces voor composieten knooppunten

Het project onderzoekt een vacuüminfusie proces voor composieten knooppunten, gericht op hogere productiesnelheid en milieuvriendelijkheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Drabo dynamic cobot 4.0

Het project onderzoekt de haalbaarheid van gecobotiseerde workflows voor complexe metaalbewerkingen in kleine series, met als doel een rapport te leveren dat besluitvorming ondersteunt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR HET VERBINDEN VAN POLYMERE ONDERDELEN VOOR LAB-ON-CHIP TOEPASSINGEN

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe productiestap voor het lassen van polymere lab-on-a-chip chips, met als doel een efficiënte oplossing te ontwikkelen voor productieproblemen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

C2M

Dit project richt zich op het ontwikkelen van een verbindingsproces voor keramiek composiet materialen (CMCs) aan metalen, om de integratie in raket- en satelliettechnologie te vergemakkelijken en prestaties te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Vacuo Velit

Het project ontwikkelt een innovatief isolatiemateriaal dat kosten verlaagt, materiaalverbruik minimaliseert en de isolatie verbetert, met als doel CO2-uitstoot te verminderen en duurzame energie te benutten.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Automatisch & duurzaam composiet productieproces (Auduco)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geautomatiseerd, duurzaam composiet productieproces met circulaire oplossingen voor composietafval, gericht op kosten-efficiëntie en milieuvriendelijkheid.

€ 200.000
LIFE Standar...

Materials, 2D-3D flattening and Processing, to optimize the topology and create breakthrough zero-waste Composite structural solutions

The ZeroWasteLIFE project aims to enhance the sustainability of composite materials through innovative design and recycling methods, targeting significant reductions in energy use and emissions.

€ 1.812.848
Mkb-innovati...

3D vision inspectie voor gietdelen

Het project ontwikkelt een 3D porositeiten scanner voor de automotive sector om oppervlaktefouten van aluminium gietdelen autonoom en betrouwbaar te meten, ter verbetering van kwaliteitscontrole en procesoptimalisatie.

€ 173.810
Mkb-innovati...

Next generation additive manufacturing systems

Dit project ontwikkelt een innovatief 3D filament printsysteem met cobot-integratie om kosteneffectieve, flexibele productie van klantspecifieke componenten mogelijk te maken, met aanzienlijke groeikansen voor regionale bedrijven.

€ 203.665
Innovation F...

Light and structural laser welded battery cooler

Valeo Systemes Thermiques aims to reduce CO2 emissions by 50% through a new battery cooler production line using laser welding and recycled aluminium, enhancing energy efficiency and recyclability.

€ 3.651.973