E-revalidatie na beroerte
Hica ontwikkelt een handcontroller voor e-revalidatie na een beroerte, gericht op het verbeteren van therapietrouw en voortgangsmeting.
Projectdetails
Inleiding
Hand controller B.V., met de handelsnaam Hica Solutions (hierna: Hica), is een van de initiatieven van HighTechXL en heeft een idee voor de ontwikkeling van een nieuw hulpmiddel voor ondersteuning tijdens het revalidatieproces na een beroerte (ook wel CerebroVasculair Accident, hierna: CVA).
Probleemstelling
CVA is een van de 500 neuromusculaire aandoeningen, waar ook Parkinson, ALS, MS en Duchenne deel van uitmaken. De zorguitgaven voor beroerte werden in Nederland in 2017 geschat op 1,5 miljard euro, waarmee ze in de top-10 van duurste ziekten staat. Van de zorguitgaven voor patiënten met beroerte gaat 40% naar ouderenzorg.
De vroege en late revalidatiefase duurt typisch een halfjaar tot een jaar. Daarna treedt een min of meer stabiele chronische fase in. Patiënten hebben in de praktijk moeite met het uitvoeren van de voorgeschreven revalidatieoefeningen. Hun geestelijke gesteldheid, motivatie en energieniveau spelen hierbij een belangrijke rol.
Bovendien is de voortgang traag en is er geen kwantitatieve data beschikbaar om de voortgang – hoe klein ook – objectief te kunnen tonen. Dit is voor de patiënt (Ga ik vooruit? Sta ik stil?) én de therapeut (Zijn instructies opgevolgd? Welke oefeningen leiden tot verbetering? Neemt kracht in de vingers toe?) een hiaat.
Oplossing
Hica wil de revalidatie van de hand verbeteren middels de ontwikkeling van een aangestuurde handcontroller, in combinatie met een videospel en dashboard.
- De handcontroller wordt door de vingers van de patiënt aangestuurd tijdens het uitvoeren van oefeningen en meet de krachten in de vingers.
- Het videospel houdt de aandacht vast, waardoor de patiënt voorgeschreven oefeningen makkelijker naleeft.
- Het dashboard geeft motivatie door inzicht in de gestelde doelen en bereikte resultaten.
Technologie
Onderliggend maakt Hica gebruik van een ESA-patent, waarin technologie is vastgelegd om via handbewegingen een robotgrijper in de ruimte aan te sturen, terwijl men op aarde daadwerkelijk voelt dat de grijper kracht uitoefent op het voorwerp (Force feedback).
Indien dit lukt, wordt een grote bijdrage geleverd aan de Kennis- en Innovatieagenda 2. Gezondheid en Zorg, specifiek op de missie gericht op het verplaatsen van de zorg naar de leefomgeving en het bespoedigen van het herstel na CVA, en het verbeteren van de kwaliteit van leven door een beter eindresultaat.
Doelstellingen
Het beoogde resultaat van het project is dat Hica voldoende gegevens heeft om de technische en economische haalbaarheid te beoordelen van de ontwikkeling en vermarkting van een e-revalidatiemiddel voor handtherapie na CVA.
Men wil, zowel voor de technische als de economische aspecten, een gedegen analyse van het volgende:
- Waar de sterke en zwakke punten van het project liggen.
- Wat de kansen en risico’s zijn.
- Welke middelen nodig zijn om het project te kunnen doorvoeren.
- Wat uiteindelijk de slagingskansen zijn.
Daarnaast zijn de resultaten bedoeld voor Hica en toekomstige partners (zoals serious game ontwikkelaars) en investeerders (waaronder BOM) om een goed onderbouwd besluit te kunnen nemen alvorens een gezamenlijk R&D-project te starten.
Verder zijn de resultaten nodig om de juiste samenwerkingspartner(s) aan te kunnen trekken. De opgedane kennis vormt de basis voor deze besluitvorming.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2021 |
Einddatum | 31-12-2021 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Hand controller B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Kracht Feedback Hand Controller voor Teleoperatie van Inspectie en OnderhoudsrobotsHet project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve hand controller technologie voor intuïtieve robotbesturing, gericht op economische en technische toepasbaarheid in industriële omgevingen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapieHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
HiM: Hand-in-MotionHet project onderzoekt verbeteringen aan het HiM-systeem om de connectiviteit en herbruikbaarheid voor handrevalidatie te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Mid-air Electromagnetic-based Haptic Device (MEHD)HapMag ontwikkelt een contactloze haptische technologie met elektromagnetische feedback voor medische training, gericht op het verbeteren van vaardigheden en vroegtijdige kankerdetectie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
CoGMO: het cognitieve trainingsprogrammaFEEL-SE ontwikkelt een digitaal trainingsprogramma om de motoriek en herstel van chronisch zieke patiënten te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Kracht Feedback Hand Controller voor Teleoperatie van Inspectie en Onderhoudsrobots
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve hand controller technologie voor intuïtieve robotbesturing, gericht op economische en technische toepasbaarheid in industriële omgevingen.
Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van een motion sim voor fysiotherapie
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een innovatieve B4P Motion Simulator voor fysiotherapie ter ondersteuning van revalidatie na niet-aangeboren hersenletsel.
HiM: Hand-in-Motion
Het project onderzoekt verbeteringen aan het HiM-systeem om de connectiviteit en herbruikbaarheid voor handrevalidatie te optimaliseren.
Mid-air Electromagnetic-based Haptic Device (MEHD)
HapMag ontwikkelt een contactloze haptische technologie met elektromagnetische feedback voor medische training, gericht op het verbeteren van vaardigheden en vroegtijdige kankerdetectie.
CoGMO: het cognitieve trainingsprogramma
FEEL-SE ontwikkelt een digitaal trainingsprogramma om de motoriek en herstel van chronisch zieke patiënten te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
MoveVReeMoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing. | 1.1 - Het ve... | € 457.275 | 2024 | Details |
I-HIT: INTELLIGENT HOLOGAIT INTERVENTION TOOLKITDe I-HIT toolkit ontwikkelt een innovatieve, data-gedreven oplossing met sensortechnologie en Mixed Reality om revalidatie van de onderste extremiteit te verbeteren en versnellen. | Mkb-innovati... | € 206.266 | 2022 | Details |
VRarm: Virtuele therapeut aan huisHet project ontwikkelt een slimme VR-therapeut voor thuisrevalidatie van mensen met niet aangeboren hersenletsel. | Mkb-innovati... | € 136.248 | 2020 | Details |
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controllerHet project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games. | Mkb-innovati... | € 133.287 | 2022 | Details |
Sense Glove VRHet project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren. | Mkb-innovati... | € 199.806 | 2017 | Details |
MoveVRee
MoveVRee ontwikkelt een VR-hulpmiddel voor thuisrevalidatie van arm-, pols- en handfunctie bij NAH-patiënten, gericht op herstel en kostenbesparing.
I-HIT: INTELLIGENT HOLOGAIT INTERVENTION TOOLKIT
De I-HIT toolkit ontwikkelt een innovatieve, data-gedreven oplossing met sensortechnologie en Mixed Reality om revalidatie van de onderste extremiteit te verbeteren en versnellen.
VRarm: Virtuele therapeut aan huis
Het project ontwikkelt een slimme VR-therapeut voor thuisrevalidatie van mensen met niet aangeboren hersenletsel.
Neurologische revalidatiebespoediging met roeimachine als controller
Het project ontwikkelt een prototype van een sensor-gestuurde roeimachine voor revalidatie van mensen met een CNA, gericht op het verbeteren van herstel via serious games.
Sense Glove VR
Het project ontwikkelt een VR-gebaseerde revalidatie-oplossing met de Sense Glove om patiënten met arm- en handfunctieproblemen effectiever en goedkoper te laten revalideren.