Conmeq X35
Conmeq onderzoekt de haalbaarheid van het X35-platform voor digitale, remote bedienbare machines met optimale efficiëntie.
Projectdetails
Inleiding
Doel van het project is het vaststellen van de technische en economische haalbaarheid van het Conmeq X35 concept als platform voor meerdere machines. Dit omvat met name de haalbaarheid van digitalisering van de machine voor optimale remote operatie.
Onderzoek en Activiteiten
Om deze haalbaarheid vast te stellen, zal Conmeq onderzoek doen en activiteiten gaan uitvoeren.
- Naast de inzet van eigen mensen en middelen, zal Conmeq experts inschakelen.
Achtergrond
Conmeq uit Budel heeft eind 2020 een eerste elektrische minigraafmachine op de markt gezet. Deze machine, de AS15, is een zeer klein formaat machine dat door deuren van 80 cm kan rijden.
Klantvragen
De eerste klanten en klantcontacten van de AS15 vragen nu om een grotere machine die:
- Nog wel op een aanhanger kan worden verplaatst door een chauffeur met rijbewijs B.
- Een hefvermogen heeft van 2.000 kilo.
Vraag naar Autonome Machines
Tevens bestaat de vraag naar remote bestuurbare en autonome machines, die ingezet worden in voor operators gevaarlijke of omgevingen met slechte arbeidscondities.
Efficiëntie en Veiligheid
Tenslotte wil Conmeq te allen tijde een optimaal efficiënte machine-operatie leveren. Daarom willen ze een slimme machine ontwikkelen die essentiële (machine)data verzamelt en door machine-learning steeds efficiënter wordt.
- Op afstand machine-instellingen wijzigen of software-updates doorvoeren in afgelegen gebieden moet ook mogelijk zijn.
- De machine moet beveiligd zijn tegen cyberaanvallen.
Tijdslijn
In acht maanden tijd wil Conmeq de haalbaarheid onderzoeken en, indien mogelijk, daarna een ontwikkelingstraject voor de X35 starten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.200 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2021 |
Einddatum | 31-12-2021 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Construction Machinery & Equipment BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Stuurinrichting voor X-serieDit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve stuurinrichting voor een zwaardere elektrische loader van 2.5 ton. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Retrofit batterijkitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek grondverzet-toolHet project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve oplossing om het vullen van vrachtwagens met grond/zand door graafmachines te versnellen. | Mkb-innovati... | € 19.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachineNijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Elektrificatie wegenfreesHet project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Stuurinrichting voor X-serie
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve stuurinrichting voor een zwaardere elektrische loader van 2.5 ton.
Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.
Haalbaarheidsonderzoek grondverzet-tool
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve oplossing om het vullen van vrachtwagens met grond/zand door graafmachines te versnellen.
Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachine
Nijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel.
Elektrificatie wegenfrees
Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-AConmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken. | Mkb-innovati... | € 163.063 | 2019 | Details |
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen. | Demonstratie... | € 678.294 | 2022 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 187.075 | 2020 | Details |
i-TracHet project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren. | Mkb-innovati... | € 198.450 | 2023 | Details |
All-round Autonomous Vehicle (AAV)AgXeed en Phact ontwikkelen een lichtgewicht autonome landbouwvoertuigtechnologie om bodemverdichting te verminderen, de opbrengst te verbeteren en duurzame landbouwoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2018 | Details |
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-A
Conmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken.
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.
Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
i-Trac
Het project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren.
All-round Autonomous Vehicle (AAV)
AgXeed en Phact ontwikkelen een lichtgewicht autonome landbouwvoertuigtechnologie om bodemverdichting te verminderen, de opbrengst te verbeteren en duurzame landbouwoplossingen te bieden.