Automizing CAD mesh transition from CAD to FEA
Het project richt zich op het automatiseren van de conversie van CAD-modellen naar FEM-compatibele 3D-modellen voor efficiëntere analyses.
Projectdetails
Inleiding
Currently, CAD/CAM applications play an important role in any kind of design industry, which includes shipbuilding (our prior concern) and other sectors bound to CAD/CAM applications. Over the decades, we have witnessed enormous changes within this field, which has changed the concept of CAD designing on a very large scale.
Technologische Verbeteringen
With the improvement of technology in this field, it’s a standard practice for designers to conduct Finite Element Analysis (FEA) in order to validate their engineering concepts before starting building/production.
Prototype en Validatie
They usually set up a prototype for these validations under an FEA or CFD environment. Setting up these validation tests usually starts with creating the meshes for the CAD/CAM models.
Mesh Generatie
Mesh generation is often the most time-consuming part of FEA computer simulations. Research in mesh generation has attempted to remedy this issue with varying degrees of success.
Probleemstelling
A main difficulty in solving the meshing issue is the extent of the problem space. It has been a challenge to adjust the solid models that are created with MasterShip software inside AutoCAD in a way that they can directly be used in FEM programs like Ansys. Gaps and overlaps—especially the small level ones—will block this integration.
Oplossing
We aim to automate the upgrading of the 3D solid model so it will be suitable for direct use in FEM programs like Ansys.
Ervaring en Toekomst
Upon our experience in CAD developing software since 1986, we, MasterShip, are positive that we can handle this process in-house and develop 3D models out of our existing software, which will be a user-friendly model for the FEA environment.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 61.200 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-8-2021 |
Einddatum | 31-7-2022 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- MasterShip Software BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Automized Drawing RegisterMasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
AI driven Computer Aided ManufacturingHet project onderzoekt de training van AI voor feature recognition in 3D modellen om automatisch CNC-programmeeracties te genereren, wat tijd bespaart voor verspaning specialisten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Interne rolkooi scannerVAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Automated parallel processingHet project richt zich op het optimaliseren van het genereren van ontwerpbestanden voor gebouwen door dynamische cloud-hosting en slimme bundeling van elementen, om tijd en dataverbruik te verlagen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepenOntwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Automized Drawing Register
MasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw.
AI driven Computer Aided Manufacturing
Het project onderzoekt de training van AI voor feature recognition in 3D modellen om automatisch CNC-programmeeracties te genereren, wat tijd bespaart voor verspaning specialisten.
Interne rolkooi scanner
VAM ontwikkelt een digitale 3D-scanner om rolkooien efficiënter en nauwkeuriger te ontwerpen, wat tijd en kosten bespaart.
Automated parallel processing
Het project richt zich op het optimaliseren van het genereren van ontwerpbestanden voor gebouwen door dynamische cloud-hosting en slimme bundeling van elementen, om tijd en dataverbruik te verlagen.
Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepen
Ontwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction EngineeringHet project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw. | Mkb-innovati... | € 269.360 | 2022 | Details |
Een virtueel scheepsontwerpsysteem, op gebouwd uit onafhankelijke componentenHet project richt zich op het ontwikkelen van een geïntegreerd scheepsontwerpsysteem om de efficiëntie en effectiviteit in de scheepsbouw te verbeteren door software-integratie en samenwerking met jonge ontwerpers. | Mkb-innovati... | € 88.200 | 2015 | Details |
Controlled & Authorized Additive Manufacturing (CAAM)CAAM ontwikkelt een veilig en gecontroleerd 3D printproces dat kwaliteit waarborgt en intellectueel eigendom beschermt voor massaal gebruik. | Mkb-innovati... | € 299.425 | 2020 | Details |
Smart Development & Maintenance Vertical Integrated PlatformDit project ontwikkelt een innovatief softwareplatform voor virtuele machine- en productieprocesontwikkeling, waardoor kosten en tijd voor fysieke prototypes aanzienlijk worden verminderd. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
An eXtreme Mesh deformation method to follow sharp physical interfacesThe X-MESH project aims to revolutionize finite element simulations by enabling extreme mesh deformation for accurate interface tracking, enhancing efficiency in various engineering applications. | ERC Synergy ... | € 5.334.732 | 2023 | Details |
Applied Artificial Intelligence for Light Weight Construction Engineering
Het project ontwikkelt een AI-module voor AutoCAD om ontwerp- en engineeringtaken te automatiseren in de scheepsbouw.
Een virtueel scheepsontwerpsysteem, op gebouwd uit onafhankelijke componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geïntegreerd scheepsontwerpsysteem om de efficiëntie en effectiviteit in de scheepsbouw te verbeteren door software-integratie en samenwerking met jonge ontwerpers.
Controlled & Authorized Additive Manufacturing (CAAM)
CAAM ontwikkelt een veilig en gecontroleerd 3D printproces dat kwaliteit waarborgt en intellectueel eigendom beschermt voor massaal gebruik.
Smart Development & Maintenance Vertical Integrated Platform
Dit project ontwikkelt een innovatief softwareplatform voor virtuele machine- en productieprocesontwikkeling, waardoor kosten en tijd voor fysieke prototypes aanzienlijk worden verminderd.
An eXtreme Mesh deformation method to follow sharp physical interfaces
The X-MESH project aims to revolutionize finite element simulations by enabling extreme mesh deformation for accurate interface tracking, enhancing efficiency in various engineering applications.