Angststoornissen te lijf met E-Health

Mind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Angststoornissen en fobieën zijn een groot probleem in de maatschappij en ongeveer 1.1 miljoen Nederlanders lijden aan een angstproblematiek. In veel gevallen is de stap naar therapie groot. Personen met angstproblematiek vinden regelmatig dat ze geen behandeling nodig hebben, mede door de beeldvorming dat behandeling een teken van zwakte of ziekte is.

Huidige situatie

Wanneer een persoon met angstproblematiek behandeld wil worden, gaat hij in eerste instantie vaak naar de huisarts, die steeds meer mensen ontvangt met psychische of sociale problemen. Zij kunnen echter niet veel meer doen dan doorverwijzen naar behandelcentra (bijvoorbeeld GGZ-instellingen of particuliere behandelcentra).

Ambitie van Mind Mansion

Mind Mansion heeft de ambitie om voor deze problemen een oplossing te ontwikkelen. De toepassing van Virtual Reality (VR) is een ontwikkeling om deze problemen te verminderen. Virtual Reality therapie (ook wel Virtual Reality Exposure Therapy, afgekort VRET, genoemd) is een bewezen en effectief middel om onder andere bij te dragen aan de behandeling tegen angststoornissen en fobieën.

Voordelen van Virtual Reality Therapie

Op deze manier kunnen cliënten sneller op een veilige manier geconfronteerd worden met hun problemen en kunnen er langzaam grenzen verlegd worden om het proces te verbeteren. Door de nieuwe ontwikkeling met VR is het mogelijk om deze therapieën op afstand in te zetten op een professionele manier. Voor mensen die een drempel ervaren richting professionele behandeling is dit een geschikte tussenstap.

Huidige ontwikkelingen

Mind Mansion heeft in de huidige situatie een experimentele simulatie ontwikkeld voor claustrofobie, vliegangst, sociale angst en rijangst. In deze experimenten zijn verschillende principes aangetoond die nodig zijn om een oplossing te ontwikkelen voor virtual reality exposure therapie.

Resultaten van experimenten

Zo hebben de experimenten laten zien dat door middel van een dynamische VR-omgeving die de cliënt een gecontroleerde angstconfrontatie laat ervaren, helpt met het leren beheersen van angst. Dit wordt gedaan door middel van VR-simulaties gecombineerd met biofeedback en gamification.

Toekomstige ontwikkeling

Mind Mansion heeft de ambitie om een locatie-onafhankelijk, real-time en interactief VR-platform voor angststoornissen te ontwikkelen. Alvorens Mind Mansion gaat investeren in de transitie van een equipment- en softwareleverancier naar een E-Health platform, dienen bepaalde onderdelen inzichtelijk te worden.

Haalbaarheidsstudie

In deze haalbaarheidsstudie gaat Mind Mansion daartoe de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van verschillende E-health principes (in de context van behandeling van angststoornissen) in relatie tot de focuspunten van de Quadruple Aim, een leidend framework in de gezondheidszorg:

  • Verbetering van de zorgbeleving van de cliënt
  • Een beter resultaat voor de geestelijke gezondheid van de cliënt
  • De beleving en tevredenheid van de zorgverlener
  • De samenstelling en verlaging van de zorg- en behandelkosten

Positionering van het project

Dit project wordt hoofdzakelijk gepositioneerd in de internationale topsector Life Sciences & Health - Missie 5C: Thuiszorg en zelfmanagement, en Missie III: Mensen met chronische ziekten doen meer mee. Daarnaast levert het project een bijdrage aan de internationale topsector Hightech Systemen & Materialen.

Thema's van het project

Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Health. Als laatst vindt het project aansluiting bij de topsector Creatieve Industrie. Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Value Creation.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 61.000

Tijdlijn

Startdatum9-4-2020
Einddatum8-4-2021
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Mind Mansion BVpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

VR-applicatie voor gepersonaliseerde (thuis)behandeling in de verslavingszorg.

Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een gepersonaliseerde VR-applicatie voor de behandeling van alcohol- en cannabisverslaving.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Psylaris Therapy

Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

VR platform in Zorg en Veiligheid

Het project ontwikkelt VR-omgevingen voor BHV-trainingen in kwetsbare zorgsituaties om realistische oefeningen mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Psylaris ACT

Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een VR-applicatie voor blended-care behandeling met ACT om depressieve klachten effectief aan te pakken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Anger Management in Virtual Reality

GO Consult ontwikkelt een virtuele agressietraining om de controle over boosheid te verbeteren, waardoor lange behandeltrajecten en wachtlijsten worden verminderd en geestelijke gezondheid bevorderd wordt.

€ 19.880

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Adaptieve behandeling van angststoornissen

Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.

€ 172.773
Mkb-innovati...

Project ontwikkeling 3D AR Fobietherapie

Dit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken.

€ 53.653
Mkb-innovati...

The VirtuWalk

Het project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie.

€ 284.025
ERC Proof of...

Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended Reality

VERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off.

€ 150.000
Mkb-innovati...

Biometrisch VR meting, analyse & data ontsluit-systeem

Dit R&D-project ontwikkelt een metingsysteem voor real-time biometrische data om stress te monitoren en de samenwerking tussen gebruikers en zorgprofessionals te verbeteren via PGO's.

€ 169.730