Angststoornissen te lijf met E-Health
Mind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten.
Projectdetails
Inleiding
Angststoornissen en fobieën zijn een groot probleem in de maatschappij en ongeveer 1.1 miljoen Nederlanders lijden aan een angstproblematiek. In veel gevallen is de stap naar therapie groot. Personen met angstproblematiek vinden regelmatig dat ze geen behandeling nodig hebben, mede door de beeldvorming dat behandeling een teken van zwakte of ziekte is.
Huidige situatie
Wanneer een persoon met angstproblematiek behandeld wil worden, gaat hij in eerste instantie vaak naar de huisarts, die steeds meer mensen ontvangt met psychische of sociale problemen. Zij kunnen echter niet veel meer doen dan doorverwijzen naar behandelcentra (bijvoorbeeld GGZ-instellingen of particuliere behandelcentra).
Ambitie van Mind Mansion
Mind Mansion heeft de ambitie om voor deze problemen een oplossing te ontwikkelen. De toepassing van Virtual Reality (VR) is een ontwikkeling om deze problemen te verminderen. Virtual Reality therapie (ook wel Virtual Reality Exposure Therapy, afgekort VRET, genoemd) is een bewezen en effectief middel om onder andere bij te dragen aan de behandeling tegen angststoornissen en fobieën.
Voordelen van Virtual Reality Therapie
Op deze manier kunnen cliënten sneller op een veilige manier geconfronteerd worden met hun problemen en kunnen er langzaam grenzen verlegd worden om het proces te verbeteren. Door de nieuwe ontwikkeling met VR is het mogelijk om deze therapieën op afstand in te zetten op een professionele manier. Voor mensen die een drempel ervaren richting professionele behandeling is dit een geschikte tussenstap.
Huidige ontwikkelingen
Mind Mansion heeft in de huidige situatie een experimentele simulatie ontwikkeld voor claustrofobie, vliegangst, sociale angst en rijangst. In deze experimenten zijn verschillende principes aangetoond die nodig zijn om een oplossing te ontwikkelen voor virtual reality exposure therapie.
Resultaten van experimenten
Zo hebben de experimenten laten zien dat door middel van een dynamische VR-omgeving die de cliënt een gecontroleerde angstconfrontatie laat ervaren, helpt met het leren beheersen van angst. Dit wordt gedaan door middel van VR-simulaties gecombineerd met biofeedback en gamification.
Toekomstige ontwikkeling
Mind Mansion heeft de ambitie om een locatie-onafhankelijk, real-time en interactief VR-platform voor angststoornissen te ontwikkelen. Alvorens Mind Mansion gaat investeren in de transitie van een equipment- en softwareleverancier naar een E-Health platform, dienen bepaalde onderdelen inzichtelijk te worden.
Haalbaarheidsstudie
In deze haalbaarheidsstudie gaat Mind Mansion daartoe de technische en economische haalbaarheid onderzoeken van verschillende E-health principes (in de context van behandeling van angststoornissen) in relatie tot de focuspunten van de Quadruple Aim, een leidend framework in de gezondheidszorg:
- Verbetering van de zorgbeleving van de cliënt
- Een beter resultaat voor de geestelijke gezondheid van de cliënt
- De beleving en tevredenheid van de zorgverlener
- De samenstelling en verlaging van de zorg- en behandelkosten
Positionering van het project
Dit project wordt hoofdzakelijk gepositioneerd in de internationale topsector Life Sciences & Health - Missie 5C: Thuiszorg en zelfmanagement, en Missie III: Mensen met chronische ziekten doen meer mee. Daarnaast levert het project een bijdrage aan de internationale topsector Hightech Systemen & Materialen.
Thema's van het project
Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Health. Als laatst vindt het project aansluiting bij de topsector Creatieve Industrie. Concreet sluit het project aan op het volgende thema: Value Creation.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 61.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 9-4-2020 |
Einddatum | 8-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Mind Mansion BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
VR-applicatie voor gepersonaliseerde (thuis)behandeling in de verslavingszorg.Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een gepersonaliseerde VR-applicatie voor de behandeling van alcohol- en cannabisverslaving. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Psylaris TherapyPsylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
VR platform in Zorg en VeiligheidHet project ontwikkelt VR-omgevingen voor BHV-trainingen in kwetsbare zorgsituaties om realistische oefeningen mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Psylaris ACTPsylaris onderzoekt de haalbaarheid van een VR-applicatie voor blended-care behandeling met ACT om depressieve klachten effectief aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Anger Management in Virtual RealityGO Consult ontwikkelt een virtuele agressietraining om de controle over boosheid te verbeteren, waardoor lange behandeltrajecten en wachtlijsten worden verminderd en geestelijke gezondheid bevorderd wordt. | Mkb-innovati... | € 19.880 | 2020 | Details |
VR-applicatie voor gepersonaliseerde (thuis)behandeling in de verslavingszorg.
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een gepersonaliseerde VR-applicatie voor de behandeling van alcohol- en cannabisverslaving.
Psylaris Therapy
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.
VR platform in Zorg en Veiligheid
Het project ontwikkelt VR-omgevingen voor BHV-trainingen in kwetsbare zorgsituaties om realistische oefeningen mogelijk te maken.
Psylaris ACT
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een VR-applicatie voor blended-care behandeling met ACT om depressieve klachten effectief aan te pakken.
Anger Management in Virtual Reality
GO Consult ontwikkelt een virtuele agressietraining om de controle over boosheid te verbeteren, waardoor lange behandeltrajecten en wachtlijsten worden verminderd en geestelijke gezondheid bevorderd wordt.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Adaptieve behandeling van angststoornissenOntwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 172.773 | 2017 | Details |
Project ontwikkeling 3D AR FobietherapieDit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken. | Mkb-innovati... | € 53.653 | 2019 | Details |
The VirtuWalkHet project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie. | Mkb-innovati... | € 284.025 | 2020 | Details |
Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended RealityVERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2024 | Details |
Biometrisch VR meting, analyse & data ontsluit-systeemDit R&D-project ontwikkelt een metingsysteem voor real-time biometrische data om stress te monitoren en de samenwerking tussen gebruikers en zorgprofessionals te verbeteren via PGO's. | Mkb-innovati... | € 169.730 | 2020 | Details |
Adaptieve behandeling van angststoornissen
Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.
Project ontwikkeling 3D AR Fobietherapie
Dit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken.
The VirtuWalk
Het project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie.
Virtual Embodied Reminiscence Therapy in Extended Reality
VERTEX aims to enhance older adults' well-being through VR experiences of their youth, evaluating psychological impacts to support a scalable intervention and business spin-off.
Biometrisch VR meting, analyse & data ontsluit-systeem
Dit R&D-project ontwikkelt een metingsysteem voor real-time biometrische data om stress te monitoren en de samenwerking tussen gebruikers en zorgprofessionals te verbeteren via PGO's.