VR-applicatie voor gepersonaliseerde (thuis)behandeling in de verslavingszorg.
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een gepersonaliseerde VR-applicatie voor de behandeling van alcohol- en cannabisverslaving.
Projectdetails
Inleiding
Het Maastrichtse Psylaris (statutaire naam EMDR-VR B.V.) is een jonge onderneming met als doel om de zorgsector te revolutioneren. Psylaris ontwikkelt E-health oplossingen waarbij psychologische behandelingen in een virtuele omgeving plaatsvinden.
Blended Approach
Zij richt zich op een zogenoemde "blended approach" waarbij een cliënt naast face-to-face gesprekken met de behandelaar, zelfstandig thuis aan de slag kan met de producten. Dit zorgt ervoor dat het aantal fysieke afspraken vermindert en de werkdruk op de zorgverlener afneemt.
Huidige Producten en Marktbehoefte
Psylaris heeft reeds een lopend product gericht op EMDR-therapie, echter nu is het tijd voor de volgende stap. Zij speelt met dit project in op een concrete marktbehoefte vanuit de Nederlandse en Belgische verslavingszorg.
Binnen de verslavingszorg wordt er namelijk (nog) niet optimaal gebruikgemaakt van VR-technologie. Zij krijgt veelvuldig de vraag vanuit instellingen gericht op verslavingszorg of ook zij van een passende E-health oplossing gebruik kunnen maken.
Bestaande E-health producten sluiten onvoldoende aan bij de behoefte van de verslavingszorg, behandelaren en cliënten.
Haalbaarheidsonderzoek
Voor dit haalbaarheidsonderzoek gaat Psylaris onderzoeken of zij een gepersonaliseerde VR-applicatie kan ontwikkelen specifiek voor alcohol- en cannabisverslaving. Deze applicatie zal bestaan uit zowel interactieve psycho-educatie als exposure therapy (de mogelijkheid een cliënt bloot te stellen aan potentiële risicosituaties en stimuli).
Focus op Alcohol- en Cannabisverslaving
Er is gekozen om de focus te leggen op alcohol- en cannabisverslaving, de problematieken waarvoor veruit de meeste mensen in behandeling zijn (circa 40.000 cliënten op jaarbasis in Nederland). Daarnaast is er een veel grotere groep die (nog) niet in behandeling is. Naar schatting zijn dit meer dan 110.000 mensen in Nederland.
Het aantal personen in Nederland die alcohol of cannabis misbruiken, loopt op tot meer dan 500.000. Samen met de grote werkdruk die er nu rust op de behandelaren in de verslavingszorg, kent dit project een grote maatschappelijke relevantie en speelt het in op een concrete en urgente behoefte.
Onderzoeksvraag
De centrale onderzoeksvraag van dit project luidt:
Is het voor Psylaris technisch en economisch haalbaar om een gepersonaliseerde VR-applicatie te ontwikkelen specifiek gericht op het ondersteunen van de behandeling van alcohol- en cannabisverslaving?
Na afloop van dit project resulteert dit onderzoek in een concreet uitgewerkte haalbaarheidsrapportage, waarin de centrale onderzoeksvraag wordt beantwoord. Dit wordt gevolgd door een go/no-go beslissing waarin al dan niet de keuze wordt gemaakt voor daadwerkelijke ontwikkeling van de innovatie.
Risico's en Investeringen
Ondanks dat het vooraf ingeschatte marktperspectief goed lijkt, kent de ontwikkeling ook substantiële technische en financiële risico’s. De ontwikkeling van de beoogde VR-applicatie is omvangrijk, kostbaar en risicovol voor Psylaris.
Zodoende wil zij eerst een gedegen haalbaarheidsstudie uitvoeren alvorens fors te investeren in de ontwikkeling.
Thema's en Sectoren
Tenslotte sluit dit project direct aan bij de thema’s B, C & H van de Topsector Life Sciences & Health en thema’s E, F & P van de Topsector HTSM (inclusief ICT).
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 56.100 |
Tijdlijn
Startdatum | 8-4-2020 |
Einddatum | 7-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- EMDR-VR B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Psylaris TherapyPsylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Psylaris ACTPsylaris onderzoekt de haalbaarheid van een VR-applicatie voor blended-care behandeling met ACT om depressieve klachten effectief aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Angststoornissen te lijf met E-HealthMind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
EMDR-app voor behandeling van tinnitusklachtenHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale EMDR-applicatie voor de behandeling van tinnitusklachten, met als doel de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 19.752 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsstudie Strain-AssessmentDit project onderzoekt de haalbaarheid van een E-Health platform voor vroegtijdige preventie van chronische werkstress en burn-out. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Psylaris Therapy
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.
Psylaris ACT
Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een VR-applicatie voor blended-care behandeling met ACT om depressieve klachten effectief aan te pakken.
Angststoornissen te lijf met E-Health
Mind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten.
EMDR-app voor behandeling van tinnitusklachten
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale EMDR-applicatie voor de behandeling van tinnitusklachten, met als doel de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren.
Haalbaarheidsstudie Strain-Assessment
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een E-Health platform voor vroegtijdige preventie van chronische werkstress en burn-out.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
The VirtuWalkHet project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie. | Mkb-innovati... | € 284.025 | 2020 | Details |
VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorgHet project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg. | Mkb-innovati... | € 301.000 | 2023 | Details |
Adaptieve behandeling van angststoornissenOntwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 172.773 | 2017 | Details |
Project ontwikkeling 3D AR FobietherapieDit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken. | Mkb-innovati... | € 53.653 | 2019 | Details |
Smart Revalidatie PlatformHet project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 229.530 | 2022 | Details |
The VirtuWalk
Het project ontwikkelt een innovatief therapiesysteem met een loopband en VR-werelden voor effectieve behandeling van chronische psychische en lichamelijke klachten, gericht op EMDR-therapie en revalidatie.
VR-EPD Integratie voor gepersonaliseerde patiëntenzorg
Het project ontwikkelt technologie voor datadeling tussen elektronische patiëntendossiers en VR-zorgapplicaties, om VR-behandelingen te integreren en te personaliseren in de zorg.
Adaptieve behandeling van angststoornissen
Ontwikkeling van een innovatief platform dat VR en biofeedback integreert voor gepersonaliseerde behandeling van angststoornissen, met als doel kostenbesparing en effectiviteit in de geestelijke gezondheidszorg.
Project ontwikkeling 3D AR Fobietherapie
Dit project ontwikkelt een mobiele AR-app voor zelfhulp bij specifieke fobieën, die therapie zonder therapeut mogelijk maakt en gebruik maakt van e-Mental health technieken.
Smart Revalidatie Platform
Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.