Tennis4Health
Het project ontwikkelt binnen 24 maanden een interactieve tennisomgeving om sportdeelname voor iedereen te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
In de context van sportdeelname blijven er uitdagingen bestaan voor zowel mensen die momenteel weinig sporten als voor mensen met beperkingen of die moeten revalideren. Dit geldt ook voor de tennissport.
Traditionele tennisbanen zijn vaak niet ontworpen om tegemoet te komen aan verschillende mobiliteits- en visuele behoeften, waardoor deelname voor deze groep wordt beperkt. Hier komt het concept van gamification van de tennisbanen in beeld.
Door innovatieve technologieën zoals artificiële intelligentie en beeldherkenning te integreren, kunnen we interactieve tennisbanen creëren die niet alleen obstakels wegnemen, maar ook deelnemers, zowel ervaren spelers als beginners, uitnodigen om betrokken te raken bij de sport.
Gamification maakt van de tenniservaring een boeiende en lonende activiteit en biedt daarmee een krachtig hulpmiddel om de sportparticipatie te vergroten en de drempels voor zowel reguliere sporters als mensen met beperkingen te verlagen.
Doelstelling van het Project
De doelstelling van het project is om binnen 24 maanden een interactieve tenniservaring te ontwikkelen, gebaseerd op AI (Smart Vision), LED-schermen, gamification en een uniek ballenkanon. Hiermee wordt er voor beginnende tennissers, recreanten, talenten en rolstoeltennissers van alle leeftijden een unieke ervaring geboden.
Beoogd Resultaat
Het concrete beoogde resultaat bestaat uit een prototype van een interactieve tennisomgeving (TRL8), bestaande uit:
- AI-software voor balstuitdetectie
- Ballenkanon
- LED-schermen
- High-tech camera's
Verwachte Impact
We gaan ervan uit dat we na 3 jaar ongeveer 135 mensen met een beperking structureel aan het sporten hebben gekregen, wat een maatschappelijke waarde van 10,8 miljoen euro oplevert.
Daarnaast verwachten we 450 nieuwe structurele gebruikers zonder beperking, die nu nog niet sporten, wat leidt tot een reductie in de zorgkosten van 1,1 miljoen euro.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 83.055 |
Totale projectbegroting | € 237.300 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-12-2023 |
Einddatum | 30-11-2025 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TopTennis040penvoerder
- SPINNOV B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Tennis4HealthHet project ontwikkelt binnen 24 maanden een interactieve tennisomgeving met AI en gamification om sportdeelname voor alle niveaus en beperkingen te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 83.055 | 2023 | Details |
Smart Revalidatie PlatformHet project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 229.530 | 2022 | Details |
SportsLappHet project ontwikkelt een meetsysteem met sensoren voor het verbeteren van revalidatie en het verminderen van sportblessures. | Mkb-innovati... | € 206.010 | 2023 | Details |
I-HIT: INTELLIGENT HOLOGAIT INTERVENTION TOOLKITDe I-HIT toolkit ontwikkelt een innovatieve, data-gedreven oplossing met sensortechnologie en Mixed Reality om revalidatie van de onderste extremiteit te verbeteren en versnellen. | Mkb-innovati... | € 206.266 | 2022 | Details |
Healthy & Green Mobility for ElderyDe ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei. | Mkb-innovati... | € 169.610 | 2019 | Details |
Tennis4Health
Het project ontwikkelt binnen 24 maanden een interactieve tennisomgeving met AI en gamification om sportdeelname voor alle niveaus en beperkingen te bevorderen.
Smart Revalidatie Platform
Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.
SportsLapp
Het project ontwikkelt een meetsysteem met sensoren voor het verbeteren van revalidatie en het verminderen van sportblessures.
I-HIT: INTELLIGENT HOLOGAIT INTERVENTION TOOLKIT
De I-HIT toolkit ontwikkelt een innovatieve, data-gedreven oplossing met sensortechnologie en Mixed Reality om revalidatie van de onderste extremiteit te verbeteren en versnellen.
Healthy & Green Mobility for Eldery
De ontwikkeling van de Tribrid Kickbike en Solar Hub biedt een veilig, stabiel en gezond mobiliteitsalternatief voor ouderen, gericht op de golfmarkt, met als doel gezondheidswinst en economische groei.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart TennisToptennis040 onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification voor alle niveaus. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Smart TennisHet project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification om de tennissport te vernieuwen en spelers van alle leeftijden te activeren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
MIT Eyetracking ResearchHet project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Onderzoek innovatief wedstrijdsysteem GoalballOnderzoek naar het potentieel van een innovatief wedstrijdsysteem voor Goalball, gericht op het analyseren van kansen, risico's en benodigde middelen voor succesvolle ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
TrickTrackPostHet project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties. | Mkb-innovati... | € 19.680 | 2020 | Details |
Smart Tennis
Toptennis040 onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification voor alle niveaus.
Smart Tennis
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification om de tennissport te vernieuwen en spelers van alle leeftijden te activeren.
MIT Eyetracking Research
Het project onderzoekt de haalbaarheid van eye-tracking technologie om games voor mensen met een beperking zelfstandig speelbaar te maken, met als doel een Proof of Concept te ontwikkelen.
Onderzoek innovatief wedstrijdsysteem Goalball
Onderzoek naar het potentieel van een innovatief wedstrijdsysteem voor Goalball, gericht op het analyseren van kansen, risico's en benodigde middelen voor succesvolle ontwikkeling.
TrickTrackPost
Het project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties.