Bovon Tunnelgraafmachine

BOVON en Matecs ontwikkelen samen de innovatieve BOVON TGM tunnelgraafmachine, die sneller en duurzamer tunnels aanlegt met minder ruimte en CO2-uitstoot, gericht op de markt voor tunnelbouw.

Subsidie
€ 350.000
2019

Projectdetails

In dit MIT R&D project zullen BOVON B.V. en Matecs B.V. samen een innovatieve tunnelgraafmachine ontwikkelen, de BOVON TGM. Deze tunnelgraafmachine is in staat om klein formaat verdiepte wegen en tunnels zoals fietstunnels, verkeerstunnels en leidingtunnels aan te leggen zonder dat daar een grote bovengrondse bouwput voor nodig is. Bovendien is de BOVON TGM in staat om dit sneller en met een lagere CO2-uitstoot aan te leggen dan momenteel gangbare technieken. In de aanloop naar dit MIT Samenwerkingsproject heeft BOVON haar concept gedetailleerd uitgewerkt met ondersteuning van onder andere Rijkswaterstaat en Dura Vermeer. In Matecs is een projectpartner gevonden die het concept ondersteunt en ook de kennis en techniek in huis heeft om de machine te realiseren. Binnen dit project zal de BOVON TGM van idee omgezet worden tot prototype, welke in een representatieve omgeving zal worden getest. De testresultaten zullen gebruikt worden om eventuele kinderziektes aan te pakken, waarmee het project wordt afgesloten. Om de investeringskosten voor het ontwikkelen en testen van een werkend prototype vragen BOVON en Matecs om financiële ondersteuning vanuit de regeling MIT R&D Samenwerking.

Innovatie

De BOVON tunnelgraafmachine (TGM) maakt het mogelijk om in een continu proces tunnelelementen te plaatsen. Dit in tegenstelling tot bestaande tunnelbouwsystemen, waarbij eerst onderwaterbeton en daarna pas de rest van de tunnel geplaatst kan worden. Dit continue proces maakt het aanleggen van een tunnel in natte grond 40-60% sneller tegen een vergelijkbare of zelfs lagere kostprijs dan gangbare methodes. Deze verbeteringen zijn mogelijk door het gebruik van een nieuwe graaftechniek en door de beste elementen van bestaande bouwtechnieken te combineren in een nieuw proces voor tunnelbouw.

Meerwaarde

De meerwaarde van deze innovatie zit in de vermindering van de bovengrondse bouwruimte, snelheid van het bouwen en gereduceerd materiaalverbruik van de tunnelonderdelen vergeleken met reguliere tunnelbouw. Dit maakt het voor een aannemer mogelijk om unieke kwaliteitsvoordelen te bieden bij EMVI-aanbestedingen. BOVON heeft dan ook als doel om deze innovatie zo snel mogelijk naar de markt te brengen. In Zuid-Nederland is de meerwaarde direct in nieuwe banen (3-5 FTE binnen project, 10-22 FTE na dit project) en kennis op het gebied van duurzaam bouwen. Met de BOVON TGM kan bovendien een substantiële CO2-reductie worden verwezenlijkt (tot ruim 100 kton per bouwproject).

Markt

Tunnelbouw is en blijft voor de toekomstige infrastructuur van ons land een belangrijke pijler. Op jaarbasis worden er zo’n 30 tunnelprojecten uitgevoerd door opdrachtgevers zoals gemeentes, provincies, ProRail en Rijkswaterstaat. Door de unieke werkwijze van de BOVON TGM kunnen er projecten worden gerealiseerd die nu nog geen doorgang vinden wegens grote overlast voor de directe omgeving. Naar verwachting zullen er binnen 5 jaar na afloop van dit project 6-10 van deze machines in Nederland werkzaam zijn, samen goed voor de uitvoering van 5-15 tunnelbouwprojecten per jaar. Beoogde afnemers van de BOVON TGM zijn gespecialiseerde aannemers of grote constructiebedrijven zoals Huisman B.V. De projectpartners zullen hun geld verdienen met de verkoop van de machines (Matecs) en octrooi-inkomsten (BOVON).

Aansluiting MIT R&D Samenwerking

In dit project delen BOVON (ingenieursbureau) en Matecs (machinebouwer en staalbewerker) kennis en kunde voor de ontwikkeling van een hightech tunnelgraafmachine. Beide partijen zijn gebaat bij deze ontwikkeling; BOVON ziet zijn idee werkelijkheid worden en Matecs is betrokken bij toekomstige interesse in de BOVON TGM. Aansluiting wordt in eerste instantie gezocht bij de topsector Hightech Systemen & Materialen binnen het thema automotive. Daarnaast is er overlap met de doelstellingen binnen de topsector Chemie en Energie. De ontwikkeling maakt het aantrekkelijker om ook in een stedelijke omgeving verlaagde wegen of tunnels aan te leggen, waardoor de problemen met congestie en luchtkwaliteit aangepakt kunnen worden. Grondstofefficiëntie wordt behaald door het besparen in betongebruik tijdens de aanleg.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 350.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Ingenieursbureau BOVONpenvoerder
  • Matecs B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Universal GreenJob

Pullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen.

€ 85.120
Mkb-innovati...

Circular Sunroof System

Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.

€ 196.181
Mkb-innovati...

Econamiq-Modus

Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.

€ 43.831
Mkb-innovati...

Industriële opschaling van biobased engineered bio-bitumen en black water treatment

Ingenia ontwikkelt bio-bitumen uit organische grondstoffen en hergebruikt reststromen via nieuwe zuiveringstechnieken, met als doel fossiele bitumen te vervangen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 187.726
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Versnelde kl...

Verduurzamen verkeerborden productie

Het project richt zich op duurzame productie en kostenbesparing door het implementeren van een innovatieve productielijn, wat resulteert in lagere CO2-uitstoot en aanzienlijke financiële besparingen.

€ 482.049
Demonstratie...

FUTURE ENERGY: Mobile GeoThermal Plant

Dit project ontwikkelt een mobiele geothermische installatie (MGTP) om de testfase van geothermische projecten te versnellen, met als doel meer hernieuwbare energie en efficiënte waterbehandeling.

€ 3.184.245
Demonstratie...

Groutscheidingsinstallatie

Het project ontwikkelt een groutscheidingsinstallatie om afvalgrout op de bouwplaats te recyclen tot herbruikbare cement, zand en water, wat transportkosten verlaagt en duurzaamheid bevordert.

€ 78.763
Demonstratie...

Dutch Reduced Energy Mineral Recycling

Dit project demonstreert een nieuwe energiezuinige brekertechniek voor de Bouw en Sloop afval-industrie, met als doel 64% energiebesparing en uniforme granulaatproductie voor de markt.

€ 764.264
Demonstratie...

Demonstration of the Wind Turbine Maintenance Crane

Mammoet ontwikkelt een innovatieve lichte WTM-kraan voor windturbineonderhoud, die kosten en tijd reduceert, met als doel de offshore windmarkt te betreden en economische groei te stimuleren.

€ 91.760