Freequency - Tinnitus applicatie
Hulan ontwikkelt een tinnitus-app om de kwaliteit van leven te verbeteren door innovatieve behandelmethoden te onderzoeken.
Projectdetails
Inleiding
Naar schatting heeft één à twee procent van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate last van tinnitus. Er is veel behoefte aan een goede behandeling voor tinnitus, welke zich niet focust op het maskeren of negeren van de oorsuizen, zoals nu vaak het geval is.
Impact van Tinnitus
Tinnitus (oorsuizen) kan namelijk de kwaliteit van leven van iemand ernstig aantasten. Het voortdurende lawaai in het hoofd is voor velen een zware geestelijke belasting die het plezier in het leven behoorlijk kan beïnvloeden en het normaal functioneren – soms ernstig – kan belemmeren.
Doelstellingen
De centrale doelstelling binnen KIA Gezondheid en Zorg is om mensen langer in goede gezondheid te laten leven en om de sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verminderen. Goede gezondheid betekent:
- Het vermogen om goed te functioneren
- Zelf de regie te voeren over het eigen leven
- Naar wens en vermogen kunnen meedoen in de samenleving
- Voldoende kwaliteit van leven ervaren
Deze doelen komen overeen met wat Hulan wil en kan bereiken met de tinnitus applicatie.
Tinnitus Applicatie
Door met de app tinnitus te laten verlichten bij mensen, maakt dit het mogelijk om goed te blijven functioneren, zelf de regie te hebben over het leven en naar wens en vermogen mee te kunnen doen in de samenleving met voldoende kwaliteit van leven.
Hulan is voornemens een serious gaming applicatie te ontwikkelen voor de behandeling van tinnitus en wil d.m.v. dit haalbaarheidsproject in zes maanden zowel de technische als economische haalbaarheid van Freequency, de te ontwikkelen tinnitus applicatie, onderzoeken.
Technische Haalbaarheid
Hulan wil de technische haalbaarheid toetsen door hun kennis en kunde in te zetten in lijn met hun softwareontwikkelingen in serious gaming in de gezondheidssector. De kern van de game zal draaien op een combinatie van augmented reality (AR) en augmented spatial audio (3D audio-effecten). Deze manier van behandelen is vergelijkbaar met Cognitieve Gedragstherapie, ook wel Cognitive Behaviour Therapy (CBT) genoemd.
Economische Haalbaarheid
Daarnaast ziet Hulan een marktpotentieel voor de applicatie. Om dit potentieel (kwantitatief) in kaart te brengen, wil Hulan ook de economische haalbaarheid van de tinnitus applicatie toetsen.
Naast de afzonderlijke applicatie ziet Hulan kansen in het aanbieden van de applicatie in samenwerking met (manueel) therapeuten, zoals Teun Loverbos, (huis)artsen en audiologen voor de professionele behandeling van tinnitus.
Risico's en Ontwikkeltraject
Met dit haalbaarheidsproject zal Hulan meerdere risico’s verlagen, dan wel elimineren, om het ontwikkeltraject in een vervolgstadium zo goed mogelijk te laten verlopen. Zo kan een optimale product-market fit gerealiseerd worden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 55.200 |
Tijdlijn
Startdatum | 12-4-2022 |
Einddatum | 15-10-2022 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Hulan B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
EMDR-app voor behandeling van tinnitusklachtenHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale EMDR-applicatie voor de behandeling van tinnitusklachten, met als doel de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 19.752 | 2022 | Details |
HealthyTunesHealthyTunes onderzoekt hoe gezonde muziektonen stress bij mensen met coronaire spasmen kunnen verminderen, met als doel zorg naar de leefomgeving te verplaatsen en participatie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 12.000 | 2021 | Details |
YOUR HEALFIE VOICEHet project ontwikkelt een AI-systeem voor stemanalyse om vocale biomarkers te identificeren, met als doel diagnoses te stellen voor onverklaarbare klachten en vroegtijdige signalering van gezondheidsproblemen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Sound ArchitectHet project ontwikkelt een gepersonaliseerd systeem dat real-time biometrische data en voorkeuren gebruikt om op maat gemaakte ontspanningsgeluiden en muziek te bieden, gericht op het verminderen van stress en burn-out. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Angststoornissen te lijf met E-HealthMind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
EMDR-app voor behandeling van tinnitusklachten
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitale EMDR-applicatie voor de behandeling van tinnitusklachten, met als doel de kwaliteit van leven van patiënten te verbeteren.
HealthyTunes
HealthyTunes onderzoekt hoe gezonde muziektonen stress bij mensen met coronaire spasmen kunnen verminderen, met als doel zorg naar de leefomgeving te verplaatsen en participatie te verhogen.
YOUR HEALFIE VOICE
Het project ontwikkelt een AI-systeem voor stemanalyse om vocale biomarkers te identificeren, met als doel diagnoses te stellen voor onverklaarbare klachten en vroegtijdige signalering van gezondheidsproblemen.
Sound Architect
Het project ontwikkelt een gepersonaliseerd systeem dat real-time biometrische data en voorkeuren gebruikt om op maat gemaakte ontspanningsgeluiden en muziek te bieden, gericht op het verminderen van stress en burn-out.
Angststoornissen te lijf met E-Health
Mind Mansion ontwikkelt een VR-platform voor de behandeling van angststoornissen, gericht op toegankelijkheid en verbetering van zorgresultaten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Wavy MusicWavy Music ontwikkelt een AI-gedreven eHealth oplossing voor stressreductie via muziektherapie in Mixed Reality, gericht op INOCA-patiënten, met als doel verbeterde therapietrouw en inzichten in stressmanagement. | Mkb-innovati... | € 161.816 | 2022 | Details |
Ontwikkeling Golden BoosterHet project ontwikkelt de Golden Booster, een software-oplossing die muziekperceptie voor slechthorenden verbetert door geluidssignalen te optimaliseren op basis van de Leidse Muziek Perceptie Test. | Mkb-innovati... | € 182.950 | 2019 | Details |
Gamen Voor LuchtHet project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel. | Mkb-innovati... | € 335.755 | 2016 | Details |
Ontwikkeling van een zelflerend diagnose- en behandelingssysteem voor traumatherapieHet project ontwikkelt een zelflerend diagnose- en behandelingssysteem voor traumatherapie om herstel van patiënten met PTSS, depressie en andere aandoeningen te versnellen. | Mkb-innovati... | € 199.535 | 2022 | Details |
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiëntenPanda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen. | Mkb-innovati... | € 153.382 | 2021 | Details |
Wavy Music
Wavy Music ontwikkelt een AI-gedreven eHealth oplossing voor stressreductie via muziektherapie in Mixed Reality, gericht op INOCA-patiënten, met als doel verbeterde therapietrouw en inzichten in stressmanagement.
Ontwikkeling Golden Booster
Het project ontwikkelt de Golden Booster, een software-oplossing die muziekperceptie voor slechthorenden verbetert door geluidssignalen te optimaliseren op basis van de Leidse Muziek Perceptie Test.
Gamen Voor Lucht
Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.
Ontwikkeling van een zelflerend diagnose- en behandelingssysteem voor traumatherapie
Het project ontwikkelt een zelflerend diagnose- en behandelingssysteem voor traumatherapie om herstel van patiënten met PTSS, depressie en andere aandoeningen te versnellen.
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten
Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.