Detect and Avoid air traffic for Drones (DAD)

Het project ontwikkelt een Detect and Avoid air traffic software voor drones om veilige autonome BVLOS-vluchten mogelijk te maken in gedeeld luchtruim met bemande luchtvaart.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Voor de groei van de Nederlandse dronesector is het noodzakelijk dat drones en bemande luchtvaart het luchtruim delen. Het luchtruim is namelijk te klein en te gecompliceerd om het op te splitsen. Om het gedeelde gebruik van het luchtruim mogelijk te maken, wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de zogeheten U-Space*. Maar om U-Space te laten werken voor alle drones en drone-operators in Nederland is het essentieel dat voor drone-operators een detect and avoid air traffic software-oplossing wordt ontwikkeld, zodat drones en bemande luchtvaart veilig van elkaar gescheiden worden en er geen inbreuk wordt gemaakt op de vliegveiligheid.

U-Space

U-Space is een reeks diensten om drone-operators te helpen bij het naleven van de nieuwe regels, terwijl de EU-lidstaten het groeiende aantal drones in hun luchtruim kunnen beheren.

Doelstelling

Het eindresultaat is een dienst onder de naam Detect and Avoid Air Traffic Software voor drones (DAD), geschikt voor B2B, overheden en gemeenten. De DAD-software moet als dienst beschikbaar komen in de AirHub Drone Operations Center (DOC), waarmee de specifieke procedures voor het uitvoeren van dronevluchten buiten het zicht van de operator (BVLOS - Beyond Visual Line of Sight) worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd in combinatie met U-Space.

Technische Mogelijkheden

De doelstelling is het ontwikkelen van de technische mogelijkheid waarin het detect and avoid drone aansturing algoritme berekent op basis van de input van onderstaande bronnen (1, 2, 3, 4) een route voor de drone en automatisch de uit te voeren route van de drone bijwerkt op basis van input van de volgende vier punten:

  1. Het opstellen en exporteren van een digitaal vliegplan (geo-fence corridor) en het importeren van geplande vluchtplannen, zodat alle dronevlucht routes bekend zijn bij de luchtverkeersleiding en in het AirHub DOC.
  2. Het integreren en zichtbaar maken van alle drones middels het verzenden van positiegegevens van de drone en andere luchtverkeersdeelnemers die om de drone heen vliegen via transponders verbonden via 4G/5G.
  3. Een integratie met RemoteID. Hierbij zendt de drone de Remote ID-gegevens uit door middel van een laagvermogen radioverbinding. Dit signaal kan in een straal van enkele kilometers worden opgepikt zonder netwerkdekking en geeft informatie over de drone, de locatie en de operator.
  4. Input vanuit de sensoren van de drone zelf.

Conclusie

Wanneer deze oplossing haalbaar is en in de praktijk kan worden gebracht, kunnen drones op grote schaal autonome BVLOS-vluchten uitvoeren waarbij op een betrouwbare manier ander luchtverkeer kan worden gedetecteerd en ontweken.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • AirHub B.V. / Brinkman Marine Services B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Automatisering en standaardisatie U-Space integratie drones

AirHub ontwikkelt een softwareoplossing om U-Space procedures te automatiseren en standaardiseren, zodat drone-operators eenvoudig vluchten kunnen aanvragen en beheren bij meerdere USSP's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Autonome drones voor vroegtijdige detectie van natuurbranden

Mapture ontwikkelt een autonome drone-in-de-box voor vroegtijdige natuurbranddetectie, met focus op veilige cloudarchitectuur en communicatieprotocollen, om schade te beperken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Autonome drones voor de inzet bij veiligheid en inspectie van waterwegen

Mapture onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom dronesysteem voor het inspecteren en monitoren van waterwegen, ter ondersteuning van overheidsdoelstellingen en innovatie in Nederland.

€ 20.000
Mkb-innovati...

SAFESKY TWENTE

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een drone monitoring center voor het detecteren en opvolgen van illegaal dronegebruik in het luchtruim, ter verbetering van de veiligheid.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid DroneDetect

Het project richt zich op het ontwikkelen van een kosteneffectief en betrouwbaar drone detectiesysteem op basis van RF-technologie, gericht op de beveiligingsmarkt.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

DroneSafetyGuard

Het project 'DroneSecurityGuard' ontwikkelt en integreert verbeterde counter-drone producten voor vroege detectie en uitschakeling van ongewenste drones in stedelijke gebieden.

€ 198.275
Mkb-innovati...

Basisstation voor autonome microdrones

Het project ontwikkelt een basisstation voor autonome microdrones om de beperkte accuduur te verhelpen, waardoor hun inzetbaarheid in commerciële toepassingen aanzienlijk toeneemt.

€ 197.400
Mkb-innovati...

Autonome drone met accurate lokalisatie om kasplanten te monitoren en plantenziekten te detecteren

ADI en Avular ontwikkelen een geavanceerd gewasmonitoringssysteem met autonome drones en machine learning om telers te ondersteunen bij datagestuurde besluitvorming en verliesreductie.

€ 344.050
Mkb-innovati...

DroneBox

Het project ontwikkelt 'DroneBoxen' voor automatische drone-ondersteuning, waardoor de operationele inzet en efficiëntie in diverse sectoren zoals politie, brandweer en landbouw verbetert.

€ 83.125
Mkb-innovati...

Ontwikkeling hightech inspectiedrones t.b.v. maritieme maintenance

Dit project ontwikkelt innovatieve inspectiedrones voor maritieme infrastructuur om kosten te verlagen, veiligheid te waarborgen en onderhoud efficiënter te plannen.

€ 131.425