Bubbelslang
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een bubbelslang om sedimentatie in vaargeulen te verminderen, met focus op techniek, rendement, kosten-batenanalyse en duurzaamheid.
Projectdetails
Inleiding
Ons project betreft het doen van onderzoek naar de haalbaarheid van het toepassen van een bubbelslang, om sedimentatie in vaargeulen te voorkomen.
Theorie
De theorie is dat met een buis in een vaargeul sedimentatie aangevoerd door de zee kan worden verminderd door op het moment dat afgaand tij plaatsvindt, luchtbellen het gesedimenteerde slib doen suspenderen, zodat het slib vervolgens terug wordt meegevoerd naar de zee.
Technische haalbaarheid
We gaan de haalbaarheid met betrekking tot techniek uitvoeren. Belangrijke vragen zijn:
- Welke slang of buis is geschikt?
- Wat is het rendement?
Om het rendement te bepalen voeren we ook experimenten uit in een testgoot. Op die manier verkrijgen we een proof-of-principle.
Kosten-batenanalyse
Daarnaast onderzoeken we ook de kosten versus de baten. Kan het financieel uit?
Duurzaamheid
Ten derde gaan we ook onderzoeken in hoeverre het hele systeem duurzaam te maken is. Kan het systeem worden gevoed met duurzame energie verkregen uit windmolens of zonnepanelen op de wal?
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- IVG Libilé B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De tocht van het plasticHet project onderzoekt de haalbaarheid van een monitoringsboei voor het autonoom meten van plastic afval in Nederlandse rivieren en kanalen, met als doel gerichte oplossingen te ontwikkelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Lichtgewicht waterkerende constructieHet project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht waterkerende constructie die golven en stroming tegenhoudt, met als doel toekomstige stappen te onderbouwen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsproject ontwikkeling platform voor maritieme roboticaFlumensys onderzoekt de haalbaarheid van een cloudplatform voor maritieme robotica dat HD 3D kaarten en situational awareness biedt, ter ondersteuning van autonome technologie en optimalisatie voor binnenvaartschepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Hydrofoil Offshore Wind - HOWFlying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparkenHet project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
De tocht van het plastic
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een monitoringsboei voor het autonoom meten van plastic afval in Nederlandse rivieren en kanalen, met als doel gerichte oplossingen te ontwikkelen.
Lichtgewicht waterkerende constructie
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht waterkerende constructie die golven en stroming tegenhoudt, met als doel toekomstige stappen te onderbouwen.
Haalbaarheidsproject ontwikkeling platform voor maritieme robotica
Flumensys onderzoekt de haalbaarheid van een cloudplatform voor maritieme robotica dat HD 3D kaarten en situational awareness biedt, ter ondersteuning van autonome technologie en optimalisatie voor binnenvaartschepen.
Hydrofoil Offshore Wind - HOW
Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken
Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Venturi Tidal Current GeneratorHet project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines. | Mkb-innovati... | € 139.008 | 2017 | Details |
Remote survey systeemHet project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten. | Mkb-innovati... | € 297.500 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
FlussGuardHet project ontwikkelt de FlussGuard©, een gecertificeerd en betaalbaar zuiveringssysteem voor recreatievaartuigen, om de ecologische waterkwaliteit in Nederland te verbeteren en boetes te voorkomen. | Mkb-innovati... | € 149.695 | 2023 | Details |
Venturi Tidal Current Generator
Het project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines.
Remote survey systeem
Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
FlussGuard
Het project ontwikkelt de FlussGuard©, een gecertificeerd en betaalbaar zuiveringssysteem voor recreatievaartuigen, om de ecologische waterkwaliteit in Nederland te verbeteren en boetes te voorkomen.