Sustainable Installation of XXL Monopiles
Het SIMOX-project ontwikkelt en valideert innovatieve installatie- en ontmantelingstechnologieën voor XXL-monopiles van offshore windturbines, gericht op duurzaamheid, kosteneffectiviteit en milieuvriendelijkheid.
Projectdetails
Aanleiding
Monopiles are by far the most commonly used foundations for offshore wind turbines in the North Sea and it is expected to remain so in the future. Monopiles are straightforward to fabricate, relatively inexpensive to manufacture, use less space on transport vessels, and are reliable.
De dominante methode die momenteel wordt gebruikt om monopiles in de zeebodem te drijven, is de hydraulische impactpiling (hameren). Het grote nadeel van de impactdrijfmethode is de generatie van onderwatergeluid dat schadelijk kan zijn voor fauna en dat de methode niet geschikt is voor het opnieuw extraheren van palen aan het einde van de levensduur.
Alternatieve installatietechnologieën worden onderzocht, ontwikkeld en getest op verschillende Technology Readiness Levels (TRL's). Echter, geen van deze technologieën heeft een TRL bereikt dat het een voorkeurs- of gereed oplossing maakt voor de installatie van toekomstige XXL monopiles onder een breed scala van bodemomstandigheden. Met een beter begrip van hun prestaties en een validatie van de onderliggende modellen, kan de ontwikkeling van deze technologieën worden mogelijk gemaakt, wat ervoor moet zorgen dat offshore wind een van de laagste kosten heeft voor elektriciteitsoplossingen in de Noordzee.
Doelstelling
The SIMOX consortium will develop new and necessary technical and environmental knowledge with the target to ensure that within 5 years one or more qualified and validated next-generation installation technologies will be available.
Such technologies should enable the installation (and decommissioning) of XXL monopiles for offshore wind turbines with large (>10 MW) energy yield in a sustainable, cost-effective, societally and environmentally acceptable manner.
SIMOX will research and test the following installation technologies with different TRLs and different gaps in knowledge:
- Vibro: Vibratory driving with a purely vertical excitation;
- GDP: The Gentle Driving of Piles concept, which is an emerging technology that combines a vertical vibratory excitation with a high-frequency torsional shaking;
- JET: Aiding vibratory techniques by fluidising the internal soil column in the pile;
- BP: Modifications to the conventional impact driving which reduces noise (blue piling principle);
- DECOM: Pile extraction technologies that make use of vibration or pressure.
Korte omschrijving
The project starts with identifying a set of criteria to – as much as possible – objectively characterise the various innovative installation techniques subject to research in SIMOX.
All partners, with support from NGOs, RWS and a certification body, will provide input to the criteria. Based on this information and a desktop study, we will make an inventory of the state of the art with respect to science and engineering, to identify the gaps in data and models for the new technologies.
Daarna zullen we een serie laboratorium- en veldtesten op intermediaire schaal uitvoeren en de datasets genereren die nodig zijn om nieuwe inzichten en kennis te verkrijgen, om modelontwikkeling en validatie te ondersteunen, en conclusies te trekken voor de ontwerppraktijk. Dit zal ook dienen als input voor verdere verbetering van de technologieën.
Tot slot zullen we de resultaten analyseren, integreren en implementeren in voorspellingsmodellen in nauwe samenwerking met belanghebbenden, i.e. cliënten, ontwerpers, certificeringsinstanties, NGO's en regelgevende instanties. De activiteiten zullen worden uitgevoerd in drie substantiële WPs.
Resultaat
The SIMOX project should lead to the following results:
- High-quality experimental data set and validated pile driving model(s) with as new element the refusal depth prediction in dense sands, stiff clays and layered soils.
- Noise prediction model(s) that are able to provide noise levels and frequencies at 750 m from the source. An assessment of the noise mitigation potential / effort for the different technologies and recommendations for implementation of the results in future guidance to be developed by regulators.
- High-quality experimental data set from laboratory and scaled field tests and model(s) for predicting the lateral bearing capacity for piles installed by Vibro and GDP concepts, compared to Impact driven piles.
- Proof of concept and experimental data for extraction of monopiles with the aid of static forces combined with vibrating force/jetting.
- For each installation technology: a concept specification of the future installation tool for the XXL monopile combined with an indication of the area of application and limitations.
- Alignment for technology qualification of the technology/ies.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 3.967.419 |
Tijdlijn
Startdatum | 6-1-2021 |
Einddatum | 7-1-2025 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Boskalis Offshore Contracting B.V.
- Construction and Piling Equipment Holland B.V.
- Delft Offshore Turbine B.V.
- GBM Works B.V.
- IQIP B.V.
- Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO
- Seaway 7 Offshore Contractors B.V.
- Sif Netherlands B.V.
- Stichting Deltares
- Techn. Universiteit Delft
- Van Oord Offshore Wind B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MOOI
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
EFFILOAT: Efficient From Fabrication to Installation of Large Offshore Assembled TurbinesHet EFFILOAT-project versnelt de bouw van offshore windparken door innovatieve marshalling- en installatieoplossingen te ontwikkelen, gericht op kostenreductie en efficiëntie in de toeleveringsketen. | Missiegedrev... | € 3.668.863 | 2025 | Details |
Biodiversity Enhanced Wind Farm development, Integrated monitoring & inspection and Localized DesignHet project ontwikkelt innovatieve monitoringstechnologieën voor offshore windparken om ecologische impact te begrijpen en operationele kosten te verlagen, met als doel duurzame groei van de sector. | Missiegedrev... | € 3.795.418 | 2023 | Details |
Process efficient Solid and Liquid Dewatering and DryingHet SOLIDARITY-project ontwikkelt en demonstreert innovatieve droog- en ontwateringstechnologieën om de energie-efficiëntie in de procesindustrie te verbeteren en CO2-uitstoot te verlagen. | Missiegedrev... | € 2.105.115 | 2021 | Details |
Aerial Quadcopter Units for Aquatic Flow Investigation and Nautical DataHet project ontwikkelt een autonoom dronesysteem voor real-time golfvoorspelling om de operationele efficiëntie en veiligheid in de offshore windindustrie te verbeteren en de ecologische impact te verminderen. | Missiegedrev... | € 3.201.598 | 2024 | Details |
RoboDockHet project ontwikkelt het RoboDock-platform voor autonome inspectie en onderhoud van offshore windturbines, gericht op kostenverlaging en efficiëntie door robuuste docking- en communicatiefaciliteiten. | Missiegedrev... | € 3.228.958 | 2020 | Details |
EFFILOAT: Efficient From Fabrication to Installation of Large Offshore Assembled Turbines
Het EFFILOAT-project versnelt de bouw van offshore windparken door innovatieve marshalling- en installatieoplossingen te ontwikkelen, gericht op kostenreductie en efficiëntie in de toeleveringsketen.
Biodiversity Enhanced Wind Farm development, Integrated monitoring & inspection and Localized Design
Het project ontwikkelt innovatieve monitoringstechnologieën voor offshore windparken om ecologische impact te begrijpen en operationele kosten te verlagen, met als doel duurzame groei van de sector.
Process efficient Solid and Liquid Dewatering and Drying
Het SOLIDARITY-project ontwikkelt en demonstreert innovatieve droog- en ontwateringstechnologieën om de energie-efficiëntie in de procesindustrie te verbeteren en CO2-uitstoot te verlagen.
Aerial Quadcopter Units for Aquatic Flow Investigation and Nautical Data
Het project ontwikkelt een autonoom dronesysteem voor real-time golfvoorspelling om de operationele efficiëntie en veiligheid in de offshore windindustrie te verbeteren en de ecologische impact te verminderen.
RoboDock
Het project ontwikkelt het RoboDock-platform voor autonome inspectie en onderhoud van offshore windturbines, gericht op kostenverlaging en efficiëntie door robuuste docking- en communicatiefaciliteiten.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
CO2-reductie en energietransitie van zandklasseerinstallatieSmals Bouwgrondstoffen elektrificeert de zandveredelingsinstallatie Vierlingsbeek om fossiele brandstoffen te elimineren en jaarlijks 1.980 ton CO2 te besparen, als basis voor duurzame operaties. | Versnelde kl... | € 365.500 | Onbekend | Details |
Unmanned Surface Vessel Solutions for Sub-Sea Inspection and Maintenance of Offshore Wind AssetsFugro ontwikkelt een kosteneffectieve, volledig remote bediende USV-ROV voor frequente inspecties en onderhoud van offshore windturbines, wat leidt tot hogere energieopbrengst en lagere kosten. | Demonstratie... | € 1.548.665 | 2018 | Details |
Pilot ontwikkeling van biocomposiet voor erosiewerend rifherstelDit project ontwikkelt en test een duurzaam, circulair biocomposiet voor windmolenfunderingen om marine ecosystemen te stimuleren en tegelijkertijd biologisch afbreekbaar te zijn. | Demonstratie... | € 94.427 | 2021 | Details |
Pile Cleaning DeviceBonneveld ontwikkelt een onderwatersysteem voor het efficiënt afvangen en hergebruiken van grout, wat leidt tot kostenbesparing en duurzame bouwmethoden in kustgebieden. | Demonstratie... | € 124.705 | Onbekend | Details |
DRIjVende zonne-systemen met behoud van watERkwaliteitProject DRIVER onderzoekt de impact van een aanpasbaar drijvend zonnesysteem op waterkwaliteit en ecologie, met als doel een kosteneffectieve oplossing te bieden zonder negatieve effecten. | Demonstratie... | € 507.076 | Onbekend | Details |
CO2-reductie en energietransitie van zandklasseerinstallatie
Smals Bouwgrondstoffen elektrificeert de zandveredelingsinstallatie Vierlingsbeek om fossiele brandstoffen te elimineren en jaarlijks 1.980 ton CO2 te besparen, als basis voor duurzame operaties.
Unmanned Surface Vessel Solutions for Sub-Sea Inspection and Maintenance of Offshore Wind Assets
Fugro ontwikkelt een kosteneffectieve, volledig remote bediende USV-ROV voor frequente inspecties en onderhoud van offshore windturbines, wat leidt tot hogere energieopbrengst en lagere kosten.
Pilot ontwikkeling van biocomposiet voor erosiewerend rifherstel
Dit project ontwikkelt en test een duurzaam, circulair biocomposiet voor windmolenfunderingen om marine ecosystemen te stimuleren en tegelijkertijd biologisch afbreekbaar te zijn.
Pile Cleaning Device
Bonneveld ontwikkelt een onderwatersysteem voor het efficiënt afvangen en hergebruiken van grout, wat leidt tot kostenbesparing en duurzame bouwmethoden in kustgebieden.
DRIjVende zonne-systemen met behoud van watERkwaliteit
Project DRIVER onderzoekt de impact van een aanpasbaar drijvend zonnesysteem op waterkwaliteit en ecologie, met als doel een kosteneffectieve oplossing te bieden zonder negatieve effecten.