Project CLAXONN
Project CLAXONN ontwikkelt een online leeromgeving voor chauffeurs om hen te trainen en te ondersteunen in de toekomst van de logistiek, los van hun werkgever en datastromen.
Projectdetails
Inleiding
Technologische ontwikkelingen versnellen in de afgelopen jaren de manier van werken in talloze sectoren. Ook in de logistiek zorgt dit voor kansen en uitdagingen met betrekking tot human capital. Sommige activiteiten die voorheen door mensen werden uitgevoerd, worden geautomatiseerd, terwijl andere nieuwe activiteiten ontstaan.
Veranderingen in de Logistiek
De meest significante verandering is dat vrachtwagens, trailers, lading en losse dozen steeds nauwkeuriger gevolgd kunnen worden. Dit schept kansen voor geïntegreerde supply chains met steeds hogere beladingsgraden en efficiëntie. Ook nieuwe factoren worden ingecalculeerd:
- Veiligheid
- Drukte in stadscentra
- Fijnmazigheid
De chauffeur die voorheen op zijn eigen route en tempo naar Italië reed, bestaat niet meer; hij is nu een schakel in een lange keten van informatieprocessen.
Nieuwe Uitdagingen voor Chauffeurs
Invoerfouten in de tachograaf worden zwaar beboet, een koffiestop wordt direct geregistreerd en in de jacht naar CO2-reductie moet niet alleen snel, maar ook zuinig gereden worden.
NEXTdriver
Sinds 2018 is NEXTdriver in ontwikkeling, een service voor logistieke bedrijven waarin schaalbaar en modern, maar tóch persoonlijk, chauffeurs worden gecoacht. NEXTdriver werkt data-driven en sluit aan op alle hiervoor beschreven procesautomatisering. Waar databedrijven de chauffeur als eenvoudige schakel zien die pdf-rapporten moet lezen, zet NEXTdriver in op sociale innovatie.
Door een chauffeur op te leiden en te ondersteunen, kunnen zij ook in de logistiek van de toekomst de complexiteit tussen snelheid, efficiëntie en duurzaamheid verder verbeteren, zonder dat dit ten koste gaat van de mensen zelf.
Project CLAXONN
Project CLAXONN gaat een stap verder door een community en online leeromgeving te ontwikkelen waarin chauffeurs, ongeacht de drukte of bezigheden van hun werkgever, zich kunnen trainen en ontwikkelen tot de chauffeur van de toekomst.
Loskoppeling van de (datastromen van) logistiek ondernemer zorgt voor een nieuw concept en businessmodel. Dit project onderzoekt de haalbaarheid ervan.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- SD-Insights BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORTDit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem. | Mkb-innovati... | € 19.950 | 2020 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sectorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie zelfrijdende delivery vehiclesHet project onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectieve oplossing voor autonome bezorgdiensten met deep learning software en een universeel voertuigonderstel, gericht op emissievrije logistiek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
DroneBox DBOXHet project onderzoekt de haalbaarheid van DBOX, een autonoom afleverstation voor dronebezorgingen, om de CO2-uitstoot te verminderen en het bezorgproces te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORT
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sector
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur.
Haalbaarheidsstudie zelfrijdende delivery vehicles
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een kosteneffectieve oplossing voor autonome bezorgdiensten met deep learning software en een universeel voertuigonderstel, gericht op emissievrije logistiek.
DroneBox DBOX
Het project onderzoekt de haalbaarheid van DBOX, een autonoom afleverstation voor dronebezorgingen, om de CO2-uitstoot te verminderen en het bezorgproces te optimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | Mkb-innovati... | € 203.875 | 2017 | Details |
LogicLeapHet project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften. | Mkb-innovati... | € 281.134 | 2018 | Details |
Dynamic Logistics DashboardHet project ontwikkelt een dashboard voor real-time logistieke processen, optimaliseert ritten en verhoogt efficiëntie en transparantie in de keten. | Mkb-innovati... | € 149.350 | 2020 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | Mkb-innovati... | € 285.600 | 2019 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.
LogicLeap
Het project ontwikkelt een digitaal IT-leerplatform met adaptieve leerlijnen voor de logistieke sector, gericht op het verhogen van opleidingsniveau en aansluiting op arbeidsmarktbehoeften.
Dynamic Logistics Dashboard
Het project ontwikkelt een dashboard voor real-time logistieke processen, optimaliseert ritten en verhoogt efficiëntie en transparantie in de keten.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.