Haalbaarheidsonderzoek next-generation batterij
Het project onderzoekt de haalbaarheid van next-generation batterijen voor duurzame energieopslag in de bouwsector en elektrische mobiliteit.
Projectdetails
Inleiding
Door de energietransitie vindt er een elektrificatie plaats bij huizen, appartementen, kantoren en andere gebouwen. Bovendien is de meeste duurzame elektriciteitsproductie afkomstig uit zon en wind. Deze bronnen zijn afhankelijk van weersomstandigheden en kennen een meer grillig patroon van aanbod.
Uitdagingen
Dit zorgt voor uitdagingen aan de gebouwzijde en aan het elektriciteitssysteem buiten het gebouw. Het elektriciteitssysteem komt door de energietransitie langzaam maar zeker onder druk te staan. Tekorten in de beschikbaarheid van elektriciteit worden onvoldoende opgevangen.
Financiële Risico's
Wanneer er sprake is van een overvloed aan duurzame elektriciteit, ontstaat het financiële risico dat dit leidt tot een te lage prijs per MWh om de investering in de elektriciteitsopwekking terug te verdienen. Zonder innovaties zal deze transitie tegen grenzen oplopen, zoals:
- Fysieke grenzen van netuitbreiding
- Grenzen aan de leveringszekerheid
- Grenzen aan de betaalbaarheid van het elektriciteitssysteem
Doel van het Project
Het doel van het project is om binnen een jaar de technische mogelijkheden van de explosieve compactiemethode voor een nieuwe generatie batterijsystemen te onderzoeken. In eerste instantie denken we hierbij aan een toepassing voor de bouwsector, maar het is ook een interessante oplossing voor elektrische mobiliteit (EV).
Innovaties en Toepassingen
Etubes richt zich op de toepassing van nieuwe innovaties die celsystemen met een hoog vermogen en lange levensduur in staat stellen grenzen te verleggen op het gebied van:
- Toepassingsspecifieke vereisten voor veiligheid
- Vermogen
- Energiedichtheid
- Temperatuurgebaseerde prestaties
De chemische samenstelling van LNMO-batterijen (LiNi0,5Mn1,5O4) biedt daarbij talrijke voordelen. Ook zijn er de laatste jaren aantrekkelijk nieuwe vaste stoffen ontdekt en ontwikkeld, waarvan we de toepasbaarheid en het effect willen onderzoeken.
Voordelen van het 3 V LNMO/XNO-systeem
Het 3 V LNMO/XNO-systeem biedt voordelen die vergelijkbaar zijn met die van NMC/LTO- en NCA/LTO-systemen, maar met een tot 55% hogere volumetrische energiedichtheid. Deze superieure prestaties vergemakkelijken een breed scala van toepassingen voor missies met een hoge energiecyclus, waaronder die relevant voor NMC/LTO en NCA/LTO-systemen. Dit resulteert in grotere financiële voordelen in termen van totale kosten van eigendom en levenscycluskosten.
Toepassingen in de Gebouwde Omgeving
Hiermee is het beter mogelijk nieuwe toepassingen in de woningbouw/utiliteitsbouw te ondersteunen waar de lage energiedichtheid van andere systemen niet voldoet aan de criteria voor gebruikersacceptatie. De batterij is wat betreft de gebouwde omgeving zowel voor de utiliteitsbouw (inclusief industrie) als woningbouw interessant.
Statistieken
Er zijn in Nederland 480.000 utiliteitsgebouwen, die ongeveer 460 miljoen m² aan vloeroppervlakte voor rekening nemen (Bron: klimaatakkoord). Op 1 januari 2020 telde Nederland 7,9 miljoen woningen. Dat zijn ruim 300 duizend woningen meer dan vijf jaar eerder. Bijna de helft van alle woningen staat in West-Nederland. In Noord-Nederland zijn de minste woningen; 1 op de 10 woningen staat in Groningen, Fryslân of Drenthe (CBS.nl).
Combinatie met PV-panelen
Het meest interessant voor de gebouwde omgeving is om de batterij te combineren met PV-panelen. De groei van het aantal huishoudens met zonnepanelen op het dak zet onverminderd door. In 2021 werd het 1,5 miljoenste huis in Nederland van panelen voorzien.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.040 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-8-2022 |
Einddatum | 31-7-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Etubes BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
SSWEBHet project richt zich op het ontwikkelen van een duurzaam energiegebouw dat zoutwaterbatterijen integreert in bouwmaterialen om energieopslag en -opwekking te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek Lokale Energie Beheersing (LEB)Argus IT B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een slimme module voor het verduurzamen van rijtjeshuizen door energie-efficiëntie te verbeteren via lokale samenwerking in woningclusters. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
MPC Balancing projectHet project onderzoekt de haalbaarheid van een geïntegreerd batterijplatform met verwisselbare lithium-ionbatterijen voor optimale capaciteit en vermogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PowerNEST seizoensopslag energie in waterstofHet project onderzoekt de haalbaarheid van seizoensopslag van duurzame energie in waterstof voor zelfvoorzienende utiliteitsbouw. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek nieuw type zware EV accu voor CargoHet project richt zich op de ontwikkeling van een nieuw accupakket voor CO2-neutrale last mile bezorging, met als doel verkoop aan de groeiende zakelijke markt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
SSWEB
Het project richt zich op het ontwikkelen van een duurzaam energiegebouw dat zoutwaterbatterijen integreert in bouwmaterialen om energieopslag en -opwekking te optimaliseren.
Haalbaarheidsonderzoek Lokale Energie Beheersing (LEB)
Argus IT B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een slimme module voor het verduurzamen van rijtjeshuizen door energie-efficiëntie te verbeteren via lokale samenwerking in woningclusters.
MPC Balancing project
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een geïntegreerd batterijplatform met verwisselbare lithium-ionbatterijen voor optimale capaciteit en vermogen.
PowerNEST seizoensopslag energie in waterstof
Het project onderzoekt de haalbaarheid van seizoensopslag van duurzame energie in waterstof voor zelfvoorzienende utiliteitsbouw.
Haalbaarheidsonderzoek nieuw type zware EV accu voor Cargo
Het project richt zich op de ontwikkeling van een nieuw accupakket voor CO2-neutrale last mile bezorging, met als doel verkoop aan de groeiende zakelijke markt.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Universeel Modulair Accu-systeemHet project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 342.300 | 2021 | Details |
Gebalanceerde High-Capacity BMSNobleo Embedded en Big Ass Battery ontwikkelen een geavanceerd batterijmanagementsysteem om de efficiëntie van grootschalige batterijopslagsystemen met 10% te verhogen en zo het energienetwerk te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 199.591 | 2023 | Details |
Flexibele maatvoering van Power Electronics in gedistribueerde BIPVHet project ontwikkelt op maat gemaakte systemen voor geïntegreerde PV-dak- en geveltoepassingen om de groei van zonne-energie in Nederland te versnellen en CO2-reductiedoelen te behalen. | Mkb-innovati... | € 199.920 | 2018 | Details |
RensetRenset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2023 | Details |
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehiclesHet project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen. | Mkb-innovati... | € 348.950 | 2020 | Details |
Universeel Modulair Accu-systeem
Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.
Gebalanceerde High-Capacity BMS
Nobleo Embedded en Big Ass Battery ontwikkelen een geavanceerd batterijmanagementsysteem om de efficiëntie van grootschalige batterijopslagsystemen met 10% te verhogen en zo het energienetwerk te ondersteunen.
Flexibele maatvoering van Power Electronics in gedistribueerde BIPV
Het project ontwikkelt op maat gemaakte systemen voor geïntegreerde PV-dak- en geveltoepassingen om de groei van zonne-energie in Nederland te versnellen en CO2-reductiedoelen te behalen.
Renset
Renset BV en Zweva Engineering BV ontwikkelen een duurzaam batterijsysteem ter vervanging van inefficiënte aggregaten in de bouw, met als doel een jaarlijkse CO2-besparing van 40 kt.
Development of a Solar & storage conversion (SSC) system for electric vehicles
Het project ontwikkelt een modulair batterijsysteem met hoge energiedichtheid voor efficiëntere elektrische voertuigen.