Pilot nieuwe generatie waterstoftanks voor heavy-duty mobiliteit
Het project ontwikkelt en test een type IV+ waterstoftank voor heavy-duty voertuigen, die lichter, goedkoper, recyclebaar en efficiënter is dan huidige tanks, om CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Aanleiding
De vermindering van CO2-uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen zijn de pilaren van de energietransitie. Het vervangen van fossiele mobiliteit met alternatieven is hierin een belangrijke stap.
Met name binnen de heavy-duty mobiliteit kan een belangrijke bijdrage worden geleverd, omdat deze sector een grote impact heeft op de CO2-uitstoot. Waterstoftrucks en -bussen zijn hiervoor een aantrekkelijke optie, omdat deze bijna alleen water uitstoten.
De waterstof die deze voertuigen gebruiken, wordt opgeslagen in opslagsystemen (tanks) in de voertuigen. Dit project focust op opslag in gasvorm omdat deze technologie in de voorziene toekomst vele malen meer potentie heeft.
De huidige stand der techniek van waterstofopslag in gasvorm zijn zogenoemde type IV tanks, welke zijn gebaseerd op drukniveaus tot 700 Bar. Ondanks de potentie wordt deze technologie nog amper ingezet voor mobiele toepassingen.
Een hogere efficiëntie van de opslag, gekoppeld aan een verhoogde druk om meer waterstof op te slaan, is dan ook wenselijk. Dit zou het mogelijk maken voor heavy-duty waterstofvoertuigen om een grotere actieradius van 800-1000 km te bereiken, wat in lijn is met de markteisen.
Doelstelling
Binnen dit project zal een pilot voor een nieuwe generatie waterstoftank gerealiseerd worden waarmee sterk bijgedragen kan worden aan het aantrekkelijker maken van waterstof als brandstof voor heavy-duty voertuigen als alternatief voor fossiele brandstoffen.
Huidige type IV tanks zijn beperkt in capaciteit, niet recyclebaar en relatief duur en zwaar. Binnen dit pilotproject zal een waterstoftank ontwikkeld en getest worden die recyclebaar, lichter en goedkoper is en een hogere opslagcapaciteit heeft dan de huidige type IV tanks; een type IV+ waterstoftank.
Daarbij zal ook het productieproces voor de nieuwe generatie waterstoftanks worden (door)ontwikkeld om deze schoner en energie-efficiënter te maken.
Concreet is het doel van het project:
- Het ontwikkelen en pilottesten van een type IV+ waterstoftank die recyclebaar, lichter en goedkoper is.
- Een hogere opslagcapaciteit heeft dan huidige type IV tanks.
- Bovendien schoner en energie-efficiënter geproduceerd kan worden.
Korte omschrijving
Binnen dit project zullen Westport Fuel Systems (hierna WFS), Envalior en Alformet samenwerken. Het project zal bestaan uit een vijf-tal werkpakketten die nader toegelicht worden in hoofdstuk 4:
- Ontwikkeling polyamide liner en koolstofvezel versterking (WFS + Envalior + Alformet)
- Ontwikkeling innovatief wikkelproces (WFS + Envalior + Alformet)
- Ontwikkeling 700 bar tank-technologie (WFS)
- Prototype bouw en testen (WFS + Envalior + Alformet)
- Pilottesten (WFS + Envalior + Alformet)
Resultaat
Dit project zal concreet resulteren in een type IV+ waterstoftank-technologie die toepasbaar is voor heavy-duty mobiliteitstoepassingen.
Deze nieuwe generatie waterstoftank zal in vergelijking met de huidige stand der techniek:
- Een grotere waterstofopslagcapaciteit hebben
- Volledig end-of-life recyclebaar zijn
- Lichter zijn
- Significant goedkoper zijn
- Energie-efficiënter geproduceerd kunnen worden
- Schoner geproduceerd kunnen worden
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 1.005.039 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | Jaar onbekend |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Alformet B.V.
- Envalior
- Westport Fuel Systems Netherlands B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Project PuffinProject Puffin ontwikkelt een pilot voor de Release Plant van LOHC-technologie, gericht op grootschalige waterstofopslag en -import, om de energietransitie te faciliteren en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 5.021.497 | Onbekend | Details |
High Hydrogen Gas Turbine Combustor High Pressure Test (Pilot)Dit project ontwikkelt een gas turbine die flexibel kan opereren op 0-100% waterstof met lage emissies, ter ondersteuning van de energietransitie naar groene waterstof en duurzame energieopslag. | Demonstratie... | € 745.860 | 2021 | Details |
DUWAAL hub & satellite WieringerwerfHet Duwaal Hub & Satellite-project demonstreert een geïntegreerde waardechain voor de productie en distributie van kosteneffectieve groene waterstof uit windenergie voor zero-emissie mobiliteit. | Demonstratie... | € 11.801.753 | 2023 | Details |
Power to Clean GasHet project ontwikkelt een kosteneffectief elektrolyser-systeem voor waterstofproductie uit overtollige groene stroom, gericht op de power-to-gas-markt met een prototype van 50kW. | Demonstratie... | € 301.749 | Onbekend | Details |
Testen van opslag waterstof in zoutcaverne ter flexibilisering duurzaam energiesysteemDit project test en valideert de ondergrondse opslag van groene waterstof in zoutcavernes om de flexibiliteit van het energiesysteem te vergroten en grootschalige opslag mogelijk te maken. | Demonstratie... | € 382.639 | Onbekend | Details |
Project Puffin
Project Puffin ontwikkelt een pilot voor de Release Plant van LOHC-technologie, gericht op grootschalige waterstofopslag en -import, om de energietransitie te faciliteren en CO2-uitstoot te verminderen.
High Hydrogen Gas Turbine Combustor High Pressure Test (Pilot)
Dit project ontwikkelt een gas turbine die flexibel kan opereren op 0-100% waterstof met lage emissies, ter ondersteuning van de energietransitie naar groene waterstof en duurzame energieopslag.
DUWAAL hub & satellite Wieringerwerf
Het Duwaal Hub & Satellite-project demonstreert een geïntegreerde waardechain voor de productie en distributie van kosteneffectieve groene waterstof uit windenergie voor zero-emissie mobiliteit.
Power to Clean Gas
Het project ontwikkelt een kosteneffectief elektrolyser-systeem voor waterstofproductie uit overtollige groene stroom, gericht op de power-to-gas-markt met een prototype van 50kW.
Testen van opslag waterstof in zoutcaverne ter flexibilisering duurzaam energiesysteem
Dit project test en valideert de ondergrondse opslag van groene waterstof in zoutcavernes om de flexibiliteit van het energiesysteem te vergroten en grootschalige opslag mogelijk te maken.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
H2Storage Tank TechnologyOntwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar. | Mkb-innovati... | € 160.280 | 2020 | Details |
Offshore Floating Storage of Energy and TransferHet OFFSET-project ontwikkelt een geïntegreerd drijvend systeem voor de productie en opslag van waterstof en/of ammoniak, gekoppeld aan offshore windparken, om de kosten van groene brandstoffen te verlagen en de energieovergang te ondersteunen. | Missiegedrev... | € 3.048.078 | 2023 | Details |
Iron Fuel TechnologyHet project ontwikkelt Iron Fuel Technology™ van TRL 5 naar 7 om CO2- en stikstofemissies in energie-intensieve industrieën te reduceren via een gevalideerd 1MW boiler- en 200kW productiesysteem. | Missiegedrev... | € 3.386.394 | Onbekend | Details |
HyscalingHyScaling streeft naar een kostenreductie van 25-30% voor groene waterstofproductie tegen 2030 door innovatieve elektrolyzers en samenwerkingen binnen de Nederlandse industrie te ontwikkelen en implementeren. | Missiegedrev... | € 3.803.865 | 2021 | Details |
H2Storage Tank Technology
Ontwikkeling van een innovatieve, 70% lichtere waterstof opslagtank voor hoge druk, gericht op emissieloos transport en duurzame energieopslag, met een productiecapaciteit van 10.000-60.000 tanks per jaar.
Offshore Floating Storage of Energy and Transfer
Het OFFSET-project ontwikkelt een geïntegreerd drijvend systeem voor de productie en opslag van waterstof en/of ammoniak, gekoppeld aan offshore windparken, om de kosten van groene brandstoffen te verlagen en de energieovergang te ondersteunen.
Iron Fuel Technology
Het project ontwikkelt Iron Fuel Technology™ van TRL 5 naar 7 om CO2- en stikstofemissies in energie-intensieve industrieën te reduceren via een gevalideerd 1MW boiler- en 200kW productiesysteem.
Hyscaling
HyScaling streeft naar een kostenreductie van 25-30% voor groene waterstofproductie tegen 2030 door innovatieve elektrolyzers en samenwerkingen binnen de Nederlandse industrie te ontwikkelen en implementeren.